۳ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۴
حل چالش‌های بخش کشاورزی با ورود دانشگاه ها و شرکت های دانش بنیان
رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی عنوان کرد؛

حل چالش‌های بخش کشاورزی با ورود دانشگاه ها و شرکت های دانش بنیان

تبریز- رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی به حل چالش‌های بخش کشاورزی با ورود دانشگاه ها و شرکت های دانش بنیان اشاره کرد.

به گزارش بازار به نقل از روابط عمومی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی، اکبر فتحی در نشست مشترک  عزیز جوانپور رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز و واحدهای دانشگاهی با مدیران ارشد سازمان جهادکشاورزی استان و نمایندگان استان در کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در سالن پروین اعتصامی مجتمع دانشگاه آزاد اسلامی تبریز، اظهار داشت: ورودی دانشگاه‌ها برای مباحث تولیدی و حل چالش‌های بخش کشاورزی می‌تواند انگیزه لازم متقاضیان رشته های کشاورزی را ایجاد کند.

وی گفت: موضوعات بخش کشاورزی با سایر بخش‌های اقتصادی متفاوت است، بیش از ۹۸ درصد بخش کشاورزی در اختیار بخش خصوصی با ترکیب تحصیلی پایین در حد کم‌سواد و یا بی‌سواد و ترکیب سنی بالای ۶۰ سال قرار دارند.

وی افزود: اگر طرحی در دانشگاه آزاد در زمینه کشاورزی کار شده باشد که تقاضامحور بوده و قابلیت تجاری‌سازی را داشته باشد، نفس این عمل موجب خواهد شد تا انگیزش لازم در دانشجویان رشته کشاورزی به‌وجود آید. 

فتحی یادآور شد: انتظار جامعه از مراکز دانشگاهی براین اساس است تا مراکز آموزشی و تحقیقاتی در مشکلات بخش صنعت، کشاورزی و سایر بخش‌های اقتصادی وارد شده و مسائل و مشکلات این بخش‌ها را با ظرفیت بالقوه و ظرفیت علمی خود را حل و فصل نمایند.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان با بیان اینکه بخش کشاورزی با چالش‌هایی دست به گریبان است، گفت: در بخش کشاورزی عملکرد در واحد سطح، بهره‌وری به‌عنوان یکی از عوامل تولید از جمله منابع انسانی، نهاده‌ها، سرمایه و راندمان آبیاری در سطح پایینی قرار دارد، بازرگانی محصولات کشاورزی از کارآمدی مناسبی برخوردار نبوده و فاصله تولید تا مصرف بسیار طولانی است و این فاصله باعث می‌گردد تا محصولات تولیدی با قیمت بالایی به‌دست مصرف‌کنندگان برسد.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان‌شرقی، گفت: متاسفانه مشکلات ذکر شده از سال ۱۳۶۶ تا به امروز در بخش کشاورزی بوده و همین‌طور لاینحل باقی‌مانده است در طرح افزایش محصول استراتژیک گندم که در سال ۶۶، تدوین و ابلاغ شده است، فاصله بین کشاورز شاخص که در هر هکتار چهار تن محصول برداشت می‌کند با کشاورزان عادی که از هر هکتار ۳۰۰ کیلوگرم گندم برداشت می‌کنند بسیار بوده و عملکرد متوسط تولید یک‌هزار و ۱۰۰ کیلوگرم است.

وی افزود: در اراضی آبی متوسط تولید در هر هکتار ۳.۵ تن است و این در شرایطی می‌باشد که کشاورزان شاخص ۱۳ تا ۱۵ تن محصول تولید می‌نمایند، اگر صرفاً فقط همین موضوع با توجه به محدودیت منابع آبی و خاکی و بحران دریاچه ارومیه به‌عنوان یکی از سه حوضه آبریز استان که ۶۰ درصد تولیدات کشاورزی در آن منطقه قرار دارد در راس برنامه‌ها قرار گیرد؛ ما را به سمت افزایش بهره‌وری و افزایش عملکرد در واحد سطح پیش خواهد برد.

کد خبر: ۳۷٬۵۸۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha