۴ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۶
کشت بیش از ۱۶ هزار هکتار باغات و گیاهان دارویی دیم در کشور
مدیرکل دفتر امور میوه‌های سردسیری و خشک وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد

کشت بیش از ۱۶ هزار هکتار باغات و گیاهان دارویی دیم در کشور

داراب، مدیر کل دفتر امور میوه‌های سردسیری و خشک وزارت جهاد کشاورزی بیان کرد: در خصوص محصولات باغی عرصه‌های مستعد را در مطالعات خود شناسایی و نسبت به توسعه باغات دیم و گیاهان دارویی در اراضی شیب دار اقدام کردیم.

 به گزارش بازار به نقل از صداوسیما، داراب حسنی  مدیر کل دفتر امور میوه‌های سردسیری و خشک معاونت امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه میوه‌ها به دو گروه «سردسیری و خشک» و «گرمسیری و نیمه گرمسیری» تقسیم بندی کنیم، اظهار کرد: سطح زیر کشت محصولات باغبانی حدود سه میلیون هکتار است و از این مقدار حدود ۱,۸ میلیون هکتار، در گروه سردسیری و خشک قرار دارند.

وی افزود: در معاونت امور باغبانی، دفاتر ستادی وزارت‌خانه در جهت انجام برنامه‌ریزی‌های کلان برای بهبود وضعیت این گروه از محصولات فعالیت می‌کنند و این دفتر نیز وظیفه پیشبرد برنامه‌ها را بر عهده دارد.

مدیر کل دفتر امور میوه‌های سردسیری و خشک معاونت امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی درباره برنامه‌های این دفتر توضیح داد و بیان کرد: بهره برداری بهینه از منابع آب و خاک یکی از اهداف مهم این دفتر در وزارت جهاد کشاورزی است. تنوع بخشی به گونه‌های باغی یکی دیگر از اهداف این دفتر است. در این راستا، سال گذشته برنامه‌هایی را روی دو میوه «بلوری» و «پکان» اجرا کردیم تا این دو گروه نیز به سید میوه‌ها اضافه شود.

وی درباره دیگر اقدامات در این حوزه گفت: تنوع بخشی به ارقام گونه‌های موجود یکی دیگر از اهداف مهم دفتر است و در این مورد، موسسه تحقیقات علوم باغبانی فعالیت می‌کند. همچنین بخش مهمی از اهداف این دفتر مربوط به سرشاخه کاری و تعویض تاج معطوف است و در این راستا اقدامات خوبی را روی گردو انجام داده‌ایم.

حسنی ادامه داد: حدود ۱۵ رقم جدید در سرشاخه‌های میوه‌هایی مانند انگور وارد شده است. در خصوص گیلاس، مشکلاتی را در زمینه کم بازدهی بعضی از ارقام داشته‌ایم و به همین جهت به لیست میوه‌های سرشاخه کاری اضافه شده است.

مدیر کل دفتر امور میوه‌های سردسیری و خشک معاونت امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی به استفاده از ظرفیت محصولات باغی اشاره و بیان کرد: در این مورد سعی کردیم عرصه‌های مستعد را در مطالعات خود شناسایی کنیم و نسبت به توسعه باغات دیم و گیاهان دارویی را در اراضی شیب دار اقدام کردیم و امسال ۱۶ هزار و ۸۰۰ هکتار در این عرصه‌ها، باغات و گیاهان دارویی دیم کشت شده‌اند.

وی با اشاره به ایجاد زیرساخت‌ها در حوزه میوه‌های باغی عنوان کرد: مهم‌ترین اقدام در حوزه زیرساخت‌ها، تولید نهال در کشور بوده است و در چند سال اخیر، قدم‌های خوبی در این عرصه برداشته شده است. حدود پنج زیرساخت تولید نهال در کشور ایجاد شده است.

کد خبر: ۳۷٬۷۹۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha