۶ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۵
لوازمی که خریداری برای تحریر ندارد؛ آموزش مجازی و کسادی بازار اصفهان
گزارش میدانی بازار؛

لوازمی که خریداری برای تحریر ندارد؛ آموزش مجازی و کسادی بازار اصفهان

اصفهان- با افزایش شیوع کرونا و احتمال برگزاری کلاسهای سال تحصیلی جدید به صورت مجازی کسادی بر بازار فروش لوازم التحریر سایه افکنده است.

هادی نجف زاده؛ بازار: از اواسط تابستان فروشندگان لوازم التحریر در بازار کاشان به قول خودشان دیگر وقتی برای سر خاراندن نداشتند. از همان ابتدای صبح و بعد از بالا کشیدن کرکره مغازه، موج موج خانواده ها به همراه کودکانشان برای خرید لوازم التحریر سال جدید روانه بازار می شدند تا مایحتاج ضروری درس و کتاب دانش آموزان خود را تامین کنند.

ولی امسال کرونا کاسبی و کسب و کار آنها را حسابی کساد کرد؛ سایه وحشتناک این ویروس بر کسب و کار فروشندگان لوازم التحریر باعث شده است که سطح درآمدهای آنان به میزان قابل توجهی کاهش یابد و نتوانند دخل و خرج خود را با همدیگر تطبیق دهند.

گزارش میدانی خبرنگار بازار از بازار لوازم التحریر و مغازه های این حوزه صنفی نشان می دهد که بسیاری از این واحدها از کسادی کسب و کار خود حسابی گله مند هستند.

یک فروشنده لوازم التحریر در گفت و گو با خبرنگار بازار با بیان اینکه لوازم التحریرهای موجود در بازار خریدار ندارد، اظهار داشت: با توجه به اینکه کاشان از نظر وضعیت شیوع کرونا قرمز است و کلاسها احتمالا به صورت مجازی برگزار می شود مردم هیچ تمایلی برای خرید لوازم التحریر برای سال تحصیلی جدید ندارند.

در هر مغازه و یا فروشگاه در سال های پیش تعداد بسیاری فروشنده چه به صورت پاره وقت و چه تمام وقت مشغول به کار بودند ولی از آن حجم نیروی انسانی امسال خبری نیست

وی با اشاره به اینکه قیمت لوازم التحریرها نسبت به قبل افزایش کمی داشته است، ابراز داشت: این افزایش قیمت در مقابل دیگر اجناس و کالاها جزیی است ولی مردم تمایلی برای خرید ندارند.

فروش لوازم التحریر معطوف به ادارات و واحدهای صنعتی و خدماتی شده است
محمد فتحی با بیان اینکه بسیاری از فروشندگان بیشترین فروش خود را معطوف به ادارات و واحدهای صنعتی و خدماتی کرده اند، تصریح کرد: در هر مغازه و یا فروشگاه در سال های پیش تعداد بسیاری فروشنده چه به صورت پاره وقت و چه تمام وقت مشغول به کار بودند ولی از آن حجم نیروی انسانی امسال خبری نیست چراکه منبعی برای تامین هزینه این افراد همچون حقوق در دسترس فروشگاه‌داران ندارند.

وی با اشاره به اینکه برخی از فروشندگان نیز به صورت کج‌دار و مریز در حال فعالیت هستند، اظهار کرد: برخی دیگر نیز برای تامین مخارج خود در کنار فروش لوازم التحریر رو به سوی دیگر خدمات همانند امور فنی چاپ و تکثیر آورده اند.

یکی از مراجعه کنندگان به این فروشگاه نیز در گفت و گو با خبرنگار بازار با اشاره به اینکه امسال نیازی برای تامین لوازم التحریر احساس نمی کنم، افزود: من دو فرزند ۸ و ۱۲ ساله دارم که پیش از این در سال گذشته برای مدرسه آنها خرید به اندازه کافی کرده ام و امسال نیز با توجه به اینکه کلاسها به صورت مجازی است سعی می کنم از لوازم سال گذشته استفاده کنم.

وی با اشاره به اینکه بسیاری از همکلاسی های فرزندان من نیز که از طریق شبکه های مجازی با والدین آنها در تماس هستم، همین رویکرد را دارند، بیان داشت: حضور الان من نیز در فروشگاه برای تامین وسائل مورد نیاز مغازه همسرم است.

کاهش هزینه های مدارس و چالش فروشندگان لوازم التحریر
فریده صالحی که خود کارمند یک شرکت خصوصی هست، یادآور شد: قابل کتمان نیست که با آموزش مجازی بسیاری از هزینه های والدین همانند خرید لوازم التحریر، لباس فرم، کیف و کفش و حتی سرویس مدارس به طرز محسوسی کاهش یافته است ولی چون هنوز زیرساخت های لازم برای گسترش این نوع آموزش نیست بهره وری دانش آموزان از این نوع آموزش خیلی قابل ملاحظه نیست.

وی با اشاره به قیمت لوازم التحریر در بازار ادامه داد: قیمتها نسبت به دیگر اقلام افزایش آنچنانی نداشته است ولی برخی اقلام خارجی با توجه به افزایش قیمت دلار بیش از تصور من گران شده بود.

رئیس اتحادیه صنفی فروشندگان لوازم التحریر کاشان در گفت و گو با خبرنگار بازار با اشاره به کاهش محسوس فروش نوشت افزار در واحدهای صنفی این رسته اظهار داشت: به دلیل برگزاری کلاس های دانش آموزان به صورت مجازی والدین ترغیبی برای خرید لوازم التحریر ندارند.

حمید یزدانخواه با بیان اینکه علاوه بر والدین، دانش آموزان هم با توجه به شرایط پیش آمده سعی می کنند بیشتر از نوشت افزارهای سال گذشته استفاده کنند، ابراز داشت: با توجه به شرایط پیش آمده واحدهای صنفی فروش لوازم التحریر به سختی می توانند هزینه های خود را تامین کنند.

کاهش ۸۰درصدی فروش نوشت افزار واحدهای صنفی شهرستان کاشان
وی با اشاره به کاهش ۸۰درصدی فروش نوشت افزار واحدهای صنفی شهرستان کاشان افزود: در حال حاضر بیشتر فروش واحدهای صنفی لوازم التحریر به ادارات و شرکت های خصوصی و دولتی است.

نوشت افزارهای ایرانی موجود در بازار دارای کیفیت مناسبی هستند،کالاها خارجی موجود در این بازار بیشتر مربوط به اقلامی است که در داخل کشور تولید نمی شود و اکثرا از کشور چین وارد می شود

رئیس اتحادیه صنفی فروشندگان لوازم التحریر کاشان همچنین با اشاره به اینکه قیمت لوازم التحریر نسبت به دیگر اقلام و خدمات در بازار افزایش محسوسی نداشته است، بیان داشت: با این حال لوازم التحریرهای خارجی موجود در بازار به دلیل افزایش قیمت دلار دچار افزایش قیمت بوده است.

رئیس اتحادیه صنفی فروشندگان لوازم التحریر کاشان با بیان اینکه نوشت افزارهای ایرانی موجود در بازار دارای کیفیت مناسبی هستند، یادآور شد: کالاها خارجی موجود در این بازار بیشتر مربوط به اقلامی است که در داخل کشور تولید نمی شود و اکثرا از چین وارد می شود.

کاهش فروش وسائل و ملزومات کمک آموزشی هم با تعطیلی مدارس
وی افزود: فروش وسائل و ملزومات کمک آموزشی هم با تعطیلی مدارس و برگزاری کلاس ها به صورت مجازی به طور محسوسی کاهش داشته است.

بازار نوشت افزار کشور همزمان با شیوع کرونا دچار رکود شده است. بخش زیادی از فعالین این بخش به دلیل عدم فروش محصولات و کالاهای خود رو به سوی ارائه خدمات دیگر آورده اند.

در این بین بنا به گزارش های رسیده از طرف شهروندان شاهد افزایش قیمت ها در این بازار هستیم و این در حالی است که این موضوع توسط کارشناسان و فعالین این بازار نفی و بیشترین افزایش قیمت متوجه اقلام خارجی موجود در بازار نوشت افزار شده است.

به هر حال بازار لوازم التحریر یک بازار فعال و پویا با گردش مالی فراوانی است که در زمینه تولیدات لوازم التحریر با کیفیت ایرانی باید اهتمام جدی وجود داشته باشد. این بازار هم از لحاظ اقتصادی و هم از لحاظ فرهنگی به دلیل وجود اقلام و کالاهای گوناگون در نزد دانش آموزان می تواند فرصت ها و تهدیدهای فراوانی برای جامعه داشته باشد.

هرچند اقدامات انجام شده تاکنون در این حوزه لازم ولی کافی نبوده است و با توجه به تنوع اقلام و کالاهای این بازار باید با یک برنامه ریزی شایسته توسط متولیان این امر، بهره وری صحیح از این حوزه به خصوص در بخش فرهنگی انجام گیرد.

کد خبر: ۳۷٬۸۹۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha