۵ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۴
مهار تورم در گرو پرهیز از خلق پول/ پول شناسنامه دار، مانع فساد
مدیرعامل بانک توسعه صادرات عنوان کرد

مهار تورم در گرو پرهیز از خلق پول/ پول شناسنامه دار، مانع فساد

صالح آبادی، مدیرعامل بانک توسعه صادرات ایران گفت: عمده مشکلات اقتصادی ما اتکای سیاست‌های مالی و بودجه‌ای دولت به منابع نفت بوده، در واقع دلارهای نفتی مهمترین ریشه تورم در ایران است.

به گزارش بازار به نقل از پژوهشکده پولی و بانکی، علی صالح آبادی گفت: ضرورت استقلال بانک مرکزی امری مهم و سرنوشت ساز در اقتصاد کشور است؛ استقلال بانک مرکزی به این معناست که این نهاد درگیر تامین ریال بودجه دولت نشود.

وی اظهار داشت: در طول سالیان چون اقتصاد ما نفتی بوده و بودجه دولت از محل فروش نفت تامین می شده بنابراین نگاه دولت به بانک مرکزی است که نفتی را که فروخته ریال آن را بانک مرکزی به دولت بدهد، این ارز در اختیار بانک مرکزی است و بانک مرکزی باید به دولت ریال بدهد، بانک مرکزی این ارز را در دوره‌هایی که تحریم نیست، به واردکنندگان می‌فروشد ریال می‌گیرد و به دولت می‌دهد. اگر بتواند همه این ارز را در یک فرآیندی به واردکنندگان بفروشد، ‌ ریال تامین کند، اشکال آن کمتر است یعنی پول جدیدی خلق نکند.

مدیرعامل بانک توسعه صادرات ایران یا اشاره به تاکیدات رهبری در خصوص کاهش سالیانه اتکای بودجه به نفت، گفت: این یک سیاست اصولی است که به سمت اداره کشور بدون نفت حرکت و راهکارهای جایگزین برای تامین منابع طراحی کنیم.

وی با تاکید بر اهمیت شناسنامه دار شدن پول در کشور اظهار داشت:پول در کشور باید شناسنامه داشته باشد، پول بی‌شناسنامه نباید داشته باشیم، یعنی امروز صد میلیون به حساب یک نفر آمده، از کجا و بابت چه آمده است؟ این کار جلوی فساد را هم می‌گیرد، ‌ امروز کسی پول را با کیسه به دیگری نمی‌دهد، پول از طریق بانک جابجا می‌شود این کار به هیچ‌وجه پیچیده‌ای نیست، اگر ما می‌خواهیم جلوی فساد را بگیریم باید مشخص شود پولی که وارد زندگی ما شده است از کجا آمده و با چه مستنداتی این پول وارد حساب ما شده است.

ضرورت گسترش پایه های مالیاتی به جای افزایش مالیات
صالح آبادی پیشنهاد داد: به عقیده من مجلس جدید با همکاری دولت به جای اینکه نرخ مالیات را اضافه کند پایه‌های مالیاتی را گسترش دهد. این کار پیچیده‌ای نیست، برای این بخش هم باید سرمایه‌گذاری در بخش‌های آی‌تی و فنی ضروری است. لازم است معاملات در کشور شفاف باشد و ردیابی تراکنش‌ها برای مالیات پیش نیاز دستیابی به شفافیت است؛ علاوه بر این باید مانند کشورهای دیگر اشخاص حقیقی اظهارنامه بدهند.

مدیرعامل بانک توسعه صادرات با تاکید بر اهمیت نگاه جامع در سیاست گذاری های مالیاتی گفت: ما باید نگاهی جامع به مسائل داشته باشیم؛ اگر تنها یک تکه از پازل را نگاه کنیم مشکل ایجاد می شود مثلاً بگوییم از سهام و سپرده مالیات بگیریم و از خرید و فروش ملک مالیات نمی‌گیریم مشخص است پول از اینجا به ملک می‌رود و آنجا تورم ایجاد می‌کند.

کمک به اقتصاد کرونایی بدون خلق پول
صالح آبادی در پاسخ به سوال خبرنگار تسنیم در مورد راهکارهای کمک به اقتصاد در کرونا گفت: یکسری شرکت‌ها و مجموعه‌ها از سیستم بانکی ارز گرفتند و رفتند پروژه اجرا کردند، الان پروژه آنها تکمیل شده و به مرحله تولید و درآمد رسیده است، آنها به جای اینکه بیایند به ما ارز بدهند، اگر هم ارز داشته باشند باید به بانک مرکزی پاسخگو باشند و باید ارزشان را وارد چرخه تجاری بکنند اگر نکنند یک جای دیگری یقه آنها را می‌گیرند.) ریال به نرخ روز بدهند نه نرخ دولتی و مانند حساب ذخیره ارزی، به نرخ روز ریال پرداخت کنند و ما این ریال را به صندوق توسعه ملی بدهیم و قسط ارزی آنها را تسویه کنیم.

اقتصاد واردات‌محورمانع توسعه صادرات
صالح آبادی در خصوص واردات محور بودن اقتصاد کشور و تاثیر آن بر کندی روند توسعه صادرات گفت: متاسفانه در طول سالیان مختلف اقتصاد ما واردات‌محور بوده تا صادرات‌محور و این معضل باز به همان ریشه اول برمی‌گردد؛ اقتصاد نفتی. چون نفت، ارز و پول در اختیار داشتیم و این ارز را عمدتاً صرف واردات می‌کردیم؛ نرخ ارز ما در اکثر مواقع سوبسیدی بوده مثلاً نرخ ارز مبادله‌ای از نرخ ارز ۱۰، ۲۰ درصد ارزانتر از نرخ آزاد بوده است، این یعنی تشویق واردات؛ از طرفی، ارز هم به وفور در اختیار قرار می‌گرفت و افراد هم کالا وارد می‌کردند، حتی کسی که صادرکننده بود برای وارداتش ارز خودش را مصرف نمی کرد چون ارز صادراتش را در بازار ۲۰ درصد گرانتر می‌فروخت و برای وارداتش ثبت سفارش می‌کرد و ارز بانک مرکزی را ارزان‌تر می‌گرفت از طرفی وقتی شما برای همه کالاها واردات انواع و اقسام گروه‌های ۱۰گانه کالایی ارز تخصیص می‌دهید هیچ واردکننده‌ای ترغیب نمی‌شود برود از بازار آزاد ارز تامین کند، از سامانه مربوطه ارز خود را ۲۰ درصد ارزان‌تر تامین می‌کند.

کد خبر: ۳۸٬۰۲۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha