۱ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۸
در برابر غذا و دارو هم نمی‌توانیم نفت بفروشیم اما چرخ توسعه همچنان می‌چرخد
معاون رئیس‌جمهور:

در برابر غذا و دارو هم نمی‌توانیم نفت بفروشیم اما چرخ توسعه همچنان می‌چرخد

نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور، از شرایط حاکم بر آخرین سال دولت سخن گفت که در تاریخ معاصر ایران کم نظیر است. اینکه از دو سال قبل در تحریمی کم نظیر به سر می‌بریم و اگر قبلا نفت در برابر غذا را به عنوان یک مجازات سنگین برای ایران اسلامی پذیرفته بودند؛ اما در شرایط کنونی نه تنها نفت را در ازای غذا که حتی در ازای دارو هم نمی‌توانیم بفروشیم.

 به گزارش بازار به نقل از سازمان برنامه و بودجه کشور، محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور در برنامه شبکه خبر بیان کرد: سال پایانی دولت هم زمان شد با اتفاقاتی نظیر تحریم که بی سابقه و کم نظیر بود. تفاوت تحریم های گذشته با این تحریم موضوع نفت در برابر غذا بود.

وی افزود: اما در تحریم‌های جدید حتی اجازه فروش نفت برای تهیه غذا هم برای ما امکان پذیر نبود. حال با این فشار به ورود ویروس کرونا هم برخوردیم. اما با این تفاسیر سال پایانی باید جمع بندی کنیم. منابع دولت تقلیل پیدا کرده و ما باید با برنامه ریزی هزینه‌های خود را مدیریت کنیم.

وجود ۲ میلیون اشتغال در طرح‌های توسعه‌ای استانی
نوبخت بیان کرد: دولت‌های استعمارگر  و ظالم در برابر ایران قصد متوقف سازی توسعه و تولید در کشور را داشتند که خوشبختانه شکست خوردند. شما در استان‌ها چرخش چرخ توسعه را شاهدید. ۲ میلیون اشتغال در طرح‌های عمرانی وجود دارد و ما هم به طور مداوم در حال افتتاح طرح‌ها هستیم.

رئیس سازمان برنامه و بودجه تاکید کرد: ارز ۴۲۰۰ تومان را ۲ سال است وارد بازار کردیم و پای آن ایستاده‌ایم، دولت از اخذ مابه‌التفاوت ریالی ارز دولتی صرف‌نظر کرد تا بتواند بازار را کنترل کند.

نوبخت با اشاره به فشار وارده به دولت در کنترل معیشت مردم بیان کرد: نمی‌توانیم سختی‌ها را به طور واضح بیان کنیم، اما در تلاشیم که شرمنده مردم نشویم. همکاران دولتی دوران سخت و غیر رفاه کشور را تجربه کرده اند. شرمنده مردم هستیم که آنطور که باید طبق برنامه پیش نرفتیم.

وی بیان کرد: در استان‌ها طرح‌هایی را مشخص کرده‌ایم که از منابع دولتی به چه میزان استفاده خواهند کرد البته چارت مصارف از تسهیلات بانکی و بخش خصوصی را هم مشخص کرده ایم.
این مقام مسئول تاکید کرد: در بحث مسکن، ساخت مسکن محرومین با متراژ۶۰ متر بود که تا کنون ۲۰ هزار کلید به محروم نشینان تحویل داده شده است، بنیاد مسکن، کمیته امداد امام خمینی (ره) و همچنین سازمان برنامه و بودجه هم برای تهیه این مسکن‌ها در تلاش هستند. مسکن باید جایی برای زندگی باشد نه به عنوان کالای سرمایه در نظر گرفته شود.

نوبخت ادامه داد: دولت در میان گود ایستاده است، در تمام موارد دولت متولی دارد به طور مثال متولی کشاورزی، وزیر جهاد کشاورزی است و صنعت نیز متولی خود را دارد. اما بازرگانی ما هنوز نتوانسته است برای خود متولی خاصی را مشخص کند. با مجلس قبلی تاحدودی توافق کرده بودیم، اما حال این موضوع به گیر و دار افتاده است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور با اشاره به پیش بینی یک و نیم میلیون بشکه نفت در سال ۹۹ بیان کرد: پیش بینی‌ها مشخص کرده بود که برخی از کشورها می‌توانند از ما نفت خریداری کنند.  

طرحی که تحت عنوان  طرح گشایش اقتصادی از آن نام برده می شود را هنوز به طور رسانه ای و دقیق مطرح نکرده ایم و از نمایندگان مجلس هم خواسته ایم که فعلا راجع مباحث مطرح شده در جلسات مصاحبه و اظهار نظری نداشته باشند که اذهان عمومی دچار سردرگمی شوند.

این عضو کابینه دولت دوازدهم ابراز کرد: در بحث تجارت و فروش نفت می‌توانستیم موفق‌تر باشیم. در سران قوا مواردی مطرح و برای تایید رهبری به ایشان مراجعه شد، رهبری فرمودند اگر سه قوه موافق باشند می‌توانند اجرا کنند.

کد خبر: ۳۶٬۹۶۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha