۷ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۱
ارزش معاملات خرد بورس در مرحله تاریخ سازی/ بازگشت‌های سریع بازار ایران
تحلیل روزانه بورس؛

ارزش معاملات خرد بورس در مرحله تاریخ سازی/ بازگشت‌های سریع بازار ایران

روند رفت و برگشت بازار بورس ایران به شدت صعودی شده و نقدینگی اجازه اصلاح های عمیق را در مقطع فعلی نمی دهد.

بازار- وحید بلالی: در ابتدای معاملات امروز بورس با ریزش در تمام شاخص ها کار خود را آغاز کرد و بعد از یک ساعت از معاملات این ریزش به ۲۰۰۰ واحد در شاخص کل رسید، در یک ساعت معاملات تمام شاخص ها منفی بودند زیرا نمادهای بزرگ که متعلق به گروه فرآورده های نفتی و فلزات اساسی بودند نیز به شدت منفی شده بودند.روند رفت و برگشت بازار بورس ایران به شدت صعودی شده و نقدینگی اجازه اصلاحهای عمیق را در مقطع فعلی نمی دهد.

بورس ایران در مسیر بورس های جهانی

با گذشت زمان معاملات شاخص به سمت صعودی میل کرده و در انتهای معاملات توانست  رشد ۰.۵۶ درصدی توانست کانال جدید ۴۲۰ هزار واحد را فتح کرده و گامی دیگر از رشد شاخص را برای سهامداران به ارمغان بیاورد. خالص تغییر مالکیت بورس تهران  ۲۸۶ میلیارد تومان حقوقی به حقیقی بود.

هر چقدر که بازار ایران از لحاظ عمق بیشتر می شود به همان میزان نیز به بازارهای جهانی نزدیکتر می شود، بورس ایران که هر ماه بزرگتر و قوی تر از ماه گذشته به رشد خود ادامه می دهد توانسته به یکی از الگوهای جهانی در شاخص نزدیک شود و آن هم ریزش ها و صعودهای کوتاه مدت بوده و بازار بعد از گذشت یک ساعت باز هم روند خود را ادامه می دهد. خاصیت بازار جهانی همین نوع معامله گری در لحظه است و اگر هم چند محدودیت به نام دامنه نوسان از بازار ایران نیز جمع شود بازار به صورت حرفه ای به بازار جهانی نزدیکتر می‌شود.

ارزش معاملات در مرحله تاریخ سازی

در گزارشهای قبلی به افزایش حجم و ارزش معاملات در بورس اشاره کردیم در این گزارش به صورت عینی این واقعیت را بررسی خواهیم کرد: ارزش معاملات خرد در ۱۳ مرداد سال جاری نزدیک به ۲ هزارمیلیارد تومان بود  در چهار شهریور نزدیک به ۳ هزار میلیارد تومان رسیده و در هفتم مهر به ۴ هزار میلیارد تومان رسید.

اجرای فرایند اصلاح بازار پایه باعث شد ارزش معاملات به شدت افت کرده و چهارم آبان ماه به نزدیک هزار میلیارد تومان سقوط کند(با انجام اصلاحات بازار پایه نوسان از ۱۰ درصد به ۳، ۲ و ۱ درصد در این بازار تقلیل یافته که این عامل باعث شد تمام نمادهای بازار پایه تا یک ماه در روند نزولی و صف فروش قرار بگیرند و سهامداران این بازار نیز از این روند به خشم بیایند اما بعد از گذشت دو ماه بازار باز به روند قبلی صعودی خود بازگشت.)

ارزش معاملات خرد در آبان ماه در محدوده ۲ هزار میلیارد تومان نوسان می کرد که این میزان در آذر به ۳ هزار میلیارد تومان رسید، ارزش معاملات خرد بورس و فرابورس در دی ماه به ۵ هزار میلیارد تومان رسید تا قله ای بی نظیر را فتح کند، بعد از ترور سردار سلیمانی ارزش معاملات خرد بورس و فرابورس به شدت کاهشی شده و به میزان هزار میلیارد تومان رسید اما کمتر از دو هفته ارزش معاملات خرد بورس و فرابورس به میزان ۷ هزار میلیارد تومان نزدیک شد که عددی تاریخی در بازار بورس ایران است.

کد خبر: ۳٬۷۱۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha