۲ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۶
کاهش ۴ درصدی «آیفکس» در مرداد ماه

کاهش ۴ درصدی «آیفکس» در مرداد ماه

آمارهای معاملاتی نشان می دهد که شاخص فرابورس (آیفکس) در مردادماه امسال افت ۴ درصدی را به ثبت رساند.

به گزارش بازار به نقل از پژوهشکده پولی و بانکی، نگاهی به کارنامه فرابورس در پنجمین ماه امسال نشان می‌دهد طی ۲۰روز معاملاتی تعداد ۵۹میلیارد و ۸۳۳میلیون ورقه بهادار در ۳۴میلیون و ۲۸۸هزار نوبت به ارزش ۱۳۶۷هزار و ۱۲۱میلیارد ریال در بازارهای فرابورس خرید و فروش شده است که به ترتیب از رشد ۹۷درصدی حجم، افزایش ۵۴۵درصدی نوبت‌های معاملات و رشد ۶۵۰درصدی ارزش معاملات نسبت به مدت مشابه سال گذشته حکایت دارد.

میانگین حجم روزانه معاملات
این در حالی است که میانگین حجم روزانه معاملات فرابورس در ماه گذشته ۲۹۹۲میلیون ورقه و میانگین ارزش معاملات نیز ۶هزار و ۸۳۶میلیارد ریال بوده است.

همچنین بازار اول فرابورس در ماهی که گذشت تغییر مالکیت ۵ میلیارد و ۲۶۸میلیون ورقه بهادار به ارزش ۱۴۴هزار و ۸۳۶میلیارد ریال و بازار دوم مبادله ۲۲میلیارد و ۶۰۸میلیون ورقه بهادار به ارزش ۶۰۴هزار و ۵۲۰میلیارد ریال را به خود دیدند که این ارقام به ترتیب بیانگر افزایش ۱۲۴درصدی حجم و ۱۱۷۳درصدی ارزش معاملات در بازار اول و رشد ۱۰۶درصدی حجم و ۹۶۶درصدی ارزش معاملات بازار دوم در مردادماه امسال نسبت به مردادماه سال ۹۸ است.

بازار ابزارهای مالی
این گزارش می افزاید: در بازار ابزارهای مالی نیز تعداد ۲۰۲میلیون اوراق بدهی به ارزش ۱۸۶هزار و ۴۰۵میلیارد ریال معامله شده است که از افزایش ۲۹۸درصدی حجم و ۳۶۴درصدی ارزش معاملات این بازار در مردادماه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته حکایت می‌کند.

افزون بر این، بالغ بر ۳۸۱۲میلیون واحد صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله به ارزش ۷۱میلیارد و ۶۸۶میلیون ریال و ۳میلیون و ۳۰۰هزار ورقه گواهی تسهیلات مسکن(تسه) به ارزش ۲۳۸۴میلیارد ریال در این مدت در این بازار مورد معامله قرار گرفته است که نشان از افزایش ۵۷۸درصدی حجم و رشد ۶۹۹درصدی ارزش معاملات صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله و همچنین رشد ۹۵درصدی حجم و افزایش ۲۸۴درصدی ارزش معاملات اوراق گواهی تسهیلات مسکن در مقایسه با مردادماه پارسال دارد.

این گزارش می‌افزاید: شاخص کل فرابورس نیز که معاملات مردادماه امسال را از ارتفاع ۱۹هزار و ۵۴۴واحد آغاز کرده بود با ثبت افت ۴ درصدی در پایان این ماه به ارتفاع ۱۸هزار و ۷۷۸واحد رسید؛ با این حال رشد نماگر فرابورس در سالجاری به ۱۸۵ درصد رسید.

ارزش کل بازار
افزون بر این، ارزش کل بازار فرابورس نیز که در ابتدای ماه گذشته ۱۹۱۴۲هزار و ۵۰۶میلیارد ریال بود در پایان این ماه با ثبت رشد ۲درصدی به عدد ۱۹۴۶۹هزار و ۶۹۱میلیارد ریال رسید؛ و با این اتفاق رشد ارزش بازار در سالجاری از ۱۸۰ درصد هم عبور کرد.

روند شاخص فرابورس در مرداد ماه ۹۹

کد خبر: ۳۷٬۳۰۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha