۵ شهریور ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۵
از بین رفتن تا ۲.۸ درصد اقتصاد جهان با توقف توریسم
زیان های وارد شده به اقتصادی دنیا در اثر کرونا تمامی ندارد

از بین رفتن تا ۲.۸ درصد اقتصاد جهان با توقف توریسم

با بسته شدن مرزهای کشورها و نگرانی در مورد احتمال ابتلا به ویروس در سفر یا انتقال ویروس از یک کشور به کشور دیگر، صنعت توریسم به طور کلی تعطیل شد. صنعتی که می توانست میلیاردها دلار برای اقتصاد دنیا درآمد ایجاد کند.

بازار، گروه بین الملل: یکی از صنایعی که در اثر همه گیری کرونا با آسیب زیادی روبرو شده است، صنعت توریسم است. صنعتی با بسته شدن مرزهای کشورها به روی پروازهای خارجی به طور کامل تعطیل شد. اما نقش مهم این صنعت در اقتصاد دنیا باعث شد تا سازمانهای بین المللی بارها درمورد آن هشدار بدهند. شبکه خبری الجزیره در گزارش خود در مورد تاثیر بحران کرونا روی صنعت توریسم و اقتصاد دنیا گفت: «صنعت توریسم اهمیت زیادی در اقتصاد دنیا دارد. از طرف دیگر وجود این صنعت برای حفظ میراث فرهنگی در دنیا نیز اهمیت دارد. به همین دلیل احیای صنعت توریسم در شرایطی که برای اقتصاد کشور میزبان و برای تمامی مسافران ایمن باشد، امری ضروری و مهم است.»

 الجزیره در ادامه با اشاره به اینکه بسیاری از مشاغل مرتبط با صنعت توریسم از قبیل رستوران داری، کافه داری یا آژانس های مسافری، کسب و کارهای کوچک هستند گفت: «کسب و کارهای کوچک در جریان بحران کرونا آسییب زیادی دیده اند و بسیاری از آنها مجبور به ورشکستگی شده اند. دولتها باید در نظر داشته باشند که حمایت از این کسب و کارها و ممانعت از ورشکستگی آنها نسبت به حالتی که این کسب و کارها ورشکسته شوند، کم هزینه تر است.»

این رسانه در مورد ضرورت حمایت دولت از کسب و کارهای کوچک وابسته به صنعت توریسم یا مرتبط با این صنعت نوشت: «صنعت توریسم یکی از پایه های مهم اقتصاد دنیا است که در جریان کرونا به طور کامل ازبین رفت. نمی توان به درستی گفت چه زمانی این صنعت احیا می شود ولی در خوش بینانه ترین حالت ما تا یک سال بعد هم نمی توانیم شاهد باز شدن مرزهای کشورها به روی تمامی توریستها باشیم. یعنی تا زمانی که واکسنی به تمامی مردم دنیا تزریق شود.»

زیان ۳۲۰ میلیارد دلاری صنعت توریسم در ۵ ماه
سازمان ملل متحد اخیرا گزارشی در مورد تاثیر بحران کرونا روی صنعت توریسم در دنیا منتشر کرده است. طبق گزارش این سازمان در پنج ماه اول سال ۲۰۲۰ بالغ بر ۱۲۰ میلیون فرصت شغلی وابسته به صنعت توریسم در دنیا از بیم رفتن و به  دلیل تعطیلی این صنعت معادل ۳۲۰ میلیارد دلار زیان به اقتصاد وارد شد.

آنتونیو گوترس، دبیر کل سازمان ملل  در ویدیو کنفرانسی که به تشریح وضعیت کنونی اقتصاد دنیا و صنایعی که بیشترین آسیب را متحمل شده اند اختصاص داشت، گفت: «صنعت توریسم سومین صنعت مهم از نظر ایجاد درآمد برای اقتصاد دنیا است. این صنعت بیشترین درآمد صادراتی را بعد از صادرات سوخت و مواد شیمیایی در دنیا ایجاد می کند  و برای یک  نفر از هر ۱۰ نفر نیروی شاغل در دنیا، فرصت شغلی ایجاد می کند. در سال ۲۰۱۹ میلادی، سهم صنعت توریسم در تجارت جهانی ۷ درصد بود و همین آمارها می تواند به خوبی دلیل اهمیت صنعت توریسم در اقتصاد دنیا را تشریح کند. توقف این صنعت در نتیجه همه گیری کرونا و نگرانی از احتمال انتقال ویروس از طریق مسافران به عنوان توقف فعالیت یکی از مهمترین بخشهای اقتصاد دنیا است.»

 شرایط اضطراری اقتصاد در کشورهای در حال توسعه
دبیر کل سازمان ملل بحران اقتصادی ناشی از همه گیری کرونا را  زمینه ساز ایجاد شوکی بزرگ در اقتصادهای صنعتی و ثروتمند دنیا عنوان کرد و در مورد تاثیر آن روی اقتصاد کشورهای در حال توسعه گفت:د «بحران کرونا و توقف صنعت توریسم باعث ایجاد شرایط اضطراری در اقتصاد کشورهای در حال  توسعه دنیا شده است. تاثیر این بحران روی اقتصادهای کوچکی که در سالهای اخیر برای جذب توریست سرمایه گذاریهای زیادی کرده اند و عملا صنعتی به استثنای صنعت توریسم ندارند، به معنای از بین رفتن بخش اعظم درآمدهای آنها و زمین گیر شدن دولت است.»

طبق گزارش سازمان ملل از بین رفتن ۳۲۰ میلیارد دلار از درآمد  بالقوه صادراتی صنعت توریسم در پنج ماه اول امسال دو برابر بیشتر از درآمد از دست رفته این صنعت در کل سال ۲۰۰۹ بوده است. در جریان بحران مالی دنیا در سال ۲۰۰۹، توریسم در دنیا کاهش پیدا کرد زیرا منابع مالی لازم برای سفر در اختیار مردم نبود و کسب و کارها هم به دلیل زیان ده شدن سفرهای تجاری را به شدت کاهش داده بودند ولی در این سال سخت برای صنعت توریسم تنها ۱۶۰ میلیارد دلار از درآمد این صنعت از بین رفت در حالیکه ظرف تنها پنج ماه اول امسال بالغ بر ۳۲۰ میلیارد دلار از درآمد صادراتی صنعت توریسم حذف شده است.

زیان کل سال ۲۰۲۰ چقدر خواهد بود؟
سازمان ملل متحد در گزارش خود به محاسبه زیان ناشی از  توقف صنعت توریسم در کل سال جاری هم پرداخته است. طبق این گزارش درآمد صادراتی صنعت توریسم در سال جاری بین ۹۱۰ میلیارد دلار تا ۱.۲ هزار میلیارد دلار کاهش پیدا می کند که سهمی بین ۱.۵ درصد تا ۲.۸ درصد تولید ناخالص داخلی  دنیا خواهد داشت.

از طرف دیگر تداوم بحران کرونا علاوه بر اینکه صنعت توریسم و مشاغل مرتبط با این صنعت را تحت تاثیر قرا می دهد، می تواند باعث از بین رفتن مشاغل مرتبط با صنعت غذا و رستوران داری در دنیا هم شود. هم اکنون ۱۴۴ میلیون نفر در سراسر دنیا در این صنعت مشغول به کار هستند.

کد خبر: ۳۷٬۹۸۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha