۲ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۴
آسیب‌های اقتصادی کرونا در بخش درمان؛ خود درمانی اقتصاد پزشکان را متزلزل کرد
بازار از خراسان شمالی گزارش می‌دهد؛

آسیب‌های اقتصادی کرونا در بخش درمان؛ خود درمانی اقتصاد پزشکان را متزلزل کرد

بجنورد- کرونا و آسیب هایش گویا تمامی ندارند و بیمارستان‌ها و پزشکان نیز این روزها با مصائب اقتصادی و بیمارانی که به دلیل ترس از کووید ۱۹ به مراکز درمانی مراجعه نمی‌کنند، روبرو هستند.

بازار؛ گروه استان‌ها:  شش ماه از شیوع ویروس کرونا در کشور می‌گذرد و پزشکان و پرستاران بیمارستان‌های کشور با تلاش و فداکاری مثال‌زدنی سعی در کنترل این ویروس پرخطر دارند.

درحالی‌که در اپیدمی بیماری کووید ۱۹، بسیاری از اصناف و مراکز کسب‌وکار تعطیل‌شده‌اند و اغلب نیروهای روزمزد و کارگران بخش خصوصی درآمد خود را ازدست‌داده‌اند، انتظار می‌رفت به علت تقاضا و نیاز به خدمات درمانی در این بحران حوزه سلامت، کاروبار مطب‌ها و بیمارستان‌ها بیشتر رونق بگیرد اما واقعیت درست برعکس است.

اغلب بیمارستان‌های خصوصی با بحران اقتصادی جدی مواجه شده‌اند، کاهش مراجعات مردم به علت ترس از کرونا و به تعویق انداختن مراجعات غیرضروری ازیک‌طرف و دستورالعمل به تعویق انداختن خدمات پزشکی غیرضروری از طرف دیگر و افزایش بار هزینه‌های بهداشتی در بحران کرونا، مشکلاتی را برای این مراکز به وجود آورده است.

یکی از نگرانی‌های جدی مسئولان بهداشت و درمان در استان، وضعیت سلامت مردم به علت بیماری‌های خطرناک غیرکرونایی ازجمله بیماران قلبی، سرطانی، تنفسی، کلیوی و دیگر بیماری‌ها است که مبتلایان به آن‌ها از ترس کرونا حاضر به مراجعه و ادامه درمان در بیمارستان‌ها نیستند.

کاهش ۵۰ درصدی مراجعان
رئیس بیمارستان امام رضا(ع) بجنورد می‌گوید: با شیوع ویروس کرونا در کشور، میزان مراجعه مردم در ماه‌های اول به این بیمارستان دوسوم بود که اکنون به ۵۰ درصد کاهش‌یافته است.

نعمتی اظهار می‌دارد:با توجه به اینکه هنوز مسئله کرونا در کشور و استان مطرح است بسیاری از این بیماران در حال حاضر مایل به مراجعه به بیمارستان نیستند و این مسئله باعث شده حجم مراجعه به مراکز درمانی کاهش یابد.

وی می‌افزاید: همچنین بحران کرونا و کاهش مراجعه مردم به مراکز درمانی برای امور غیرکرونایی، درمانگاه‌های خصوصی را با بحران اقتصادی مواجه کرده، به‌طوری‌که بسیاری از آنان به تعدیل نیرو و حتی تعطیل بخش‌های خودرو آوردند.

کاهش بیماران 
یکی دیگر از پزشکان متخصص در شهر بجنورد نیز بابیان اینکه حضور بیماران در مطب وی بین ۳۰ تا ۴۰ درصد کاهش‌یافته‌ است، می‌گوید: مردم از ترس آلوده شدن به ویروس کرونا حاضر نیستند به مطب‌ها مراجعه کنند.

وی ضمن بیان اینکه با شیوع ویروس کرونا در کشور و اجرای طرح در خانه ماندن میزان مراجعه بیماران به‌خصوص مادران باردار یا افراد مبتلابه عارضه‌های قلبی و عروقی در کشور جز در مواقع خیلی ضروری به پزشک کاهش پیداکرده است، می‌افزاید: هراس از مراجعه به مطب‌ها موجب شده بیماران قلبی زمانی به پزشکان مراجعه کنند که کار از کار گذشته است.

یک پزشک عمومی نیز بابیان اینکه درآمد پزشکان مشغول در مطب در برخی موارد به صفر رسیده است، می‌گوید: شیوع کووید ۱۹ موجب کاهش مراجعات بیماران به مطب‌ها شده که پزشکان بخصوص پزشکان عمومی ازنظر اقتصادی با مشکلات بسیاری مواجه هستند.

وی که نمی‌خواست نامش فاش شود، می‌افزاید: یکی از نگرانی‌های سازمان نظام پزشکی در حال حاضر این است که بیماران نیازمند به خدمات، به دلیل ترس از ابتلا به کرونا از مراجعه به پزشک خودداری می‌کنند که این موضوع باعث خواهد شد تا در آینده دچار مشکل شوند.

هراس مردم از کرونا و ویزیت در منزل
رئیس نظام پزشکی خراسان شمالی نیز می‌گوید: در اوایل اسفندماه با شیوع ویروس کرونا در کشور، مشکلاتی برای جامعه پزشکی وارد شد و در نیمه دوم اسفند ۹۸ بیماران بسیاری با علائم، سرماخوردگی، تب، سرفه و... به مراکز درمانی مراجعه کردند.

محمدحسین انصاری مود اظهار می‌دارد: از همان ابتدای شیوع کرونا در کشور و استان تعداد زیادی از پزشکان در مراکز بیمارستانی دولتی و خصوصی به‌صورت شبانه‌روزی حاضر بودند و به بیماران کرونایی و غیر کرونایی خدمات ارائه می‌دادند که  در اواخر اسفندماه همکارانی را به دلیل اینکه تماس مستقیم با بیماران کرونایی داشتند از دست دادیم.

وی می‌افزاید: در ایام فروردین‌ماه بیمارستان‌ها، کلینیک‌ها و درمانگاه‌های استان فعال بودند ولی مطب‌های خصوصی به شمار انگشتان دست۱۰ تا ۱۵ درصد فعال بودند.

۴۰درصد مطب‌ها فعال هستند
رئیس نظام پزشکی خراسان شمالی می‌گوید: در اردیبهشت‌ماه نیز با در اختیار قرار دادن مواد ضدعفونی‌کننده به مطب‌ها و رعایت پروتکل‌های بهداشتی تنها ۴۰ درصد مطب‌ها فعال شد و در حال حاضر نیز کمتر از ۶۰ درصد مطب‌های خصوصی فعال هستند.

انصاری مود می‌گوید: در پی شیوع کرونا، تعداد مراجعین به مراکز درمانی کاهش‌یافته است و بیماران برای مراجعه به مطب‌ها و درمانگاه‌ها ترس و واهمه دارند و همچنین بیماران دارای سابقه بیماری قند، فشارخون، قلب و... نیز که باید در زمان نوبت به پزشک مراجعه می‌کردند به دلیل ترس از این ویروس دفترچه‌های خود را به مطب می‌فرستند تا نسخه تکرار شود.

وی ادامه می‌دهد: همچنین در این مدت بسیاری از بیماران به‌صورت تلفنی پیگیری بیماری خود بودند و تعداد نیز با درخواست حضور پزشک در منزل، ویزیت در منزل صورت می‌گیرد.

آسیب دندانپزشکان
رئیس نظام پزشکی خراسان شمالی می‌گوید: در برخی از منازل به‌ندرت بیمارانی بودن که مشکوک به بیماری کرونا بودند ولی باوجود توصیه پزشکان برای انتقال به بیمارستان، متأسفانه به مراکز درمانی مراجعه نمی‌کردند.

انصاری مود همچنین با اشاره به کاهش جراحی‌های مراکز درمانی استان نیز می‌گوید: با اشتغال تخت‌های بیمارستان به بیماران کرونایی، تعداد جراحی‌ها نیز در استان کاهش پیدا کرد به‌طوری‌که بیماران تنها برای جراحی‌های اورژانسی می آیند.

وی بابیان اینکه پزشکان دندان‌پزشک، بیشترین آسیب را در بین جوامع پزشکی، در دوران کرونا دیده‌اند، می‌گوید: علاوه بر ترس و استرس شهروندان، بسیاری از دندان‌پزشکان استان نیز به دلیل سن بالای ۶۰ سال جزو گروه‌های پرخطر ابتلا به بیماری‌های عفونی در مطب‌ها حضور ندارند و در ایام شیوع کرونا مطب‌های خود را تعطیل کرده‌اند و اکنون بیکار هستند.

فعالیت۱۹۰ پزشک
رئیس نظام پزشکی خراسان شمالی تعداد پزشکان عمومی، متخصص و فوق تخصص و دندان‌پزشک شهر بجنورد حدود ۱۹۰نفر عنوان می‌کند.

انصاری مود در پایان با اشاره به ماه محرم و یکم شهریورماه روز پزشک نیز می‌گوید: کویید ۱۹ حدومرز نمی‌شناسد از مردم فهیم ایران می‌خواهیم با جامعه پزشکی همکاری‌های لازم را داشته باشند و با رعایت پروتکل بهداشتی و رعایت فاصله اجتماعی و زدن ماسک در مطب‌ها و مراسم عزاداری اباعبدالله الحسین(ع) حضورداشته باشند تا از گسترش این بیماری جلوگیری کنیم.

کد خبر: ۳۶٬۸۷۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha