۵ شهریور ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۱
رکود سنگین بازار مسکن در اردبیل/ ماراتن افزایش قیمت‌ها این بار در مصالح ساختمانی خودنمایی می کند
بازار گزارش می‌دهد؛

رکود سنگین بازار مسکن در اردبیل/ ماراتن افزایش قیمت‌ها این بار در مصالح ساختمانی خودنمایی می کند

اردبیل- این روزها خرید مَسکن به آرزویی دست نیافتنی برای بسیاری از اقشار کم درآمد تبدیل شده است. مَسکنی که روز به روز قیمت آن روند صعودی به خود گرفته و انگار هوای باز ایستادن را هم ندارد.

بازار؛ گروه استان ها: داشتن خانه ای برای زندگی، این روزها به یک آرزو و البته حسرتی بزرگ برای زوج های جوان و البته بسیاری از اقشار کم درآمد اردبیلی تبدیل شده است. مَسکنی که روز به روز قیمت آن روند صعودی به خود گرفته و انگار هوای باز ایستادن را هم ندارد.

به گفته کارشناسان بی ثباتی قیمت مسکن به عوامل مختلفی همچون افزایش قیمت مصالح ساختمانی بستگی دارد.

حال گرانی مصالح ساختمانی صرف نظر از سخت تر کردن شرایط خانه‌دار شدن مردم، روند ساخت و ساز را نیز به شدت کاهش داده است بطوریکه در استان اردبیل همانند سایر استان‌ها رکود سنگین ساختمانی هم در ساخت و ساز و هم در خرید و فروش را شاهد هستیم؛ هرچند براساس اعلام مرکز آمار ایران، استان اردبیل در سال‌های گذشته به لحاظ قیمت مسکن در رتبه‌های میانی کشور قرار دارد.

در این میان برخی فعالان حوزه مسکن علت اصلی افزایش قیمت تجهیزات ساختمانی را نرخ دلار و ارز اعلام می‌کنند؛ این در حالی است که استان اردبیل مرکز تولید بسیاری از مصالح ساختمانی و حتی فروش آن به سایر استان‌ها می‌باشد و به نظر می رسد نباید قیمت این محصول به واسطه نوسانات بازار ارز، گران یا ارزان شود.

در همین خصوص علی اسلامی معاون فنی و عمرانی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی اردبیل در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: در جلسه کارگروه مصالح و تجهیزات ساختمانی  مشکلات به وجود آمده در این حوزه مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفت.

اسلامی ضرورت ارتقای کیفیت مصالح ساختمانی به‌ویژه تولید شن و ماسه و بتن آماده و همچنین نحوه نگهداری بتن را یادآور شد و گفت: متأسفانه در حوزه بهره‌برداری ما با خلأ آئین‌نامه و بخشنامه نظارتی روبرو هستیم که انتظار می‌رود با تدوین این آئین‌نامه بر کیفیت ساخت‌وساز و همچنین تأخیر و تعلل در بهره‌برداری از آن نظارتی دقیق انجام شود.

وی البته افزایش هزینه ساخت‌وسازها در ماه‌های اخیر را عامل اصلی اختلاف بین پیمانکاران و دستگاه‌های اجرایی در تکمیل پروژه‌های عمرانی نیز عنوان کرد.

در هر حال آن چیزی  که این روزها به عنوان حلقه مفقوده روند گرانی مصالح ساختمانی و در نهایت گرانی بازار مسکن به شمار می رود بحث نظارت است که اتفاقاً علی نیکزاد نائب رئیس مجلس شورای اسلامی نیز بر آن تاکید دارد.

افزایش بی‌رویه قیمت سیمان و فولاد در شرایط فعلی غیرمنطقی است
علی نیکزاد اظهار کرد: افزایش بی‌رویه قیمت سیمان و فولاد در شرایط فعلی که چرخه تولید آن‌ها از حرکت باز نَایستاده و صادراتی در کار نبوده است یک امر غیرمنطقی است.

وی افزود: با توجه به اینکه در حال حاضر مسئله صادرات مطرح نیست _که اگر این موضوع محقق می‌شد جای بسی خوشحالی داشت و ارز کالاهای اساسی تأمین می‌شد_ و به علاوه روند تولید نیز بدون وقفه در حریان است؛ مشخص می شود که پای رانت و فساد در میان است.

نیکزاد بیان  کرد: در حال حاضر در کشور ۲۸ میلیون تن تولید آهن و ۱۶۱ میلیون تن سیمان داریم که این مسئله به دلیل مازاد بودن تولید در برابر مصرف با افزایش قیمت‌ها همخوانی ندارد و غیرمنطقی به نظر می‌رسد.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به برگزاری جلسه با  وزیر راه و شهرسازی، وزیر صمت، وزیر اقتصاد و رئیس سازمان بورس برای حل مشکلات گفت: رایزنی‌ها و پیگیری‌های لازم برای کاهش قیمت میلگرد به ۸ هزار و ۵۰۰ تومان و سیمان کیسه‌ای به ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان و سیمان با میزان تن فله‌ای به ۲۹۰ هزار تومان در نظر گرفته شده است.

نیکزاد همچنین بیان کرد: به جد پیگیر کاهش قیمت‌ها هستیم چرا که کارگران جزو اقشاری هستند که اقتصاد آنان کاملاً آزاد و بدون یارانه بوده و اولویت مجلس بهبود وضعیت معیشتی مردم و به ویژه اقشار آسیب‌پذیر جامعه است تا دغدغه‌ها و نارضایتی‌های مردم و کارگران به حدأقل برسد.

دولت در مسائل و مشکلات اقتصادی حالت انفعالی به خود گرفته است
صدیف بدری عضو کمیسیون عمران مجلس نیز اظهار کرد: متاسفانه افزایش قیمت‌ها ساعتی شده است، قیمت میلگرد از ۵ هزار تومان به ۱۲ یا ۱۳ هزار تومان رسیده است. سیمان در بازار پیدا نمی شود. قیمت مصالح ساختمانی چند برابر شده است؛ چطور می‌خواهیم قیمت مسکن را کنترل کنیم.

بدری تصریح کرد: وزارت صمت و دولت در مسائل و مشکلات اقتصادی اخیر حالت انفعالی به خود گرفته اند و هیچ نظارت و کنترلی توسط دولت و وزارتخانه در بازار صورت نمی گیرد.

نظارت بر فعالیت عاملان توزیع سیمان در استان اردبیل افزایش می‌یابد
رامین صادقی رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل نیز با بیان اینکه قیمت مصالح ساختمانی شرایط بازار مسکن را وخیم تر کرده است، گفت: نظارت بر فعالیت عاملان توزیع سیمان در استان اردبیل افزایش می‌یابد.

صادقی تصریح کرد: با توجه به نشست مشترک سازمان حمایت با انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان مقرر شد تحویل سیمان توسط واحدهای تولیدی منحصراً به عاملین توزیع رسمی و مطابق دستورالعمل مربوطه صورت گیرد.

وی افزود: بازرسان سازمان بر فعالیت عاملان توزیع سیمان نظارت می‌کنند و متخلفان برای ابطال عاملیت فروش و قطع تحویل سیمان به مراجع قانونی معرفی خواهند شد.

البته در این میان نوسانات قیمت آهن نیز بر گرانی بازار مسکن تاثیر زیادی داشته که البته عادل محمد پور رئیس اتحادیه آهن فروشان اردبیل دلیل این نوسانات را نه ناشی از نوسانات ارزی، بلکه نشات گرفته از رانت و فساد در بازار آهن عنوان می کند.

محمدپور در گفتگو با خبرنگار بازار، یکی از عوامل اصلی در نوسانات قیمت آهن و فولاد را مدیریت نامطلوب عنوان می کند.

وی با بیان اینکه تحریم و نوسانات نرخ ارز، هیچ تأثیری بر قیمت‌ها ندارد گفت: خوشبختانه در بحث تامین مواد اولیه در بحث آهن و فولاد کمبودی نداریم.

رئیس اتحادیه آهن فروشان اردبیل تصریح کرد: حتی در بحث عرضه و تقاضا نیز مشکلی وجود ندارد. ما در شرایط فعلی نزدیک به ۱۰ الی ۱۲ میلیون تن مازاد بر تولید آهن‌آلات داریم.

محمدپور اظهار کرد:اگر در بحث فولاد و آهن، جلوی امضاهای طلایی و رانت‌خواری گرفته شود به‌هیچ‌وجه با افزایش قیمت مواجه نخواهیم شد.

در هر حال با وضعیت اقتصادی موجود و با توجه به گرانی‌های سرسام‌آور کالاها از جمله مصالح ساختمانی که ارتباط مستقیمی در افزایش قیمت مسکن که از الزامات یک زندگی است، دارد، عدم نظارت دولت و دستگاه‌های متولی نیز شرایط را وخیم تر کرده و مشکلات بسیار عدیده‌ای برای اقشار مختلف مردم بوجود آورده است.

در این شرایط انتظار می رود دولت با اتخاذ تدابیر اساسی بتواند با نظارت و کنترل قیمت ها، باری از دوش مردم بردارد.

کد خبر: ۳۷٬۹۶۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha