۱ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۵
تحلیل بنیادی و تکنکیال غشهد؛ بنیادی متوسط و رسیدن به کف حمایتی
تحلیل نماد غشهد:

تحلیل بنیادی و تکنکیال غشهد؛ بنیادی متوسط و رسیدن به کف حمایتی

بررسی وضعیت ترازنامه، وضعیت تولید شرکت و تابلوی بورس نماد غشهد نشان می‌دهد که این نماد دارای بنیادی متوسط است.

گروه بورس؛ بازار؛ شرکت شهد ایران با هدف تولید آبمیوه در پاییز ۱۳۶۱ شمسی در شهر مشهد تاسیس گردید که عمده فعالیت آن تولید مواد غذایی از جمله، کنسانتره میوه و سبزی، اسانس میوه و سبزی، پوره میوه، آب میوه، نکتـار میـوه، نوشـابه میـوه‌ای بدون گاز، نوشابه‌های گازدار و بدون گاز، آب سبزی‌ها، رب گوجه فرنگی، شربت میوه، نوشابه میوه‌ای، سس و کنسروها می‌توان نام برد.

این شرکت در سال ۷۱ به سهامی عام تبدیل و در اوایل سال ۷۲ وارد تابلوی بورس شد. این شرکت در بین شرکت‌های فعال در این صنعت با حجم فروش معادل مبلغ ۱۲۵.۰۴۳، میلیون ریال جزو شرکت‌های مطرح در زمینه تولید و فروش کنسانتره می‌باشد.

وضعیت صنعت آبمیوه و کنسانتره
صنعت کنسانتره و آبمیوه در صنایع تبدیلی حرف نخست را می زند و حدود ۴۰ نوع برند در این زمینه مشغول به کار هستند. میزان مصرف آبمیوه در کشور ۱۱ لیتر در سال می‌باشد که نسبت به سایر کشورها حدود ۲۰درصد پایین‌تر است.

در بین محصولات تبدیلی کشاورزی، کنسانتره بیشترین مصرف در داخل را دارد. بعد از بررسی تاثیرات کنسانتره بر روی دام‌های سبک و سنگ چه در بحث گوشتی و شیری میزان مصرف آن روز به روز در حال افزایش می‌باشد.

بر اساس گفته داود آبادی دبیر انجمن تولید و صادرکنندگان کنسانتره و آبمیوه ایران، برخی از شرکت‌های تولید کننده کنساتره و آبمیوه به  دلیل سرمایه در گردش پایین و همچنین عدم مطالعات علمی از گردونه رقابت خارج شدند.   وضعیت فروش محصولات صنایع تبدیلی غذایی به خصوص کنسانتره در کشور خوب است و حتی نیازمند ایجاد واحدهای تولید در این زمینه هستیم.

وضعیت شرکت
سرمایه شرکت شهد ایران در زمان تاسیس مبلغ ۱۸۰ میلیون ریال (شامل ۱۸ میلیون سهم ۰۰۰، ۱ ریالی) بوده که طی چند مرحله  به مبلغ ۲۰۰۰۰۰ میلیون ریال (شامل ۲۰۰ میلیون سهم ۱۰۰۰  ریالی) افزایش یافته است.

شرکت سرمایه‌گذاری ملی ایران با ۱۴ درصد و شرکت سرمایه‌گذاری سپه با ۷.۶درصد بالاترین میزان سهم را در این شرکت دارند. مهمترین منابع مالی شرکت تشکیل شده است از درآمدهای عملیاتی شامل فروش انواع کنسانتره میوه، عصاره میوه و آرومای میوه و درآمدهای غیر عملیاتی از جمله درآمد حاصل از سپرده گذاری کوتاه مدت می‌باشد. که این امر موجب گردیده شرکت بتواند کلیه هزینه‌های عملیاتی و غیر عملیاتی خود را پوشش داده و در نتیجه نیازمند به دریافت هیچگونه تسهیلات مالی از بانک‌ها و سایر موسسات مالی نیست.

ترازنامه شرکت
دارایی‌های ثابت شرکت در سال ۱۳۹۸ نسبت به سال ۱۳۹۷ حدود۱۸۰۰۰ میلیون ریال کاهش یافته است. این امر در نتیجه فروش واحد تولیدی کشاورزی شماره ۲ شرکت شهد ایران می‌باشد. با توجه به اینکه شرکت شهد ایران در برخی از سالها در سنوات اخیر سودآور بوده است و علی رغم اینکه در سال مالی ۱۳۹۷ بالغ بر۶۳.۵۳۲ میلیون ریال سود خالص داشته است ولی بعلت داشتن زیان انباشته پرداخت سود سهام در مجمع عمومی عادی سالیانه مورخ ۱۳/۰۳/۱۳۹۸ مصوب نشده است و سود سهام پرداختنی منعکس شده در صورت‌های مالی مربوط به سال‌های مالی قبل بوده است.

میزان تولید کنسانتره سیب در شرکت شهد ایران برای سال ۹۸ نسبت به سال ۹۷ حدود ۳۰درصد رشد داشته که دلیل ان به کارگیری دستگاه جدید در این شرکت است. مجموع درآمدهای شرکت برای سال مالی ۱۳۹۸ برابر مبلغ ۱۲۵.۰۴۳ میلیون ریال بوده که نسبت به سال ۱۳۹۷، حدود ۵ درصد افزایش یافته است.

سود خالص این شرکت در سال ۹۷ برابر با ۶۲.۵۳۲ میلیون ریال بوده که این رقم در سال ۹۸ به ۹۷۵.۶۲۴ میلیون ریال رسید. جمع بدهی‌های شهد ایران برای سال ۹۸ برابر با ۶۵.۹۲۵ میلیون ریال است که این رقم در سال ۹۷، برابر با ۳۵۴.۱۵۸ میلیون ریال بوده که روند کاهشی را نشان می‌دهد.

در ادامه به نسبت‌های مالی شرکت می‌پردازیم که می‌تواند نگاه کاملتری به ما در رابطه با این شرکت بدهد. نسبت‌های نقدینگی که شامل نسبت جاری و آنی است بیانگر توانای شرکت در جواب‌گویی به تعهدات کوتاه مدت از محل دارایی‌های خود می‌باشد هر چقدر عدد نسبت جاری و آنی به یک نزدیکتر باشد شرکت دارای وضعیت بهتری است در بازپرداخت بدهی‌ها است و اگر این رقم از یک کمتر باشد نشان می‌دهد که شرکت از لحاظ نقدینگی وضعیت مناسبی ندارد. نسبت جاری برای شرکت شهد ایران بر اساس عملکرد ۱۲ ماهه منتهی به سال قبل برابر با صفر و برای سال ۹۷ این عدد ۱ می‌باشد.

نسبت بدهی که حاصل تقسیم جمع کل بدهی‌ها بـا جمـع کـل دارائی‌هـا به دست می‌آید. بـه عبـارت دیگراین نسبت درصد کل منابعی را که از طریق قرض گرفتن از طلبکاران تأمین شـده اسـت نـشان مـی‌دهـد. که این رقم هرچقدر کوچکتر باشد طلبکاران ریسک کمتری را در بازپرداخت بدهی خود تحمل می‌کنند. این نسبت برای سال ۹۷ حدود ۵۹درصد و برای سال ۹۸، ۷درصد محاسبه شده است.

نسبت حاشیه سود ناخالص که نشان‌دهنده درصد سودی است که پـس از پرداخـت قیمـت تمـام شده کالای فروخته شده عاید می شود. بدیهی است که هرچه این نسبت بالاتر باشد وضع مطلوبتری را نشان می دهد. این رقم در سال ۹۸ برابر ۲۳ درصد و برای سال ۹۷ برابر با ۵۱ درصد بوده است.

بازده حقوق صاحبان سهام که میزان کارایی یک شرکت، در خلق سود خالص برای سهامداران را، بررسی می‌کند در واقع نشان می‌دهد که بنگاه اقتصادی به ازاء هر یک واحد سرمایه‌گذاری سهام‌داران، به چه میزان سود خالص برای آنها کسب می‌کند. این نسبت در سال ۹۷ برای شرکت شهد ایران ۴۶درصد و برای سال ۹۸ صفر درصد بوده است.

وضعیت تابلوی بورس
شرکت شهد ایران با نماد غشهد با میانگین حجم ماه ۹میلیون واحد، سهام شناور ۵۰درصد، نسبت قیمت به درآمد ۴۱.۷۶ در تابلوی بورس ثبت شده است. ارزش سهام این شرکت در آخرین روز معامله (۱شهریور) ۹.۴۰۰ریال بوده که نسبت به ۱۰روز گذشته روند نزولی داشته است. ضریب نقدشوندگی، ضریب همبستگی به دلار و ضریب همبستگی به شاخص کل این نماد به ترتیب ۷۸.۵درصد، منهای ۳۲.۴۹درصد و منهای ۷۷.۰۴درصد است. رتبه شرکت از نظر سودآوری در گروه ۴۵ و در کل بازار ۶۸۳، و از نظر ارزش بازار در گروه رتبه ۲۸ و در بازار ۵۵۴ است.

بررسی ترازنامه، وضعیت شرکت و تابلوی بورس نشان می‌دهد که شرکت دارای بنیادی متوسط است و اگر قصد سرمایه‌گذاری در آن را دارید و بنیاد سهم برای شما مهم است  با استفاده از استراتژی‌های تحلیل تکنیکال تصمیم‌گیری کنید.

تحلیل تکنیکال
این نماد به کف حمایتی خود برخورد کرده اما توصیه نمی شود فعلا به این نماد ورود کرد زیرا هنوز روند صعودی غذایی ها شروع نشده و تنها با دید بلند مدت باید وارد این نماد شد.

کد خبر: ۳۷٬۰۵۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • rakhsha IR ۰۴:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۸
      0 0
      غشهد به نظرمن بهترین زمان ورودب این سهم رسیده هست چون ممکنه با برگشت سهم وصف خرید دیگ براحتی نتوانست ورود کرد باتشکر