۱ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۸
کدام شرکت‌ها از معافیت‌های مالی برخوردار می شوند؟
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس پاسخ داد

کدام شرکت‌ها از معافیت‌های مالی برخوردار می شوند؟

زنگنه، نماینده مجلس با اشاره به تصویب طرح دو فوریتی افزایش سرمایه شرکتها گفت: برای شرکتهایی که از طریق بورس افزایش سرمایه دهند معافیت های مالیاتی قرار دادیم.

به گزارش بازار محسن زنگنه عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس و رئیسه کمیته اصلاح ساختار بودجه با اشاره به افزایش حجم تقاضا در بازار بورس از نیمه سال ۹۸ به دلیل افزایش حجم نقدینگی و اشباع شدن سایر بازارها گفت: این امر درحالی اتفاق افتاد که توانایی ساختار فنی و هسته اولیه بورس برای پاسخگویی به این حجم از نقدینگی مورد سنجش قرار نگرفت و در عین حال دولت هم برای هدایت نقدینگی به سمت بورس شروع تبلیغات کرد.

وی افزود: البته خیلی هم نمی توان دولت را به این موضوع متهم کرد که چرا سطح عرضه را تقویت نمی کند، زیرا میزان عرضه در هفت هشت ماه اخیر نسبت به سال قبل در برخی حوزه ها تقریباً تا پنج شش برابر افزایش پیدا کرده است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس تصریح کرد: حجم بالایی از مردم بدون آگاهی مناسب و همچنین انتظار سود بالا از این بازار دارایی های خود را وارد این بازار کردند، درحالیکه این مسئله باعث مشکلاتی از جمله بی ثباتی و ناپایداری این بازار شد بطوریکه بازار به محض انتشار خبری از مجلس یا سخنرانی رئیس جمهور واکنش نشان می دهد.

این نماینده مجلس بخشی از علت ناپایداری بازار سرمایه را ناشی از افزایش تقاضا نسبت به این بازار و بخشی هم به خاطر قوانین خود بازار سرمایه دانست و گفت: قوانین بازار سرمایه باید اصلاح شود، علاوه بر بحث شفافیت، بحث نظارت و تعدد بخشنامه ها و حوزه های تصمیم گیر در این بازار هم به شدت مشکل دارد و لذا باید ابعاد نظارتی را بر بازار سرمایه افزایش دهیم.

زنگنه اضافه کرد: ساختار فنی بازار سرمایه جوابگوی این حجم از تقاضا نیست و این موضوع باعث فضای هیجانی و شائبه هایی در بین مردم شده است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس معتقد است که ریزش های بازار سرمایه خیلی جای نگرانی ندارد، یعنی با اینکه قیمت برخی نمادها به شدت بالا رفت اما معمولاً در همه بازارها اینگونه است که بازار خودش را اصلاح می کند تا به ثبات برسد.

این نماینده مجلس با اشاره به تصویب طرح دو فوریتی افزایش سرمایه شرکتها در روز چهارشنبه مجلس گفت: این کار حتما باید از طریق بورس انجام شود و برای شرکتهایی هم که از طریق بورس افزایش سرمایه دهند معافیت های مالیاتی قرار دادیم.

زنگنه درباره ریزش های بورس گفت: ما نباید به مردم اینگونه تفهیم کنیم که بازار سرمایه همیشه سبز و رو به رشد است چراکه بورس با همه خوبیهایی که دارد، دچار افت هایی می شود و این جزو ذاتی این بازار است.

وی با بیان اینکه ۹۰ درصد گردش معاملات در بازار ثانویه و در فضای سفته بازی صورت می گیرد، گفت: سود صندوقها و سبدگردانها در بازی کردن با همین بالا و پایین رفتن قیمت سهام هاست.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس درباره علت مخالفت کمیسیون بودجه با طرح پیش فروش نفت گفت: مشکل ما در اطلاعیه شرکت نفت برای فروش اوراق سلف نفت بود یعنی آنها این اجازه را به خودشان داده بودند که ۱۵۰۰ میلیارد را بابت هزینه های جاری وزارت نفت مصرف کنند و ما به این موضوع ایراد گرفتیم.

کد خبر: ۳۶٬۹۶۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha