۸ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۸
افزایش ۳۰ درصدی صادرات در صنعت لبنیات
وزیر صمت در نخستین همایش صنعت لبنیات ایران اعلام کرد

افزایش ۳۰ درصدی صادرات در صنعت لبنیات

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: در فضای جنگ اقتصادی یکی از حوزه هایی که می تواند برای کشور مثمر ثمر باشد، صنعت لبنیات است و به همین خاطر هم هست که مورد هجمه قرار می گیرد.

به گزارش بازار به نقل از شاتا، رضا رحمانی وزیر صمت در نخستین همایش صنعت لبنیات ایران در مرکز همایش های بین المللی صدا و سیما، بیان کرد: جمع بندی مواردی که در این همایش مطرح شد، مورد پیگیری قرار خواهد گرفت و امسال ما بمناسبت سال رونق تولید یک سری برنامه هایی را تدوین کردیم که در ۷ محور و ۳۴ برنامه عملیاتی بوده که مربوط به همه صنایع است و از ساخت داخل تا صادرات، مسایل معدن، فناوری، تنظیم بازار و شیوه های نوین تامین مالی و لجستیک تجاری و مسایل حوزه کسب و کار را شامل می شود.

اولین دغدغه ما از ابتدای سال حفظ روند تولید بوده است

وی با بیان اینکه اولین دغدغه ما از ابتدای سال حفظ روند تولید بوده است، تصریح کرد: با این اولویت کار را شروع کردیم که روند تولید و به تبع آن اشتغال در کشور حفظ شود.

البته از نیمه دوم سال ۱۳۹۷ و در شرایط جدید جنگ و تحریم اقتصادی نیز این اولویت را در دستور کار قرار داده بودیم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: در شرایط جدید به وجود آمده که به جنگ اقتصادی تعبیر می شود، این حفظ وضعیت تولید موجود وظیفه همگان است و به صورت میدانی در اکثر شهرستانها و استانها از واحدهای تولیدی بازدید کرده ام و از نزدیک در جریان مسایل تولیدکنندگان قرار گرفته ام.

رحمانی با بیان اینکه شاهد افزایش تولید در ۱۰ ماهه امسال هستیم، گفت: در اکثر رشته های منتتخب در صنعت و معدن از جمله روغن نباتی، فولاد، داروی انسانی، پوشاک، صنایع غذایی، سیمان، کاشی و سرامیک و.. با افزایش تولید مواجه بوده ایم.

وی اضافه کرد: البته در حوزه های که تولید کاهشی بوده است نیز الان وضعیت به نسبت ماه های قبل بهتر است و روند خوب است.

افزایش ۳۰ درصدی صادرات در صنعت لبنیات

وزیر صنعت، معدن و تجارت فعال سازی ظرفیت های خالی واحدها را گام دوم دانست و افزود: در اکثر رشته های صنعتی مازاد ظرفیت و بازار (داخلی و خارجی) داریم. به عنوان نمونه همین صنعت لبنیات ۳۰ درصد افزایش صادرات داشته است

رحمانی در خصوص مسایل اتفاق افتاده برای کیک و شیر نیز، گفت: این موضوعات باید با جدیت مراقبت شوند و انگیزه این موضوع چه بر اثر رقابت‌ها و چه سازمان یافته و چه دانسته و چه نادانسته باشد، ضربه به تولید است و باید حتما با بررسی تمامی جوانب، پیگیری و مراقبت شود.

وی با بیان اینکه یکی از صادرات عمده ما در شیرینی و شکلات و در لبنیات است، بیان کرد: هر دوی این حوزه ها نشانه گرفته شده اند و به همین خاطر اینگونه موضوعات باید توسط دستگاه‌های مرتبط عمیق تر مورد بررسی قرار بگیرد. البته نحوه انعکاس این موضوع نیز مشکوک است و عده ای عمداً می خواستند به این موضوع دامن بزنند تا مردم احساس ناامنی کنند.

حواسمان به جنگ روانی دشمن در کنار جنگ اقتصادی باشد

وزیر صنعت، معدن و تجارت اضافه کرد: وزارت بهداشت به عنوان متولی امر سلامت با قاطعیت و محکم اعلام کرده است که شیر و کیک مشکلی ندارند و خوشبختانه اطلاع رسانی مناسبی نیز از طریق دستگاه‌ها انجام شده است و اما باید حواسمان جمع باشد که در کنار جنگ اقتصادی حتماً جنگ روانی نیز هست و دشمن با عملیات روانی می‌خواهد کارهایی انجام دهد.

رحمانی با اعلام اینکه در صنعت لبنیات و صنایع مرتبط مانند دامداری و گاوداری و.. سرمایه گذاری خوبی شده است، افزود: سرمایه گذاری این بخش جزو رتبه های اول کشور است و ظرفیت خوبی است که در همه کشور گسترده است و با سلامت و نیازهای روزمره مردم مرتبط است و اینگونه ظرفیت ها باید فعال شوند.

فعالسازی ظرفیتهای خالی تولید با شرط داشتن بازار را مورد تأکید قرار داده ایم

وی با بیان اینکه به معاونت امور صنایع برای شناسایی و فعالسازی ظرفیت های خالی به خصوص در رشته های عمده ماموریت داده ام، بیان کرد: فعالسازی ظرفیتهای خالی در جاهایی که بازار است و در واقع تولید به شرط بازار را مورد حمایت قرار داده ایم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت، صادرات را یکی دیگر از محورها دانست و گفت: صادرات به کشورهای همسایه از اولویت‌های امسال است، اکثر واحدهای لبنی ما اتفاقاً در کشورهای همسایه حضور چشمگیری دارند و ما به عنوان وزارت صمت نیز وضعیت آن‌ها را رصد و پیگیری می‌کنیم. هر چند حرکت‌هایی برای سلب اعتماد مردم آن کشورها نسبت به کالای ایرانی نیز وجود دارد.

افزایش ۲ برابری صادرات به ۱۵ کشور همسایه هدف گذاری شده است

رحمانی با اعلام اینکه فقط ۲ درصد واردات ۱۵ کشور همسایه از ایران است، تصریح کرد: این ۲ درصد ۲۴ میلیارد دلار است و برای رساندن این ۲ درصد به ۴ درصد تا افق ۱۴۰۰ هدف گذاری کرده ایم. البته این ۲ درصد در واقع بالای ۵۰ درصد از صادرات غیرنفتی ما را شامل می شود اما یک فرصت خوبی است که باید در کنار صادرات به اوراسیا بیشتر مورد توجه واقع شود.

وی بیان کرد: انجمن ها و تشکل‌ها روی صادرات به کشورهای همسایه وقت بگذارند و آن را در دستور کار قرار دهند. همچنین استانهای مرزی با داشتن ظرفیت همجواری با کشورهای منطقه پای کار بیایند و از این ظرفیت استفاده کنند.

صنعت لبنیات در فضای جنگ اقتصادی می‌تواند برای کشور مثمرثمر باشد
وزیر صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: در فضای جنگ اقتصادی یکی از حوزه هایی که می تواند مثمر ثمر باشد، صنعت لبنیات است و به همین خاطر هم هست که مورد هجمه قرار می گیرد.

رحمانی در خصوص برنامه های ساخت داخل، نیز بیان کرد: هر کجا محصولی از خارج می آید و در داخل قابل تولید است باید از تولید داخل حمایت شود و اقدامات خوبی نیز در این حوزه انجام شده است و در همین راستا از ۶ هزار کد تعرفه، واردات نزدیک به ۱۶۰۰ کد را ممنوع اعلام کرده ایم که تعداد زیادی از این کدها اتفاقاً در حوزه صنایع غذایی است.

صادرات را باید از مازاد تولید در حوزه های مختلف انجام دهیم

وی ادامه داد: اگر میان صادرات و تنظیم بازار داخلی تداخلی ایجاد شود، معیشت و تامین نیازهای مردم در اولویت قرار دارد و به همین خاطر صادرات را باید از مازاد تولید در حوزه های مختلف انجام دهیم. در برخی رشته ها سه برابر نیاز داخلی ظرفیت تولید داریم که باید این مازاد ظرفیت به سمت صادرات بیاید.

داخلی سازی یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار از واردات در میزهای ساخت داخل

وزیر صنعت، معدن و تجارت در خصوص میزهای ساخت داخل نیز گفت: تا به امروز یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار ساخت داخل انجام شده است و اقلامی که از خارج وارد می شد در چارچوب میزهای تخصصی ساخت داخل شده است. البته خود مردم نیز به سمت ساخت داخل رفته اند و رقم واقعی ساخت داخل در واقع بیشتر از یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار است.

رحمانی اضافه کرد: رقم یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار قرار است تا پایان سال به یک میلیارد و نیم میلیون دلار برسد و آمار داخلی سازی که خارج از این میزها توسط مردم انجام شده است نیز به آن اضافه شود.

وی با بیان اینکه داخلی سازی ایجاد اشتغال، خودکفایی، جلوگیری از خروج ارز و کاهش قیمت محصولات را به دنبال دارد، افزود: هر کجا ساخت داخل کردیم قیمت پایین آمده است و مواردی به ساخت داخل رسیده که قابل افتخار هستند. مثلاً در ساخت مودم به جایی رسیدیم که نیاز کشور قابل تامین است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه همه وزارتخانه ها و مردم به موضوع ساخت مرتبط هستند، بیان کرد: در واقع ما فقط هماهنگ کننده موضوع هستیم. البته مجلس نیز با ما همکاری داشت و ما سامانه توانیران را نیز در این حوزه برای به همرسانی نیازها و توانمندی‎ها راه انداختیم.

خانواده بزرگ صنعت لبنیات نمایشگاه دائمی ارائه نیازها و توانمندی‌ها داشته باشند

رحمانی با اعلام اینکه نمایشگاه دائمی ساخت داخل در برخی حوزه‌ها مانند خودرو تشکیل شده است، ادامه داد: در حوزه هایی مانند سیمان و پتروشیمی و کاشی و سرامیک نیز انجمن ها پای کار آمدند و نمایشگاه‌های دائمی نیازها را راه انداختند و خانواده بزرگ صنعت لبنیات نیز در جایی متمرکز(ترجیحا الکترونیکی) نسبت به ایجاد نمایشگاه دائمی نیازها و توانمندی‌ها مبادرت ورزند.

وی همچنین اضافه کرد: در برخی موارد خاص مانند آلومینا یا الکترود گرافیتی یا لاستیک سنگین که وارداتی بوده است نیز پروژه های خاصی داریم که در حال پیگیری آنها هستیم و برنامه های خوبی شروع شده و در دست اقدام و پیگیری است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با تأکید بر اهمیت بخش خصوصی افزود: در هیچ کدام از این برنامه ها به بودجه دولت وابسته نیستیم و بخش خصوصی وابسته ایم و در این برنامه ها به بخش خصوصی اعتماد و امید داریم.

در حوزه تامین مالی به دنبال روش‌های جدید هستیم

رحمانی در خصوص تامین مالی پروژه ها نیز گفت: در حوزه تامین مالی به دنبال روش‌های جدید هستیم و کارهای جدیدی را شروع کردیم و معاونت طرح و برنامه وزارت صمت ماموریت دارد که روی تامین منابع مالی به شیوه های جدید کار کند.

وی اضافه کرد: به شرکت‌های دانش بنیان و دانشگاه ها رجوع کردیم و از آنها خواستیم در حوزه های مختلف به ما کمک کنند و ما از ورود آن‌ها استقبال می‌کنیم.

کد خبر: ۳٬۷۶۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha