۵ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۸
امهال ۷ ماهه وام‌های فعالان حوزه گردشگری
وزیر میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی خبر داد

امهال ۷ ماهه وام‌های فعالان حوزه گردشگری

مونسان، وزیر میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی از امهال هفت ماهه وامها و پراخت مالیات سال ۹۸ برای فعالان حوزه گردشگری خبر داد.

به گزارش بازار به نقل از صدا وسیما، علی اصغر مونسان با اشاره به اینکه تا کنون دو بسته حمایتی در این حوزه تدوین و اجرا شده است افزود: به منظور حمایت از فعالان حوزه گردشگری و صنایع دستی بسته سوم حمایتی با همکاری معاونت اقتصادی رییس جمهور تدوین شده و قراراست بازپرداخت وامهای فعالان این عرصه به مدت ۷ ماه امهال و مالیات سال گذشته نیز با تاخیر از آنها دریافت شود.

وی میزان خسارت حوزه گردشگری را از شیوع بیماری کرونا تا مرداد امسال ۱۲ هزارمیلیارد تومان اعلام کرد و گفت : در بسته اول حمایتی برای بازپرداخت وامها، مالیات و حق بیمه فرصت ۳ ماهه تعیین شد و با ادامه شرایط شیوع بیماری کرونا و افزایش خسارات بخش گردشگری و صنایع دستی از محل بودجه ۵۰ هزارمیلیاردی دولت مبلغ ۱۲ هزارمیلیارد تومان برای این بخش لحاظ شد.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی افزود : تا کنون فقط ۱۷۵ میلیارد تومان در قالب وام به خسارت دیدگان این حوزه پرداخت شده است.

مونسان همچنین درباره امار بیکاری در حوزه گردشگری و صنایع دستی گفت : تاکنون ۱۳ هزارفعال این حوزه ها بیکارشده اند.

وی در ادامه با بیان اینکه آمار گردشگران خارجی درسال گذشته ۸ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر براورد شد افزود : در سال گذشته سازمان جهانی گردشگری با توجه به این آمار ایران را از لحاظ سرعت رشد در بخش گردشگری در مقام سوم جهان قرار داد اما با شیوع کرونا شاهد افت قابل توجهی در کشور بودیم.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت : در ۳ ماه سال گذشته آمار گردشگران خارجی ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر بود اما با شیوع بیماری کرونا آمار گردشگران در مدت مشابه امسال به ۷۴ نفر یعنی به صفر نزدیک شد.

مونسان میزان درآمد ناخالص ملی در بخش گردشگری را در سال گذشته میلادی یازده میلیون و ۷۰۰ هزار دلار معادل ۲ و هشت دهم درصد اعلام کرد و افزود : نرخ درآمد ناخالص جهان از بخش گردشگری در سال گذشته میلادی ۳ و ۲ دهم درصد بود و کشور ما فاصله بسیار کمی با درآمد جهان یعنی ۲ و هشت دهم درصد داشت.

وی گفت : گردشگری سومین اقتصاد جهان است و کشور ما نیز ظرفیت های بسیار بالایی در این زمینه دارد بطوری که در حوزه میراث فرهنگی در جایگاه نهم و در بخش گردشگری طبیعی نیز در جایگاه دهم جهان قرار داریم.

وی تاکید کرد : چنانچه این بخش در صدر حمایت های دولتها قرار گیرد در زمان کوتاهی به اقتصاد اول کشور تبدیل خواهد شد اما تاکنون مورد غفلت واقع شده است.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ابراز امیدواری کرد این وزارتخانه به لحاظ ظرفیت های بالای اقتصادی در بودجه ریزی مورد توجه قرار گیرد.

مونسان گفت : در حال حاضر بودجه وزارتخانه بعد از وزارت ورزش و در ردیف ۵۰ درصد آخرین وزارتخانه هاست.

وی تصریح کرد : بودجه وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ۱۴۰۰ میلیارد تومان و وزارت ورزش ۲۴۰۰ میلیارد تومان است.
او درخصوص اینده صنعت گردشگری گفت : به شدت نگران هستیم و امید داریم مشکل بیماری کرونا رفع شود اگر شرایط طولانی شود شرایط مبهمی در انتظار این صنعت خواهد بود.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تاکید کرد : در بخش سفرها با وزارت بهداشت و درمان و ستاد کرونا کاملا هماهنگ هستیم و برای فعالیت هتل ها و مراکز اقامتی دستورالعمل های سخت بهداشتی را ابلاغ و اجرا کردیم و در تورهای گردشگری نیز بر فاصله گذاری تاکید داریم.

وی افزود: آنچه که مورد تایید نیست سفرهای خارج از قاعده است و ما نیز بطور کامل تابع وزارت بهداشت هستیم و به دستورات پایبندیم.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت : آمادگی داریم به محض اجازه وزارت بهداشت و با رعایت دستورالعمل های بهداشتی سفرهای تورهای مجاز گردشگری را برگزار کنیم.

مونسان درباره جایگاه هنرهای دستی گفت : در این حوزه بیش از ۴۴۰ هزار دلار صادرات داشتیم و با اجرای طرحهای تجاری سازی، بسته بندی و برندسازی شاهد ارتقای این هنرصنعت خواهیم بود.

وی افزود : در این بخش حدود ۳۶۵ هزار شغل با سرمایه گذاری اندک ایجاد شده است.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت : در سامانه صنایع دستی تاکنون بیش از ۴۸۰ هزار نفر ثبت نام کردند و معادل همین آمار نیز در بخش هنرهای دستی فعال اند که ۷۰ درصد آنها بانوان سرپرست خانوار هستند.

وی در ادامه با اشاره به ظرفیت های میراث فرهنگی در کشور افزود : حدود ۱۰۰ سایت تاریخی شناخته شده در کشور داریم و ۳۲ هزار اثر ثبت ملی و ۲۴ هزار اثر ثبت جهانی از مزایای این بخش است.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت : کل بودجه ای که به این بخش اختصاص داده شد ۲۶۰ هزار میلیارد تومان است که برای نگه داری هر اثر ثبت جهانی فقط ۵ میلیون تومان می رسد که اصلا کافی نیست و درتلاشیم اعتبارات مردمی را برای این بخش جذب کنیم.

مونسان افزود : تا کنون ۲ هزار طرح مرمتی را با مشارکت مردمی اجرا کردیم.

وی حجم سرمایه گذاری بخش خصوصی را در زمینه ساخت و تجهیز هتل های چهار و پنج ستاره را ۱۳۷ هزار میلیارد تومان اعلام کرد و گفت : پانصد طرح ساخت هتل، هفت هزار موافقت اصولی و تجهیز بیش از ۲ هزار واحد بومگردی سهم بخش خصوصی در صنعت گردشگری است.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی همچنین از اجرای طرح مناطق آزاد گردشگری خبر داد و گفت : براساس توافق های انجام شده با سازمان برنامه و بودجه طرح مناطق آزاد گردشگری در سواحل زیبای مکران پس از تصویب در هیات دولت و مجلس اجرا خواهد شد.

مونسان در ادامه از همکاری خوب قوه قضاییه و نیروی انتظامی با یگان ویژه میراث خبر داد و افزود : کاوش بدون مجوز و حفاری غیر مجاز در ردیف جرمهای امنیت ملی و قوه قضاییه در رسیدگی به این پرونده ها بر اساس ابلاغیه ای که به سراسر کشور ارسال کرده است با متخلفان بطور جدی برخورد می کند.

وی همچنین گفت : در این دولت ۲۶۷۱ قلم شئی تاریخی و همچنین لوح های ارزشمند دوره هخامنشی به کشور بازگردانده شد.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی افزود : تمام میراث فرهنگی کشور در سامانه سازمان جهانی یونسکو ثبت شده است و چنانچه هر شئی ای گم و یا سرقت شود با همکاری پلیس بین الملل ردیابی و بازگردانده خواهد شد.

کد خبر: ۳۷٬۹۹۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha