۴ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۲
تزریق واکسن کرونا به کادر درمان و مرزبانان چین از یک ماه قبل
آیا چین به واکسن کرونا دست پیدا کرده است؟

تزریق واکسن کرونا به کادر درمان و مرزبانان چین از یک ماه قبل

خبر شروع تزریق واکسن کرونا به کادر درمانی و مرزبانان چینی مهمترین خبر این روزها است. سوال این است که آیا چین موفق به تولید واکسنی قابل اعتماد و ایمن برای کرونا شده است یا خیر؟

بازار؛ گروه بین الملل: خبر شروع تزریق واکسن کرونا به کادر درمان و مرزبانان چین از روز ۲۲ جولای امسال را می توان مهمترین خبر مربوط به واکسن در این روزها دانست. خبری که در تمامی رسانه ها سر و صدای زیادی به پا کرد و این سوال را به وجود آورد که آیا چینی ها به واکسن کرونا دست یافته اند یا خیر؟ آیا همین استفاده انبوه از واکسن چینی کرونا است که باعث شد تا این کشور از بحران عبور کند و بدون تجربه رکود در فصل دوم سال جاری ، فعالیتهای خود را از سر بگیرد؟مساله دیگری که به دنبال انتشار این خبر  مطرح شد این است که چرا چین بالغ بر یک ماه این خبر را پنهان کرده است و در شرایط فعلی اقدام به اطلاع رسانی عمومی کرده است؟ بلومبرگ انتشار این خبر در شرایط  فعلی را نشانه ای از تایید شدن نهایی واکسن چینی می داند و می نویسد:« به نظر می رسد چینی ها واکسن کرونا را دریافت کرده اند ولی می خواهند قبل از ارایه آن به دیگر کشورهای دنیا یا سازمانهای جهانی مردم خود را واکسینه کنند. این سیاست با سخنان اولیه مقامات چینی مبنی بر اینکه واکسن کرونا یک کالای عمومی است و در صورت کشف آن توسط چین در اختیار تمامی دنیا قرار می گیرد تناقض دارد.

رویترز در مورد شمار افرادی که این واکسن را دریافت کرده اند نوشت: «مقامات چینی در مورد شمار افرادی که واکسن را دریافت کرده اند، اطلاعاتی ارایه ندادند. تنها تاکید کردند افرادی که بیشتر در معرض ابتلا به بیماری بودند این واکسن آزمایشی را دریافت کردند و هیچ یک از آنها عارضه منفی ماندگاری را تجربه نکرده اند. تنها عارضه واکسن کرونای چینی که این افراد تجربه کردند افزایش دمای بدن واحساس خستگی  برای یک روز بود.البته اطلاعاتی در مورد اینکه کدام واکسن تولید شده در چین برای تزریق به این گروه استفاده شد، ارایه نشده است. تنها اطلاعاتی که ارایه شده است این است که دو گروه از پرخطرترین گروه ها توانسته اند با دریافت واکسن تولید شده توسط گروه بیوتکنولوی ملی چین (سی ان بی جی) که بخشی از شرکت بزرگ داروسازی ملی کشور چین یا سینوفارم است، در برابر ویروس کرونا ایمن شوند. این شرکت مطالعه روی دو واکسن cansino و sinovac  را برعهده دارد.

جالب است بدانید پیش از این هم واکسن تولید شرکت Cansino به ارتش کشور تزریق شده بود.در ماه ژوین امسال یک ماه قبل از شروع تزریق کادر درمانی کشور چین، تمامی اعضای ارتش این کشور واکسن تولیدی شرکت Cansino را دریافت و دولت به تمامی کارمندانش که قصد سفر و خروج از کشور داشتند هم توصیه کرده بود که یکی از دو واکسن پیشگام تولید شده در کشور را تزریق کنند.

طرح تزریق اورژانسی ادامه پیدا می کند
نشریه هیل امریکا ضمن اعلام این خبر نوشت:«مقامات دولتی چین اجرای این طرح را به دلیل اضطراری بودن وضعیت انجام داده اند و قبل از شروع پاییز و زمستان سال جاری  افراد دیگری تحت پوشش قرار می گیرند. طبق این گزارش قرار است افرادی که در صنعت حمل و نقل چین کار می کنند و افرادی که در بازارهای خیس  و دیگر انواع بازارهای محصولات کشاورزی کار می کنند واکسینه شوند. فعالان در بخشهای خدماتی هم سومین گروه از افرادی هستند که واکسن کرونای چینی را پیش از زمستان امسال دریافت خواهند کرد.»

روزنامه شین هوا نت در این مورد نوشت:« مقامات حوزه سلامت کشور نگران هستند که در پاییز و زمستان امسال ما با موج بزرگتری از بیماری روبرو باشیم و به همین دلیل تزریق اورژانسی  واکسن را شروع کرده اند. البته واکسن مراحل مختلف آزمایشی خود را طی کرده است و دو واکسن مهم تولیدی در سومین مرحله از آزمایشهای بالینی قرار دارند و تا کنون هم نتایج آزمایشها امیدوارکننده بوده است.»

کشورهای آرژانتین، پرو، مراکش، بحرین ، اندونزی و امارات متحده عربی برای مشارکت در سومین مرحله از آزمایشهای بالینی با شرکتهای مختلف داروسازی چین همکاری می کنند.قرار است سومین مرحله از آزمایشهای بالینی برای واکسن سینووک در سه کشور برزیل، اندونزی و بنگلادش  انجام می شود و سومین مرحله از آزمایشهای بالینی واکسن cansino در کشورهای پاکستان، عربستان سعودی و روسیه انجام می شود.مکزیک هم برای این کار اعلام آمادگی کرده است.

تزریق عمومی درراه است
زنگ زانگوی رییس کمیسیون بهداشت  مرکز توسعه تکنولوژی و سلامت چین در مصاحبه ای با شبکه تلویزیونی سی سی تی وی  ضمن اعلام خبر شروع تزریق به کادر درمان چین از ۲۲ جولای و دریافت اجازه های دولتی برای این کار گفت:« در شرایط فعلی بیشترین شمار مبتلایان به کرونا در کشور چین، افرادی هستند که از خارج از کشور به چین سفر می کنند به همین دلیل مرزبانان کشور در معرض ابتلا قرار دارند و واکسیناسیون آنها از شیوع ویروس به داخل کشور جلوگیری کرده است.»

 وی که رییس بخش تولید واکسن کرونا در چین است در مورد اینکه کدامیک از واکسن های تولیدی در کشور چین  از ۲۲ جولای تا کنون به کادر درمان و مرزبانان تزریق شده است اطلاعاتی ارایه نداد ولی تاکید کرد اگر ما ذره ای نگرانی در مورد تاثیرات منفی این واکسن روی سلامت مردم داشتیم، هیچ گاه واکسن را به کادر درمان که مدافع سلامت کشور به خصوص در این روزهای بحرانی هستند، تزریق نمی کردیم.

کد خبر: ۳۷٬۸۸۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha