۲ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۳
افزایش بیش از ۵۰ درصد را قبول کنیم یا افت معاملات؟
ثبات نسبی قیمت ها در یک ماه اخیر

افزایش بیش از ۵۰ درصد را قبول کنیم یا افت معاملات؟

رشد قیمت مسکن در یک سال گذشته اگر چه نسبت به سال های ۹۶ و ۹۷ کمتر بوده است اما به گفته فعالان بازار مسکن، این رشد ادامه دارد و قدرت خرید متقاضیان همچنان رو به کاهش است از همین رو روند افزایش قیمت ها متوقف شده و در چند ماه اخیر رشدی نداشته است.

بازار؛ گروه راه و مسکن: تصور توقف رشد قیمت مسکن در چند ماه گذشته باعث شده تا برخی از متقاضیان خرید مسکن با این تصور اشتباه وارد بازار مسکن شوند. آگاهان و فعالان بازار مسکن بر این نکته تاکید دارند که برخی از متقاضیان مسکن با این تصور که قیمت مسکن کاهش داشته و یا ثابت مانده است وارد بازار مسکن می شوند غافل از اینکه در همین چند ماه گذشته که شیوع ویروس کرونا را شاهد بوده ایم نیز قیمت ها دستخوش تغییر و تحول شده اند.  

گزارش میدانی خبرنگار خبرگزاری بازار از بازار مسکن حاکی از این است که قیمت مسکن در چند ماه گذشته باز هم رشد داشته است.  چند تن از فعالان بازار مسکن بر این نکته تاکید کردند که مسکن نیز همانند سایر کالاها که رشد قیمت لحظه ای داشته اند، افزایش قیمت را تجربه کرده است.  

حمید عبادی یکی از مشاوران املاک تهران با بیان اینکه تصور اشتباه عدم افزایش قیمت مسکن در ماههای گذشته باعث شده تا برخی متقاضیان مسکن وقتی وارد بازار مسکن می شوند قیمت های جدید تعجب آنها را به همراه دارد.

او افزود: برای املاکی ها تا حدودی این تعجب متقاضیان مسکن از گرانی مسکن تازگی دارد.

او می گوید: سئوال ما از متقاضیان مسکن این است که مگر کالایی ارزان شده و یا گران نشده که مسکن گران نشود؟ در پاسخ متقاضیان عنوان می کنند قیمت مسکن اگر این چنین رشد کند خواب خانه دار شدن را باید ببینیم.

اما گزارش جدید قیمت و تحولات بازار مسکن از سوی وزارت راه و شهرسازی در حالی منتشر شده است که وزیر راه و شهرسازی پبشتر از ممنوعیت انتشار آمارهای قیمت مسکن سخن گفته بود.

متوسط قیمت یک متر مربع واحد مسکونی آپارتمانی شهر تهران در تیرماه سال جاری ۲۰.۹ میلیون تومان بوده که نسبت به ماه قبل ۱۰ درصد و نسبت به ماه مشابه سال قبل ۵۴.۱ درصد افزایش نشان می‌دهد

بر اساس گزارش دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی، متوسط قیمت یک متر مربع واحد مسکونی آپارتمانی شهر تهران در تیرماه سال جاری ۲۰.۹ میلیون تومان بوده که نسبت به ماه قبل ۱۰ درصد و نسبت به ماه مشابه سال قبل ۵۴.۱ درصد افزایش نشان می‌دهد.

میانگین رشد متوسط قیمت مسکن به صورت ماه به ماه قبل برای یک دوره ۱۲ ماهه منتهی به تیرماه سال ۱۳۹۹ در شهر تهران ۳.۸ درصد بوده است. در این بازه زمانی، متوسط قیمت مسکن در خرداد ماه ۱۳۹۹ بیشترین رشد معادل ۱۲.۱ درصد و کمترین رشد را در شهریور ماه ۱۳۹۸ به میزان ۳.۵- درصد نسبت به ماه قبل تجربه کرد.

میانگین نرخ رشد ۱۲ ماهه قیمت مسکن در شهر تهران منتهی به تیرماه ۱۳۹۹ حدود ۵.۸ درصد بوده است.

بررسی توزیع فراوانی آن دسته از معاملاتی که در سامانه ثبت معاملات املاک کشور به طور صحیح ثبت شده‌اند حاکی از آن است که از میان مناطق ۲۲ گانه شهر تهران منطقه ۵ با ۱۸۴۱ فقره معامله و سهم ۱۵.۸ درصدی از کل معاملات تیرماه تهران بیشترین سهم از معاملات را به خود اختصاص داده است و پس از آن مناطق ۴، ۲ و ۱۰ به ترتیب با سهم ۹.۲، ۸.۸ و ۸.۵ درصدی از کل معاملات تیرماه در رده‌های بعدی قرار دارند. از طرف دیگر منطقه ۱۹ با ۷۰ فقره معامله و سهم ۰.۶ درصدی کمترین سهم از تعداد معاملات تیرماه تهران را به خود اختصاص داده است.

معاملات انجام شده به تفکیک مناطق شهری در تیرماه ۱۳۹۹ حاکی از آن است که از میان مناطق ۲۲ گانه شهر تهران منطقه ۱ با میانگین قیمت ۴۵ میلیون و ۳۲۰ هزار تومان بیشترین و منطقه ۱۸ با ۹ میلیون و ۶۳۰ هزار تومان کمترین متوسط قیمت را داشته‌اند

معاملات انجام شده به تفکیک مناطق شهری در تیرماه ۱۳۹۹ حاکی از آن است که از میان مناطق ۲۲ گانه شهر تهران منطقه ۱ با میانگین قیمت ۴۵ میلیون و ۳۲۰ هزار تومان بیشترین و منطقه ۱۸ با ۹ میلیون و ۶۳۰ هزار تومان کمترین متوسط قیمت را داشته‌اند.

مناطق ۱، ۳، ۲، ۶ و ۵ به ترتیب مناطقی هستند که متوسط قیمت مسکن در آنها از میانگین قیمت شهر تهران (۲۰.۹۹ میلیون تومان) بیشتر بوده است.

بیشترین نرخ رشد متوسط قیمت در تیر ماه سال ۱۳۹۹ نسبت به ماه مشابه سال قبل مربوط به منطقه ۶ به میزان ۶۵.۳ درصد و کمترین مقدار افزایش مربوط به منطقه ۱ به میزان ۴۲.۲ درصد بوده است.

در تیرماه ۱۳۹۹ تعداد کل معاملات مسکن شهر تهران به ۱۴ هزار و ۳۰۰ واحد رسید که نسبت به خرداد امسال ۲۹.۶ درصد و در مقایسه با تیرماه پارسال ۱۹۲.۴ درصد رشد نشان می‌دهد

بررسی متوسط قیمت مسکن بر اساس متراژ های مختلف واحدهای مسکونی نشان می دهد قیمت در تیرماه سال جاری در کلیه بازه ها دارای رشد بوده و واحدهای مسکونی با متراژ ۱۶۰ تا ۱۸۰ متر مربع بیشترین رشد قیمت را به میزان ۶۵.۴ درصد و واحدهای با متراژ ۱۴۰ تا ۱۶۰ مترمربع کمترین رشد قیمت را معادل ۴۲.۱ درصد نسبت به ماه مشابه سال قبل تجربه کرده‌اند.

در تیرماه ۱۳۹۹ تعداد کل معاملات مسکن شهر تهران به ۱۴ هزار و ۳۰۰ واحد رسید که نسبت به خرداد امسال ۲۹.۶ درصد و در مقایسه با تیرماه پارسال ۱۹۲.۴ درصد رشد نشان می‌دهد.

میزان معاملات بنا به دلایل مختلفی این روزها کاهش داشته است
مصطفی قلی خسروی رئیس اتحادیه املاک نیز در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری بازار با اشاره به اینکه آمارها حاکی از ثبات قیمت ها دارد، گفت: میزان معاملات بنا به دلایل مختلفی این روزها کاهش داشته است اما اینکه آمار یک ساله نشان می دهد قیمت ها رشد داشته است شاید صحیح باشد. اما در چند ماه گذشته قیمت ها رشد نداشته است.

وی افزود: اقدامات دولت مثل واگذاری مسکن ملی و توصیه وزیر راه و شهرسازی به نخریدن مسکن باعث شده تا میزان معاملات کاهش یابد. اما توصیه بنده به متقاضیان واقعی خرید مسکن این است که اگر نیازمند مسکن هستند به توصیه ها و یا پیش بینی ها گوش فرا ندهند و خرید مسکن خود را انجام دهند.

کد خبر: ۳۶٬۹۹۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha