۵ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۷:۲۵
پردیس روستایی، راه حل کشاورزی اقتصاد محور در کشور است
بازار بررسی کرد؛

پردیس روستایی، راه حل کشاورزی اقتصاد محور در کشور است

قزوین- پردیس روستایی، شاید یکی از چندین راهکار مقابله با مشکلات اقتصادی، تغییر بافت و مدیریت منابع در محیط روستا باشد، طرحی که طی چند سال گذشته در قزوین به صورت جدی روی آن برنامه‌ریزی شده و امروز برای نخستین بار در کشور در این استان کلنگ آن به زمین زده شد.

بازار؛ گروه استان ها: مسئله مدیریت منابع اقتصادی در روستاها، استفاده از ظرفیت‌های موجود در بافت روستا و مقابله با مشکلات اقتصادی موجود در بدنه روستا موجب شد تا طرح‌های متعددی از سوی مراجع مختلف بیان شود، طرح‌هایی که هرکدام مزیت و مضرراتی را با خود به همراه داشت.

طرح‌هایی که در بازه‌های مختلف زمانی میزان اثرگذاری احتمالی آن بررسی، نواقص شناسایی و برای تقویت مزیت‌های آن برنامه‌ریزی شد، اما هرکدام به‌نوعی با اماواگرهایی مواجه بود.

دراین‌بین طرح ایجاد پردیس‌های روستایی باهدف تشکیل یک زنجیره ارزش، مدیریت منابع موجود در روستاها، افزایش بهره‌وری از تولیدات در محیط روستا، ایجاد مشاغل خانگی و توسعه زنجیره تولید و بازاریابی به‌عنوان یکی از طرح‌های موفق مورد استقبال قرار گرفت.

نخستین پردیس روستایی کشور در قزوین احداث می‌شود
طرحی که از سوی استانداری قزوین به‌صورت جدی پیگیری شد و امروز با حضور مسئولین استانی و شهرستانی کلنگ احداث آن برای نخستین بار در کشور در شهرستان بوئین‌زهرای قزوین به زمین زده شد

این پردیس روستایی در مساحتی یک و نیم هکتاری ساخته خواهد شد و در برنامه بلندمدت زمانی آن ایجاد حلقه واسط بین گروه‌های مختلف تولیدی و بازاریابی، مدیریت منابع موجود در محیط روستا، افزایش فرآوری تولیدات و تأمین کشاورزی اقتصادمحور دیده‌شده است.

با اجرای این طرح روستایی در شاهین تپه از توابع بخش دشتابی شهرستان بوئین‌زهرای قزوین پیش‌بینی می‌شود جهشی اساسی در رشد و بهره‌برداری از تولیدات کشاورزی، دامداری و اقتصادی این منطقه ایجاد شود.

تضمین اشتغال و اقتصاد پویا در روستا با ایجاد پردیس‌های روستایی
هدایت الله جمالی پور استاندار قزوین در آئین کلنگ زنی نخستین پردیس روستایی کشور در قزوین با اشاره به نتایج ایجاد این پردیس روستایی بیان کرد: مشکلات اقتصادی موجود در روستاها در طی دهه‌های اخیر موجب شده است تا مهاجرت از روستا به شهرها، مشکلات اقتصادی و تغییر بافت روستایی را در برخی از نقاط شاهد باشیم این در حالی است که امروز زمان رسیدگی دوباره به روستاها فرا رسیده است چراکه ظرفیت عظیم نادیده گرفته‌شده در روستاها باید دوباره به‌کارگیری شود.

وی بیان کرد: تقویت اقتصاد روستایی تقویت تولید و حمایت از مشاغل خرد در کشور است و می‌تواند با افزایش سطح رفاه زندگی در روستاها  برابر باشد.

استاندار قزوین تصریح کرد: دولت برای توسعه خدمات رفاهی، امکانات زیرساختی و رونق اقتصادی و اشتغال در روستاها گام‌های بزرگی برداشته است و امروز زمان آن رسیده است که مردم نیز پای‌کار بیایند، چراکه هیچ طرح اجتماعی بدون مشارکت مردم اثرگذاری نخواهد داشت.

جمالی پور خاطرنشان کرد: ارائه طرح‌های حمایتی از مشاغل روستایی و تسهیلات ارزان‌قیمت در طی چند سال اخیر شاهدی بر این مدعاست و تلاش ما برای خدمت‌رسانی به روستاها همچنان ادامه دارد.

پردیس روستایی احیاء نقش مولد روستاها در کشور است
وی عنوان کرد: باوجود سابقه درخشان روستاها در تولید و مدیریت سفره غذایی کشور از کشاورزی تا دامداری و تولیدات و صنایع‌دستی در چند سال اخیر شاهد این هستیم که بخش قابل‌توجهی از روستاهای ما نقش مولدی خود را ازدست‌داده‌اند و به مصرف‌کننده تبدیل‌شده‌اند درحالی‌که شاید همین مشکل ریشه بسیاری از مسائل اقتصادی موجود باشد.

استاندار قزوین خاطرنشان کرد: تلاش ما این است روستا دوباره بتواند نقش مولدی خود را به دست بیاورد و برای تحقق این مسئله از هر طرحی که احساس کنیم اثرگذار است استقبال می‌کنیم.

نخستین پردیس روستایی کشور با مشارکت جوانان بخش دشتابی احداث می‌شود
اکبر رحمتی بخشدار دشتابی نیز در بخش دیگری از این مراسم با اشاره به جمعیت ۲۶ هزارنفری بخش دشتابی از توابع شهرستان بوئین‌زهرای قزوین اظهار داشت: جمعیت جوان این منطقه موجب شده است تا امیدها برای اثرگذاری و اجرایی شدن موفق طرح پردیس روستایی بیشتر باشد و معتقدیم که نخستین پردیس روستایی کشور با مشارکت این جوانان به‌خوبی اجرایی می‌شود.

وی بیان کرد: این منطقه بیش از ۱۵ هزار هکتار از اراضی کشاورزی و باغی استان را در خود جای‌داده است و می‌تواند بستر مناسبی برای ایجاد انواع کارگاه‌های فرآوری تولیدات کشاورزی باشد.

بخشدار دشتابی خاطرنشان کرد: مردم این منطقه بیش از ۷۲ هزار رأس دام سبک و ۱۶ هزار رأس دام سنگین دارند که بیش از یک هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی این منطقه به کشت محصولات دامی اختصاص‌یافته است و قطعاً این ظرفیت‌های خاص موقعیت این منطقه را متمایز کرده است.

رحمتی افزود: قطعاً جمعیت جوان این منطقه روزهای روشنی را برای پردیس روستایی ایجادشده در این بخش رقم می‌زنند.

کد خبر: ۳۷٬۹۷۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha