۲ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۷
خرید مرغ درشت، آسیب به صنعت طیور است
معاون امور تولیدات دامی وزیر جهاد کشاورزی:

خرید مرغ درشت، آسیب به صنعت طیور است

رضایی، معاون امور تولیدات دامی وزیر جهاد کشاورزی گفت: خرید مرغ درشت که هم اکنون مردم خواستار هستند منجر به آسیب در صنعت طیور کشور می‌شود.

به گزارش بازار به نقل از صدا و سیما، مرتضی رضایی در نشست خبری امروز که به مناسبت هفته دولت برگزار شد با اشاره به اجرای طرح ملی تولید مرغ سایز و استاندارد افزود: مرغ درشت مصرف بیشتری در نهاده‌ها و بهره وری پایین تری به لحاظ غذایی دارد و باتوجه به وارداتی بودن نهاده مصرف این مرغ به لحاظ اقتصادی مناسب نیست.

وی با بیان اینکه بهره وری تبدیل دان به گوشت در مرغ‌های درشت بسیار پایین است، گفت: باتوجه به اینکه مرغ‌های درشت تا ۵۰ روز نگهداری می‌شوند می‌توان گفت با تولید این نوع مرغ، ۷۰۰ هزار تن نهاده دور ریخته می‌شود.

رضایی ضایعات مرغ درشت را در کشور ۴ تا ۵ درصد دانست و افزود: باید الگوسازی اتفاق بیفتد تا مردم به اشتباه دنبال مرغ درشت نباشند.

وی با اشاره به اینکه مرغ‌های سایز یک کیلو و ۷۰۰ گرم و کمتر از آن وزن خواهد داشت، گفت: هم اکنون در سطح شهر مرغ‌های ۲ تا ۲ کیلو و ۲۰۰ گرمی خواهان بیشتری دارند.

معاون امور تولیدات دامی وزیر جهادکشاورزی با بیان اینکه تولیدات گوشت قرمز کشور از ۷۵۵ هزار تن در سال ۹۲ به ۸۸۰ هزار تن در سال ۹۹ رسیده است، افزود: این میزان افزایش تولید، معادل دو و نیم درصد رشد در تولیدات گوشت قرمز کشور است.

رضایی گفت: شیر خام از ۸ هزار و ۳۰۰ تن در سال ۹۲ به ۱۱ هزار و ۳۰۰ تن در سال ۹۹ رسیده است که پنج و نیم درصد رشد را نشان می‌دهد.

وی درخصوص میزان تولید گوشت طیور افزود: در سال ۹۲ یک میلیون و ۹۷۰ هزار تن گوشت طیور در کشور تولید شده بود که امسال این رقم با شش و نیم درصد رشد به دو میلیون و ۷۰۰ هزار تن رسیده است همچنین امسال یک میلیون و ۵۰ هزار تن تخم مرغ در کشور تولید شده است.

رضایی با بیان اینکه ایران در سرانه تولید مصرف عسل سرآمد جهان است، گفت: امسال در کشور ۱۱۳ هزار تن عسل تولید شده است که البته سرانه آن نیز در کشور یک کیلو و ۳۵۰ گرم تخمین زده شده که این رقم ایران را در رده نخست تولید و مصرف عسل قرار داده است.

وی اضافه کرد: میزان تولید پیله‌تر ابریشم از ۹۰۰ هزار تن در سال ۹۲ به یک میلیون و ۶۵۰ هزار تن رسیده است.

معاون امور تولیدات دامی وزیر جهادکشاورزی درخصوص سرانه مصرف انواع محصولات دامی گفت: سرانه مصرف گوشت قرمز در کشور ۱۲ و نیم کیلوگرم، گوشت مرغ ۳۱ کیلوگرم و تخم مرغ ۱۱ کیلو و ۷۲۰ گرم است.

رضایی افزود: میزان پروتئین حیوانی تولیدشده در کشور ۳۶ و نیم گرم است در حالی که براساس آمارهای استانداردهای جهانی این نیاز روزانه ۲۹ گرم تخمین زده شده است.

وی ادامه داد: میزان تولید بز شیری پرتولید از ۳ هزار راس در سال ۹۲ به ۹۳ هزار راس در سال ۹۷ و بیش از ۱۶۰ راس در سال ۹۹ رسیده است همچنین گوسفند پربازده با سرعت رشد بالا و دنبه کوچک از دو هزار راس در سال ۹۲ به ۳۷۰ هزار راس در سال ۹۹ می‌رسد.

رضایی درخصوص جمعیت گاو آمیخته در کشور گفت: جمعیت گاوی کشور به صورت تک نژاد و فقط گاو هولشتاین بود که این شرایط هم اکنون تغییر یافته است به صورتی که در سال ۹۲ از ۵ هزار راس گاو آمیخته و ترکیب نژادی امسال به ۳۰۰ هزار راس و احتمالا تا پایان سال به ۴۵۰ هزار راس خواهیم رسید.

وی با اشاره به اقلیم گرم و خشک ایران افزود: باتوجه به اقبال خوب مردم از گوشت و شیر شتر، پرورش شتر در دستور کار قرار گرفته است که استان‌ها باتوجه به اقلیمشان می‌توانند مجوز این پرورش را دریافت کنند.

معاون وزیر جهادکشاورزی گفت: مجوز پرورش شتر، تسهیل شده و وام مورد نیاز هم برای علاقه‌مندان پیش بینی شده است.
صنعت طیورکشور تا پایان سال ١٤٠٠ خوداتکا میشود

معاون امور تولید دام وزارت جهاد کشاورزی گفت: درحالی که ایران هفتمین بازار عرضه مرغ اجداد است تا پایان سال ١٤٠٠ خود اتکا میشود.

مرتضی رضایی در نشست خبری امروز به مناسبت هفته دولت افزود: با وارد مدار تولید شدن لاین آرین نیاز داخل به مرغ اجداد تاپایان سال ١٤٠٠ بصورت کامل از نژاد آرین تامین خواهد شد.

وی با بیان اینکه تا سال گذشته همه مواد ژنتیکی مرغ اجداد وارداتی بود گفت: از سال گذشته با دستور مقام معظم رهبری و ظرفیت موجود در کشور و با ورود لاین آرین به چرخه تولید ١٤٠ هزار قطعه مرغ اجداد کشور از ٢٦٠ هزار قطعه مورد نیاز که تاکنون از واردات تامین شده است، از توان داخلی تامین شده است و تاپایان سال ١٤٠٠ بطور کامل ازظرفیت داخلی تامین میشود.

رضایی با اشاره به اینکه این جوجه تولید شده قابلیت صادرات نیز دارد ادامه داد: طبق آزمایش‌های انجام شده ژنتیک جوجه‌های اجداد تولید شده در لاین آرین با نوع وارداتی همسان است.
 معاون امور تولیدات دامی وزارت جهادکشاورزی با بیان اینکه به ازای تولید هر قطعه مرغ مادر ٢٠٠ هزار تومان تسهیلات ارائه خواهد شد ادامه داد:مرغدارانی که از لاین آرین جوجه را دریافت کنند ١٠٠ درصد نهاده‌های دامی را ١٠٠ درصد رایگان دریافت خواهند کرد همچنین با تهیه بسته حمایتی در این بخش مرغدار دغدغه فروش تولیدات خود را نخواهد داشت.

کد خبر: ۳۷٬۲۷۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha