۴ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۲
پرونده مسکن مهر تا پایان سال بسته می‌شود
وزیر راه و شهرسازی:

پرونده مسکن مهر تا پایان سال بسته می‌شود

اسلامی، وزیر راه و شهرسازی از بسته شدن پروژه مسکن مهر تا پایان سال جاری در کشور خبر داد.

به گزارش بازار به نقل از صداوسیما، «محمد اسلامی» افزود: هم اکنون از مجموع ۵۰۰ هزار واحد نیمه تمام مسکن مهر ۶۰ تا ۷۰ هزار واحد در حال اجراست چون عملیات ساخت و ساز این واحدها دیرتر شروع شده بود.

وی اظهارداشت: بطورکلی با تکمیل ساخت این واحدها و تحویل به متقاضیان در عمل پرونده مسکن مهر تا پایان سال بسته خواهد شد.

وزیر راه و شهرسازی گفت: پروژه‌های مسکن مهر که در محاکم و دادگاه‌ها پرونده دارند باقی خواهد ماند چون از کنترل مجموعه وزارتخانه خارج است.

وی افزود: پس از بررسی پرونده‌های پروژه‌های مسکن مهر در محاکم قضایی و صدور رای این واحدها هم تعیین و تکلیف خواهند شد.

اسلامی اظهارداشت: سرجمع حدود۴۰ هزار واحد مسکن مهر در سطح کشور مشکل دادگاهی دارند.

وی ادامه داد: جدا از این ۱۳ هزار واحد همچنان باقی می‌ماند چون فاقد متقاضی هستند یعنی جایی ساخته شده‌اند که هنوز برای این واحدها متقاضی وجود ندارد.

وزیر راه و شهرسازی گفت: به دنبال این هستیم تا با تغییر و تبدیل و ایجاد جذابیت ‌های لازم در قالب‌های جدید این واحدها هم به مردم عرضه شود.

وی افزود: طرح مسکن مهر شامل دو میلیون و ۲۰۰ هزار واحد بود که تا پایان دولت دهم ۶۸۰ هزار واحد به متقاضیان تحویل و یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحد در دولت ‌های یازدهم و دوازدهم تکمیل و به متقاضیان واگذارشد.

اسلامی بیان داشت: یک میلیون و ۲۰۰ هزار واحد از این دو میلیون و ۲۰۰ هزار واحد مسکن مهر خود مالک بود یعنی افراد دارای زمین بودند فقط از وام مسکن مهر استفاده کردند.

وی ادامه داد: تنها یک میلیون واحد را وزارت راه و شهرسازی در همان زمان وارد عملیات ساخت و ساز شد.

وزیر راه و شهر سازی در بخش دیگری از سخنان خود به طرح اقدام ملی مسکن اشاره کرد و گفت: بطورکلی در طرح اقدام ملی طی دو مرحله ثبت نام یک میلیون و ۵۹۶ هزار و ۴۰۹ نفر ثبت نام کردند.

وی افزود: افرادی که پیامک داده بودندتعداد ۹۷۳ هزار و ۸۸۳ نفر اطلاعات خود را تکمیل و در پروسه پالایش و غربالگری قرار گرفتند.

اسلامی اظهارداشت: پس از پالایش اطلاعات و غربالگری ۴۲۶ هزار و ۸۵۳ نفر واجد شرایط شناخته شدند.

وی ادامه داد: تاکنون ۵۸ هزار و ۳۹ نفر حساب پس انداز در بانک عامل افتتاح و از این تعداد تا بدین لحظه ۲۵ هزار و ۳۶۶ نفر آورده اولیه خود به مبلغ ۴۰ میلیون تومان را واریز کرده اند.

وز یر راه و شهرسازی گفت: از مجموع۴۲۶ هزار و ۸۵۳ نفر واجد شرایط طرح اقدام ملی مسکن در کشور ۱۱۹ هزار نفر کارگر و از این تعداد ۹ هزار نفر از بانوان کارگر سرپرست خانوار هستند.

وی افزود: برای ۴۰۰ هزار واحد مسکن طرح اقدام ملی زمین تعریف شده است.

اسلامی اظهارداشت: نخستین سری از واحدهای «طرح اقدام ملی مسکن» در استان‌های پیشتاز طی روزهای آینده به مردم تحویل خواهد شد.

وی ادامه داد: پروژه‌های طرح اقدام ملی را در سه نوع عملیاتی خواهیم کرد.

وزیر راه و شهرسازی گفت: نوع اول کسانی هستند که در شهرهای کوچک از طریق بنیاد مسکن زمین آماده شده به آنان تحویل داده می‌شود و این افرادبا مشارکت خود شان منازل مربوطه را می‌سازند.

وی افزود: خانه‌های دو طبقه چهار واحدی است و خیلی سریع با مشارکت بنیاد مسکن ساخته می‌شود.

اسلامی بیان داشت: مردم دربیش از ۷۰۰ شهر کشور بدین شکل صاحب خانه می‌شوند.

وی تصریح کرد: در نوع دوم افراد به پروژه‌ها معرفی و با سازنده ذی صلاح قرارداد می‌بندند و طبق زمان بندی قرارداد واحد خود را تحویل می‌گیرند.

وزیر راه و شهرسازی گفت: نوع سوم کسانی هستند که زمین یک نفره به آنان داده می‌شود و تعدادشان هم بسیار محدود است.

وی افزود: این اشخاص از واجدین شرایط طرح اقدام ملی مسکن در شهرهای کوچک هستند که تعدادشان در حد چند نفر است.

اسلامی بیان داشت: این طرح با اراده ملی و استقبال مردم در سراسر کشور در حال اجرا است.

وی ادامه داد: زمین‌های خوب و مرغوب در بهترین نقاط شهر برای اجرای طرح ملی اقدام مسکن در نظر گرفته شده است.

وزیر راه و شهرسازی گفت: در فاز اول استان‌هایی که پیشتاز در اجرای این طرح بودند این روزها به تدریج واحدهای خود را به متقاضیان تحویل خواهند داد.

وی افزود: موضوع حائز اهمیت در طرح اقدام ملی اینکه متقاضیان واقعی بصورت دقیق شناسایی شده اند.

اسلامی اظهارداشت: پروژه مسکن ملی مصداق واقعی جهش تولید است چراکه هم با افزایش تولید مسکن باعث رونق بازار مسکن می‌شود و هم تولیدات صنایع وابسته به ساختمان را افزایش می‌دهد.

وی ادامه داد: جدا از ۴۰۰ هزار واحد مسکن طرح اقدام ملی ۲۰۰ هزار واحد هم برای دهک‌های یک و دو در نظر گرفته شده است.

وزیر راه و شهرسازی گفت: تفاهم نامه مشترک میان وزارتخانه‌های تعاون، کار و رفاه اجتماعی و راه و شهرسازی با هدف ایجاد ۲۰۰ هزار واحد مسکونی برای کارگران، بازنشستگان و مستمری بگیران سازمان تامین اجتماعی در دی ماه سال گذشته منعقد شده است.

وی افزود: همواره ملاک عمل برنامه‌ریزی و سیاستگذاری در وزارت راه و شهرسازی بر اساس طرح جامع مسکن بوده که این طرح طی سالیان مختلف به روز شده است.

اسلامی ضمن اشاره به سامانه جامع ملی املاک و اسکان کشور اظهارداشت: این سامانه طی سالیان گذشته مغفول مانده بود و به یک چالش جدی تبدیل شده بود.

وی اضافه کرد: خوشبختانه با تلاش‌های صورت گرفته سامانه مزبور راه اندازی و به تبع اطلاعات جامعی از دستگاه‌ها، سازمان‌های و نهادهای مختلف دریافت و در سامانه بارگذاری شده است.

وزیر راه و شهرسازی گفت: خانه‌های خالی در کشور و مالکان این واحدها از طریق سامانه جامع املاک و اسکان مورد شناسایی قرار گرفته است.

وی افزود: از هفته گذشته عملیات ارسال پیامک به مالکان دارای دو یا چند واحد مسکونی آغاز شده است.

اسلامی بیان داشت: این افراد فرصت خواهند داشت تا با ورود به سامانه املاک و اسکان وضعیت فعلی واحد خود مبنی بر اینکه خالی و یا در اجاره است را مشخص و مستندات لازم را بارگذاری کنند.

کد خبر: ۳۷٬۷۹۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha