۷ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۰
دست برتر چین در آسیای میانه
آمریکا به بازار سرمایه اوراسیا نیاز دارد

دست برتر چین در آسیای میانه

واضح است که چین متوجه پتانسیل ژئواکونومیکی سرمایه گذاری در اقتصادهای آسیای میانه است این در حالی است که امریکا نسبت به این امر بی توجه است.

بازار، فاطمه محمدی پور: برخی روابط فعلی ایالات متحده آمریکا و چین را «جنگ سرد جدید» می خوانند. این توصیف نادرست است زیرا ایالات متحده آمریکا و اتحاد جماهیر شوروی سابق در طول جنگ سرد تقریباً هیچ نوع رابطه ای تجاری با یکدیگر نداشتند. دو کشور همکاری بین المللی اندک و ارتباطات محدودی با یکدیگر داشتند. در واقعیت ، روابط ایالات متحده آمریکا و چین بسیار متفاوت از رابطه آمریکا با اتحاد جماهیر شوروی در طی جنگ سرد است. اما نادیده گرفتن رقابت در حال رشد بین این دو کشور، ساده لوحانه است.

در حالی که امروزه رقابت استراتژیک که بعد اساسی درگیری قدرتهای بزرگ قرن بیستم بود هنوز هم نقش مهمی در رقابت بین قدرتهای بزرگ در صحنه بین المللی دارد، رقابت قرن بیست و یکم  آمیخته ای از بازی تجارت ، اقتصاد ، تکنولوژی و سرمایه گذاری است. این رقابت در تمامی حوزها بین واشنگتن و پکن وجود دارد از مزارع سویا ایالات متحده آمریکا گرفته تا شبکه های مخابراتی نسل بعدی دراروپا. اما تعداد معدودی از سیاستگذاران ایالات متحده آمریکا انرژی خود را در بازارهای نوظهور متمرکز می کنند، اشتباه بزرگی که پکن مرتکب آن نشده و نخواهد شد.

دست برتر چین در آسیای میانه

نفوذ در آسیای میانه نمونه بارزی از استراتژی قدرت بزرگ قرن بیست و یکم چین است. دو تریلیون دلار سرمایه گذاری در طرح یک کمربند یک جاده پکن در واقع بازی اقتصادی جدید برای تجدید نظر در جاده قدیمی ابریشم است که بازارهای آسیا و اروپا را به هم متصل می کند. جمهوری های پس از اتحاد جماهیر شوروی آسیای میانه نقش مهمی در تأمین امنیت جاده زمینی چین به اقیانوس اطلس بازی خواهند کرد. کشور محاصره در خشکی قزاقستان در مرکز جاده ابریشم واقع شده است و هیدروکربنها و مواد معدنی غنی آن برای نیازهای اقتصاد چین حیاتی است. تجارت چین با قزاقستان در سال 2018 نزدیک به 12 میلیارد دلار بود، این در حالی که تجارت ایالات متحده آمریکا با قزاقستان تنها 2 میلیارد دلار بوده است. مبادله کالاهای چین با آسیای میانه در سال 2019 بالغ بر 22 میلیارد دلار بود که این رقم در سال 2016،  19 میلیارد دلار بود.

 قطعاً  در تجارت با همسایگان اوراسیایی خود، پکن از نزدیکی مسافت سود می برد ، اما در جهان جهانی شده امروز، مسافت توجیهی بی اهمیت برای دخالت حداقل اقتصادی واشنگتن در منطقه است. یکی از ابزاهایی که می تواند به واشنگتن جهت همکاری مالی و دیپلماتیک با اقتصادهای آسیای میانه عنوان نمود همکاری با مرکز مالی بین المللی آستانه قزاقستان (AIFC ) است. این شرکت به منظور ایجاد مشارکت برای کشورها یا سازمانهایی و شرکت هایی که به دنبال تجارت با قزاقستان و منطقه بزرگتر آسیای میانه هستند، ایجاد شده است. مرکز مالی جدید بین المللی - که امیدوار است روزی با سنگاپور ، دبی و هنگ کنگ قابل مقایسه باشد - نقش خود را برای جذب سرمایه خارجی انجام می دهد. در حال حاضر حدود 235 شرکت در حال همکاری با مرکز مالی جدید قزاقستان هستند و در نیمه اول سال 2019 نزدیک به 2 میلیارد دلار سرمایه متوجه این سازمان مالی شد. بخشی از این پیشرفت از طریق ایجاد بورس بین المللی آستانه (AIX ) امکان پذیر شده است – AIX پلتفرم اصلی مرکز مالی بین المللی آستانه قزاقستان.  بورس بین المللی آستانه  به عنوان وسیله ای برای فروش اوراق قرضه دولتی و لیست سهام شرکت ها خدمت می کند  و اولین سیستم مبادله در جمهوری های آسیای میانه است.

از طریق بورس بین المللی آستانه، مرکز مالی بین المللی آستانه قزاقستان به خصوصی سازی شرکت های موجود در حوزه منابع طبیعی دولتی ، مانند غول سنگ معدن اورانیوم کازاتومپروم کمک می کند. همچنین انتظار می رود که شرکت ملی نفت و گاز قزاقستان، سهام خود را از طریق AIX با پیشنهاد عمومی اولیه 6/5 میلیارد دلار ارئه دهد.

قزاقستان محور نفوذ چین در آسیای میانه

البته اهداف بزرگتر مرکز مالی بین المللی آستانه این است که بازارهای سرمایه کشور را برای سرمایه گذاران شرق و غرب باز کند، سرمایه گذاری بین المللی را جذب کند، نوآوری فین تک را افزایش دهد ، دارایی های دولتی این کشور را خصوصی کند و امور مالی را ارتقا دهد. مرکز مالی بین المللی آستانه در واقع در حال حاضر یک تسهیل کننده منطقه ای برای پروژه یک کمربند یک جاده است و جای تعجب نیست که چین یکی از شرکای کشوری مهم این نهاد جدید است. شرکت های مالی آمریکا اگر می خواهند در آسیای میانه رقابت کنند ، باید مشارکت خود را با این مرکز گسترش دهند. این مرکز دارای ویژگی های قابل ستایش و لازم برای هر مؤسسه مالی موفق است زیرا سیستم مستقل حل اختلاف خود براساس قانون انگلیسی را دارد و برای سرمایه گذارانی که نسبت به خطرات فساد در اقتصادها و دادگاههای نوظهور مشکوک هستند، مناسب است. نظام مالیاتی ویژه ، ستون اثبات شده دیگر رقابت در کنار مقررات هوشمند، حرکت آزاد سرمایه و حاکمیت قانون نیز در این مرکز برقرار است. مرکز مالی بین المللی آستانه معافیت از مالیات بر شرکت ها، درآمد فردی ، مالیات اراضی و مالیات بر دارایی را برای مدت پنجاه سال دیگر (تا پایان سال 2065) اعطا می کند. علاوه بر این ، مرکز بین المللی آستانه برنامه اقامت   سرمایه گذاری را به تصویب رسانده است که هدف آن جذب سرمایه خصوصی خارجی به کشور است در ازاء اقامت به سرمایه گذاران و خانواده های آنها که ویزای ورود به قزاقستان را دریافت می کنند. در کل می توان گفت مرکز مالی بین المللی آستانه یک ابتکار امیدوارکننده است که از نقش جدید قزاقستان به عنوان یک رهبر منطقه ای بهره می برد.  روشن است که چین به پتانسیل ژئواکونومیکی سرمایه گذاری در اقتصادهای آسیای میانه توجه می کند. این در حالی است که ایالات متحده امریکا به چنین پتانسیلی بی توجه است.

کد خبر: ۳٬۶۹۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha