۲ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۵
تغییر معادلات قدرت در بازار نفت
روسیه دومین تولیدکننده نفت دنیا شد

تغییر معادلات قدرت در بازار نفت

در ششمین ماه سال جاری میلادی روسیه توانست با تولید بالغ بر ۸.۷ میلیون بشکه نفت در هر روز، جایگاه دومین تولید کننده نفت دنیا را به خود اختصاص دهد و بعد از امریکا قرار بگیرد. پیشتر عربستان سعودی در این جایگاه قرار داشت.

بازار؛ گروه بین الملل: روسیه یکی از بزرگترین کشورهای دارای ذخایر انرژی در دنیا است و تاثیر بزرگی در معادلات انرژی دنیا دارد. اما به نظر می رسد برنامه ریزی های پوتین برای افزایش سهم این کشور در بازار انرژی دنیا به ثمر نشسته است و این کشور در ماه های اخیر توانسته است گوی سبقت را از بزرگترین تولیدکننده نفت  خاورمیانه برباید. روسیه بزرگترین مالک ذخایر گاز طبیعی در دنیا است ولی در میان مالکان حوزه های نفتی هم در دنیا جایگاه ویژه ای دارد.اهمیت روسیه در بازار انرژی دنیا به اندازه ای است که در سالهای اخیر اوپک تلاش   کرده است این کشور را برای سیاست گذاریهای حوزه نفت  با خود همراه کند و شکل گیری اوپک پلاس هم تلاشی در همین زمینه بود.

 طبق گزارش منتشر شده توسط اویل پرایس درماه ژوئن سال ۲۰۲۰ میلادی برای اولین بار در تاریخ صنعت نفت کشور روسیه، این کشور توانست بیش از عربستان سعودی  نفت تولید کند و به عنوان دومین تولید کننده نفت در دنیا معرفی شود. طبق این گزارش در ماه ژوئن امسال امریکا بزرگترین تولید کننده نفت در دنیا بود و روسیه در جایگاه دوم  تولید نفت قرار گرفت.

ورلد اویل در این مورد نوشت: «بازار نفت در سال ۲۰۲۰ با تحولات زیادی روبرو بوده است و تغییر جایگاه بزرگترین تولیدکنندگان هم  در تاریخ ثبت خواهد شد. در این سال ما فروش نفت در بازار آتی با قیمت  منفی ۳۷ دلار را تجربه کردیم، افزایش تولید نفت در عربستان برای متقاعد کردن روسیه به همکاری با این کشور در سیاست  کاهش تولید را شاهد بودیم و پر شدن انبارهای نفتی در دنیا را تجربه کردیم. »

تولید نفت روسیه از عربستان پیشی گرفت
در ششمین ماه سال جاری کشور روسیه، این کشور پهناور و سردسیر اروپایی ۸.۷۸۸ میلیون بشکه نفت  در هر روز تولید کرد در حالیکه تولید نفت در کشور عربستان سعودی برابر با ۷.۵ میلیون بشکه در هر روز بود. افت جایگاه عربستان در شرایطی ایجاد شد که این کشور اقدام به کاهش ۱ میلیون بشکه ای تولید نفت برای ممانعت از کاهش قیمت نفت در بازار کرد. کاهش یک میلیون بشکه ای تولید نفت عربستان بر افت ۲.۵ میلیون بشکه ای تولید در این کشور  در هر روز طبق توافقی که با کشورهای اوپک پلاس در ماه می  انجام داده بود، اضافه شد و باعث شد تا جایگاه دوم این کشور در بازار تولید نفت از دست برود.

اویل پرایس نوشت:«ما در روزهای سختی قرارداریم  و اقتصاد دنیا با شرایط تازه ای روبرو است.افت تقاضای نفت درنتیجه همه گیری کرونا، تعطیلی فعالیتهای اقتصادی و کاهش شمار پروازهای بین المللی اتفاق افتاده است.»در ششمین ماه سال جاری میلادی، امریکا بزرگترین تولید کننده نفت در دنیا بود و این جایگاه را مدیون سرمایه گذاریهای زیاد در تولید نفت شیل است. در این ماه تولید نفت امریکا برابر با ۱۰.۸۷۹ میلیون بشکه در روز بود که برای اولین  بار از سال ۲۰۱۷ تا کنون  از مرز ۱۰ میلیون بشکه در روز گذشته است. امریکا از سال ۲۰۱۸ توانسته است جایگاه بزرگترین تولید کننده نفت دنیا را به خود اختصاص بدهد.

صادرات نفت عربستان هم کاهش یافت
 اما در این ماه ، تنها تولید نفت عربستان کاهش پیدا نکرد بلکه صادرات نفت این کشور هم پایین ترین رکورد طی یک دهه اخیر را ثبت کرد. آمارهای ارایه شده توسط مرکز مطالعات بازار نفت نشان می دهد در ششمین ماه سال جاری میلادی صادرات نفت این کشور به کمتر از ۵ میلیون بشکه در روز رسید. وزارت نفت عربستان در این مورد به رویترز گفت:« کاهش تولید و صادرات نفت  عربستان یک سیاست خود خواسته بوده است و هدف اصلی ما هماهنگ شدن میزان عرضه با تقاضای موجود در بازار است. انتظار می رود تا انتهای سال جاری تقاضای نفت در دنیا رشد محسوسی نداشته  باشد و به همین دلیل کاهش تولید امری ضروری است. ما کاهش تولید را تنها راه پیش روی خود برای ممانعت از کاهش قیمت نفت در بازار می دانیم.»سایت ورلد اویل اعلام کرد درماه ژوین سال جاری عربستان سعودی ۴.۹۸ میلیون بشکه نفت صادر کرده است که ۱۷.۳ درصد کمتر از میزان صادرات این کشور در ماه می بود.

صادرات نفت عربستان در سال جاری نوسان زیادی تجربه کرد
 از ماه مارس تا کنون، صادرات نفت عربستان نسبت به متوسط صادرات این کشور در پنج سال نوسان زیادی کرده است.در آوریل امسال این کشور روزانه بیش از ۱۰ میلیون بشکه نفت صادر کرد و این کار باعث شد تا بازار نفت دنیا با مازاد عرضه روبرو شود و قیمت این منبع انرژی سقوط کند.در ماه مارس همین سال  این کشور روزانه ۷.۳۹۱ میلیون بشکه نفت وارد بازار جهانی کرد.

 بعد از توافق اوپک پلاس در مورد کاهش تولید، رویکرد عربستان در صادرات نفت هم تغییر کرد. اویل پرایس نوشت: «عربستان در ماه می ۶.۰۲ میلیون بشکه نفت در روز صادر کرد که ۴ میلیون بشکه کمتر از ماه آوریل بود.اما بعد از مشاهده روند کاهشی تقاضا این کشور خاورمیانه ای به طور داوطلبانه تولید و صادراتش را کاهش داد.» اویل پرایس در انتها نوشت: «تغییر معادلات در بازار انرژی دنیا می توانند تحولات زیادی را در روابط اقتصادی و حتی سیاسی در دنیا به همراه بیاورد. ولی  تنها در صورتی باید این انتظار را داشت که تحولات دایمی باشند نه اینکه در بازه ای کوتاه عربستان جایگاه از دست رفته خود را باز پس گیرد.»

کد خبر: ۳۷٬۱۵۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha