۵ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۷:۲۹
۲۲ هزار میلیارد تومان در بخش آب و خاک هزینه شده است
معاون وزیر جهاد کشاورزی:

۲۲ هزار میلیارد تومان در بخش آب و خاک هزینه شده است

اکبری، معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: خاک از آب اهمیت بیشتری دارد چرا که خاک تجدیدپذیر است اما، آب این گونه نیست و متاسفانه موضوع خاک در کشور مورد غفلت قرار گرفته است.

ه گزارش بازار به نقل از صدا و سیما، علیمراد اکبری در نشست خبری امروز افزود: برای ایجاد یک سانتی متر خاک، ۵۰۰ تا ۷۰۰ سال زمان لازم است و بیش از ۵ نسل طول می‌کشد تا خاک تشکیل شود.

وی ادامه داد: مواد عالی در خاک‌های ایران، ضعیف است و حدود ۶۰ درصد خاک‌های کشور مواد عالی کمتر از یک درصد دارد که این موضوع نشان دهند آن است که باید روی مواد عالی خاک کار کنیم.

معاون آب و خاک جهاد کشاورزی گفت: حاصل خیز شدن خاک از طریق اجرای عملیات مختلف باید در دستور کار قرار گیرد؛ البته در حال حاضر از طرق مانند زهکشی و آبشویی، به این موضوع پرداخته می‌شود.

وی افزود: با اجرای عملیات زهکشی در گلستان محصول گندم این منطقه از ۸۰۰ کلیوگرم بر هکتار به ۲ و نیم تن بر هکتار رسیده است و این اقدامات باید در گسترده وسیع تری انجام شود.

اکبری تصریح کرد: نامه‌ای به رئیس جمهور نوشته ایم و درخواست کرده ایم که شورای عالی خاک تشکیل شود چرا که مدیریت آب بدون توجه به خاک، معنایی ندارد و خاک بایدبه لحاظ اهمیت به جایگاه اصلی خود بازگردد.

وی گفت: در دولت کنونی، ۲۲ هزار میلیارد تومان در بخش آب و خاک هزینه شده است و تاکنون در زمینه پروژه‌های مختلف یک و یک میلیون هکتار آبیاری تحت فشار، ۶۰۰ هزار هکتار شبکه مدرن، ۳۰۰ هزار زهکشی زیر زمینی و ۳۵ هزار هکتار تجهیز و نوسازی شالیزارها صورت پذیرفته است.

اکبری اضافه کرد: این اقدامات باعث افزایش بهره وری آب از ۹۲۰ گرم بر متر مکعب به حدود هزار و ۴۵۰ گرم بر متر مکعب شده و همچنین بهره وری آبیاری از ۳۹ درصد به ۴۵ درصد رسیده است و این به معنای ذخیره ۵ میلیارد متر مکعب آب می‌باشد که قسمتی از آن در سفره‌ها ذخیره شده و قسمتی برای آبیاری استفاده شده و قسمتی هم به عنوان ذخایر سطحی در سدها و مخازن قرار گرفته است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: در پروژه زهکشی خوزستان و ایلام، برای ۸۰ هزار نفر در پروژه‌های غرب و جنوب غرب ۷۰ هزار نفر و در پروژه سیستان برای ۶۵ هزار نفر ایجاد اشتغال شده است.

وی با اشاره به هوشمندسازی سامانه‌های آبیاری کشاورزی گفت: ۱۰ طرح پایلوت در استان‌های مختلف در دست اجراست و با کمک مردم با هوشمند سازی سامانه‌ها قسمتی از مدیریت مصرف برای ارتقای بهره وری و افزایش کارایی محقق می‌شود.

اکبری با بیان اینکه با وزارت نیرو برای تحویل حجمی آب توافقاتی صورت گرفته است افزود: سند تحویل حجمی آب مصوب، و به استان‌ها ابلاغ شده است و به این ترتیب تحویل آب به تشکل‌ها از طریق وزارت جهاد کشاورزی و نیرو صورت می‌گیرد به این ترتیب که تشکل مربوطه را وزارت جهاد به وزارت نیرو معرفی می‌کند و نیاز آبی این تشکل‌ها را در اختیار وزارت نیرو قرار می‌دهد تا آب مورد نیاز تشکل، از طریق وزارت نیرو تخصیص یابد.

وی با اشاره به اینکه کشور تاب آوری توسعه افقی را ندارد گفت: امکان توسعه سطح زیر کشت آبی را نداریم، چون با کمبود آب مواجه هستیم و می‌بایست بهره وری را افزایش دهیم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی افزود: برای تعیین آب مصرفی بخش کشاورزی، فعالیت گسترده‌ای صورت گرفته تا متوجه شویم آب مصرفی در بخش کشاورزی چقدر است و در همین چارچوب ۳۵۰ محصول اساسی مورد بررسی قرار گرفته و آنچه تا کنون بدست آمده این است که حدود ۶۵ درصد آب کشور در بخش کشاورزی مصرف می‌شود.

اکبری گفت: بدلیل افزایش دما، نیاز آبی برخی گیاهان افزایش یافته است به این ترتیب که افزایش یک و شش دهمی درجه حرارت موجبات تبخیر ۲۵ میلیارد متر مکعب آب را فراهم آورده است.

وی تاکید کرد: در حال حاضر پروژه کشت برنج با آبیاری قطره‌ای در دست اجراست که با اجرایی شدن این پروژه در کشت برنج ۵۰ درصد صرفه جویی آب صورت می‌گیرد.

اکبری اضافه کرد: در هفته دولت هزار و ۷۹ پروژه به ارزش هزار و ۱۳۴ میلیارد تومان در استان‌های مختلف افتتاح شده که این پروژه‌های موجب اشتغالزایی برای ۷۸۲ هزار نفر شده است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه هیچ گزارشی در خصوص قاچاق خاک صنعتی به معاون آب و خاک اعلام نشده گفت: در قانون حفاظت از خاک جرائم بسیار سنگین برای قاچاق خاک دیده شده است.

اکبری افزود: در حال حاضر ۴۰۰ هزار حلقه چاه غیر مجازی در کشور وجود دارد که پیش بینی می‌شود بیش از ۱۰ میلیارد متر مکعب آب را مصرف کند.

وی ادامه داد: فاز دوم پروژه خوزستان و ایلام ۲۵۵ هزار هکتار است که مشکل تخصیص آب به این پروژه حل شده است و ۱۵۰ میلیارد تومان هم برای این فاز دیده شده است، اما هنوز تخصیص نیافته است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: با اجرای فاز یک این پروژه، سه و نیم میلیون تن به محصولات این دو استان افزوده شد که ۵۰۰ هزار تن آن برنج بوده. همچنین ۱۰۰ میلیون یورو برای سامانه‌های نوین آبیاری اختصاص یافته که ۲۷ میلیون یورو دریافت شده است.

کد خبر: ۳۸٬۱۳۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha