۳ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۲
بهره‌برداری رسمی از خطوط نهم و ششم سراسری انتقال گاز
با حضور رئیس جمهور انجام شد؛

بهره‌برداری رسمی از خطوط نهم و ششم سراسری انتقال گاز

خطوط انتقال گاز نهم و ششم سراسری و ۵ ایستگاه تقویت فشار گاز در مسیر عسلویه تا میاندوآب به بهره برداری رسید.

به گزارش بازار به نقل از صدا و سیما، معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران در مراسم بهره برداری این خطوط انتقال گاز با حضور ویدئو کنفرانسی رئیس جمهور گفت: بهره برداری از این خطوط، ظرفیت انتقال گاز کشور را ۱۱۰ میلیون مترمکعب در روز افزایش می‌دهد.

حسن منتظرتربتی افزود: این دو پروژه، از مهم‌ترین پروژه‌های صنعت گاز در کریدور غرب و شمال‌غرب کشور است که اجرای آن‌ها، روایتگر تلاش، همت، دانش و توانمندی فرزندان ایران در شرکت ملی گاز است.

وی با بیان این که این طرح‌ها با سرمایه‌گذاری‌های داخلی و اطمینان به دانش و فناوری بومی به سرانجام رسیده، گفت: گذر خط لوله از موانع طبیعی دشوار و پیچیده در غرب کشور، از دیگر ویژگی‌های پروژه احداث خطوط انتقال گاز ششم و نهم سراسری است.

منتظرتربتی طول این دو خط سراسری را ۱۸۵۰ کیلومتر عنوان کرد و افزود: در طول این مسیر، ۵ ایستگاه تقویت فشار گاز در شهرستان‌های دیلم، بیدبلند، اهواز، حسینیه و کوهدشت نیز احداث شده که وظیفه تقویت فشار گاز طبیعی در این مسیر را بر عهده داشته، همچنین ۷ ایستگاه لانچر- ریسیور برای پیگرانی نیز در مسیر این طرح، احداث شده است.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران با بیان این که اجرای بخشی از پروژه خط انتقال ششم سراسری گاز از طریق سرمایه‌گذاری بخش خصوصی به روش BOT بوده است، تصریح کرد: در این مسیر، ایستگاه‌های شلمچه و نفت‌شهر نیز با ظرفیت انتقال ۵۰ و ۴۰ میلیون مترمکعب گاز در روز جهت اندازه‌گیری صادرات گاز در این پروژه احداث شده است.

این مقام مسئول در خصوص خط انتقال نهم سراسری، توضیح داد: پروژه خط انتقال گاز ۵۶ اینچ نهم سراسری به طول ۲۳۱ کیلومتر حد فاصل دهگلان- میاندوآب نیز به موازات خط انتقال گاز ششم سراسری از پارس جنوبی آغاز و تا مرز بازرگان در شمال‌غرب کشور در برنامه‌های توسعه‌ای شرکت ملی گاز ایران تعریف و اجرایی شد.

منتظرتربتی افزود: در واقع، برای تکمیل خطوط انتقال گاز کریدور غرب کشور، دهگلان- میاندوآب در خط نهم سراسری اجرا شد تا ضمن تقویت شبکه گازرسانی شمال‌غرب کشور، افزایش سهم صادرات را موجب شود.

معاون وزیر نفت در امور گاز گفت: طراحی و اجرای طرح خط لوله ششم و نهم سراسری گاز، تجسمی از اقتصاد مقاومتی با اتکا به دانش بومی است و جذب و بهره‌گیری از منابع بخش خصوصی، به‌کارگیری پیمانکاران داخلی و اجرای پروژه منطبق با استانداردهای جهانی، از دستاوردهای اجرای این پروژه است.

کد خبر: ۳۷٬۵۳۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha