۴ شهریور ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۵
بندر جاسک سکوی پرش اقتصاد جنوب شرق کشور؛ نیروهای بومی در اولویت اشتغال
بازار گزارش می دهد؛

بندر جاسک سکوی پرش اقتصاد جنوب شرق کشور؛ نیروهای بومی در اولویت اشتغال

هرمزگان- بندر جاسک به عنوان یکی از استراتژیک ترین شهرستان های هرمزگان می تواند به قطب جدیدی در اقتصاد این استان و کشور تبدیل شود.

طیبه زردشت- محمدامین عالی پور؛ بازار: شهرستان جاسک در فاصله ۳۲۰ کیلومتری شرق بندرعباس در استان هرمزگان واقع شده است، با توجه به اینکه این شهرستان اولین مرکز تجاری ایران زمین در گذشته بوده است از روزگاران کهن دارای اهمیت ویژه ای می باشد.

 جاسک دارای توانمندی های اقتصادی، نظامی و توریستی مثال زدنی است، از دیگر نقاط قوت این شهرستان می توان به وجود سواحل مناسب، بسترهای عالی برای ترانزیت و کریدور بین المللی و منطقه ای، دسترسی به آب های آزاد از لحاظ عمق آبی که امکان پهلوگیری کشتی های پهن پیکر را دارد، اشاره کرد.

از سویی دیگر موقعیت استراتژیک جاسک حائز اهمیت است چرا که بین سه تنگه مهم هرمز، باب المندب و مالاگا واقع شده است و یک سوم تجارت جهانی در این منطقه صورت می گیرد.

پتانسیل ها و ظرفیت های عظیم این شهرستان باعث شده که از جاسک به عنوان مرکز مناسب جهت توسعه سواحل مکران و ایجاد منطقه آزاد یاد کرد.

طرح های ارزشمند و پروژه های مهمی در منطقه آزاد جاسک عملیاتی شده است
فرماندار شهرستان جاسک در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار بازار اظهار کرد: طرح های ارزشمند و پروژه های مهمی در بحث منطقه آزاد جاسک عملیاتی و اجرا شده است.

محمد رادمهر افزود: ایجاد پایانه های نفتی، تبدیل جاسک به دومین ترمینال نفتی کشور، احداث پالایشگاه پتروپالایش مکران، احداث نیروگاه، ایجاد صنایع بزرگ و مجتمع های پتروشیمی و راه اندازی فرودگاه جاسک از پتانسیل های این شهرستان است.

وی همچنین احداث بزرگترین شهرک صنعتی جنوب کشور، ظرفیت های ایجاد شده در بحث آبزی پروری، شیلات، کشاورزی و دامداری را از پتانسیل های دیگر این شهرستان برشمرد.

فرماندار جاسک عنوان کرد: مناطق آزاد تجاری در دنیا بر اساس شرایط اقتصادی در نزدیکی مرزها قرار گرفته اند تا با جلب نظر سرمایه گذاران و استفاده از این مناطق بتوان تبادل فرهنگی و اقتصادی انجام داد.

جاسک ناجی اقتصاد جنوب شرق کشور
رادمهر با بیان اینکه مهم ترین مزایای این مناطق در بحث اقتصاد و جذب سرمایه گذار داخلی و خارجی مقوله معافیت های مالیاتی و گمرکی، صادرات و ارزآوری برای کشور است، اظهار کرد: تقویت بنیه استراتژیک کشور و روابط بین الملل و همچنین توسعه صنعت توریسم و گردشگری را به همراه خواهد داشت.

امکانات و تسهیلات قانونی، شرایط مساعدی برای سرمایه گذاری های اقتصادی و زیربنایی و حضور فعالان این حوزه در مناطق آزاد به وجود می آورد و با توجه به دسترسی شهرستان جاسک به آب های آزاد به راحتی می توان مواد اولیه در راستای محصولات تولیدی، وارد کشور کرد

وی گفت: امکانات و تسهیلات قانونی، شرایط مساعدی برای سرمایه گذاری های اقتصادی و زیربنایی و حضور فعالان این حوزه در مناطق آزاد به وجود می آورد و با توجه به دسترسی شهرستان جاسک به آب های آزاد به راحتی می توان مواد اولیه در راستای محصولات تولیدی، وارد کشور کرد.

فرماندار شهرستان جاسک از منطقه آزاد جاسک به عنوان سکوی پرش اقتصاد استان هرمزگان و جنوب شرق کشور یاد کرد و گفت: با تصویب کلیات طرح و ارتقاء در مجلس شورای اسلامی، تحولات اقتصادی عظیمی در این شهرستان ایجاد شده است که می توان از منطقه آزاد جاسک به عنوان ناجی اقتصاد، اشتغال، تجارت و توسعه منطقه نام برد.

رادمهر ادامه داد: با فعال کردن بخش صادرات تولیدات داخلی قطعا سهم به سزایی در رونق اقتصادی این شهرستان و شهرستان های مجاور و حتی منطقه خواهیم داشت و نیز سهم مردم بومی جاسک در این طرح دیده شده است.

وی با بیان اینکه سرمایه گذاری در این مناطق نسبت به شرایط اقتصادی و تحریم ها، همچنین معافیت های خاص در این مناطق می تواند بسیار موثر باشد، تصریح کرد: گرایش فعالان و سرمایه گذاران بخش خصوصی به این منطقه بیشتر شده و به دنبال آن اشتغالزایی گسترده ای در بخش های مختلف به صورت مستقیم و غیر مستقیم ایجاد خواهد شد.

اجرای طرح انتقال نفت خام از گوره به جاسک
فرماندار شهرستان جاسک اظهار کرد: با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری در خصوص ضرورت و آبادانی مناطق مرزی ، ایجاد امنیت پایدار در مرزها و توجه به بهبود وضعیت معیشتی مردم در شرایط فعلی کشور، ایجاد منطقه آزاد می تواند زمینه اقتصاد و اشتغال پایدار در شهرستان و منطقه را فراهم کرده و منشا تحولات بزرگی در جنوب کشور خواهد بود.

از جمله این تحولات اقتصادی اجرای طرح انتقال نفت خام از گوره به جاسک است که در ابتدای تابستان امسال کلید خورد و این طرح در جاسک به عنوان بزرگترین پایانه صادراتی پس از خارک در حال اجراست

رادمهر گفت: از جمله این تحولات اقتصادی اجرای طرح انتقال نفت خام از گوره به جاسک است که در ابتدای تابستان امسال کلید خورد و این طرح در جاسک به عنوان بزرگترین پایانه صادراتی پس از خارک در حال اجراست.

وی بیان کرد: اجرای این طرح استراتژیک از ابعاد مختلف برای کشور دارای اهمیت و نتیجه اعتماد به صنایع و متخصصان داخلی است، زیرا که بیش از ۹۵درصد خدمات و تجهیزات این طرح ساخت داخل است که به لحاظ استفاده از توان داخلی بین طرح های کلان شرکت ملی نفت ایران بی نظیر خواهد بود.

امکان انتقال روزانه یک میلیون بشکه نفت خام با اجرای پروژه نفتی گوره به جاسک 
محمدحسین ابراهیمی مدیر برنامه ریزی و کنترل پروژه طرح گوره به جاسک در گفت و گو با خبرنگار بازار اظهار کرد: با اجرای این پروژه نفتی امکان انتقال روزانه یک میلیون بشکه نفت خام و ذخیره سازی ۱۰ میلیون بشکه از مناطق نفت خیز حاصل می شود.

وی افزود: :کشتی های عظیم و پهن پیکر  نیز با ظرفیت ۳۰۰ هزار تن و هر تن معادل هشت بشکه می توانند پهلو بگیرند.

با اجرای طرح گوره به جاسک، دو مجتمع پتروشیمی و دو پالایشگاه قابلیت اجرا خواهند داشت که یک مجتمع پالایشگاهی با سرمایه گذاری بخش دولتی در حال احداث می باشد

مدیر برنامه ریزی و کنترل پروژه طرح گوره به جاسک ادامه داد: با اجرای طرح گوره به جاسک، دو مجتمع پتروشیمی و دو پالایشگاه قابلیت اجرا خواهند داشت که یک مجتمع پالایشگاهی با سرمایه گذاری بخش دولتی در حال احداث می باشد.

ابراهیمی گفت: در این طرح ۳۰ پیمانکار و حدود ۱۰ هزار نفر در کارگاه های مختلف مشغول به فعالیت هستند.

وی تصریح کرد: بیش از ۹۵ درصد تجهیزات استفاده شده از تولیدات داخلی هستند که مهمترین آنها لوله های سرویس ترش است که برای اولین بار داخل کشور و در کارخانه های لوله سازی اهواز، لوله سازی ماهشهر و لوله سازی صفا ساخته می شوند.

پیش بینی صادرات یک میلیون بشکه  نفت خام در سال
مدیر برنامه ریزی و کنترل پروژه طرح گوره به جاسک با بیان اینکه پیش بینی ما برای صادرات یک میلیون بشکه است، اظهار کرد: به لطف خدا و با همت و پشتکاری همکارانمان این امر میسر خواهد شد.

ابراهیمی با اشاره به اینکه در روند کار نیز پیشرفت ۵۵ درصدی حاصل شده است، گفت: بر اساس برنامه ریزی های صورت گرفته این پروژه تا پایان سال جاری به بهره برداری خواهد رسید.

وی به اهداف اجرای این پروژه ها پرداخت و اظهار کرد: طرح های اشتغالزایی، رشد و رونق اقتصادی در منطقه و کشور، ارزآوری، محرومیت زدایی و... از اهداف اجرای این طرح ها می باشد که انتظار می رود در این روند از نیروهای متخصص و نیروی کار بومی استفاده شود که اهالی بومی منطقه جاسک نیز همراه و همپای این صنعت رشد بیشتری داشته باشند.

لزوم به کارگیری نیروهای بومی در منطقه جاسک
حسین روشنی نایب رئیس شورای شهر جاسک در گفت و گو با خبرنگار بازار گفت: با توجه به سرمایه گذاری شرکت های مختلف و عملیاتی شدن پروژه ها قطعا ثمرات مفید و ارزشمندی برای مردم شهرستان و منطقه جاسک خواهد داشت.

 وی بر لزوم استفاده این صنایع و کارخانه ها از نیروهای بومی شهرستان جاسک تاکید و تصریح کرد: تنها ترس و نگرانی ما از این موضوع این است که اگر از نیروی بومی استفاده نشود مردم جاسک هم مثل بعضی از مناطق دیگر دچار حاشیه نشینی شوند.

نایب رئیس شورای شهر جاسک اظهار کرد: گرانی های مسکن، زمین، اجاره و موارد دیگر که ناخودآگاه به خاطر تعداد زیادی از افرادی که برای کار و فعالیت به شهرستان جاسک می آیند با خود به همراه خواهد بود و مردم بومی که سهمی در مشاغل ایجاد شده نداشته باشند دچار سرخوردگی و حاشیه نشینی خواهند شد.

روشنی گفت: با تصمیمات مسئولان استان ، امیدوار به آینده ای روشن برای مردم شهرستان جاسک به خصوص جوانان این منطقه خواهیم بود و برای این آینده زیبا با مسئولان دلسوز همکاری و از آنها حمایت خواهیم کرد چون ایمان داریم این تصمیمات قرار است باری از دوش مردم بردارد و به زندگی بهتر و راحت تر مردم کمک کند.

می توان آینده ای بزرگ برای این خطه از جنوب شرق کشور ترسیم کرد که تا سالیان سال مردم این دیار و حتی هم وطنانمان از مزایای شگرف آن بهره مند شوند اما این امر مزید امتنان دولت مردان است که با همت دولت و بخش خصوصی در راستای رسیدن به اقتصاد پویا می توان گام های موثری را برداشت. 

بندر جاسک این منطقه استراتژیک که تا سالیان گذشته محرومیت را به چهره خود دیده است، امروز می تواند از موقعیت بین المللی خود استفاده کند تا نام درخشان آن را بیش از پیش در مجامع بین المللی شاهد باشیم.

کد خبر: ۳۷٬۴۲۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha