۷ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۲
آسیا، آقای دنیا در ۲۰۴۰
تا سال ۲۰۴۰ بالغ بر ۵۲ درصد تولید ناخالص داخلی دنیا به آسیا تعلق دارد

آسیا، آقای دنیا در ۲۰۴۰

کشورهای آسیایی در سالهای اخیر با سرعت زیادی رشد کرده است و سهم آنها در اقتصاد و تجارت و مصرف رشد کرده است. طبق گزارش موسسه مطالعاتی مک کینزی این رشد ادامه خواهد داشت.

بازار-مونا مشهدی رجبی: در سالهای پیش رو نقش آسیا در اقتصاد دنیا افزایش خواهد یافت. بررسی شاخصهای کلان اقتصادی آسیا در بازه زمانی ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۸ میلادی نشان می دهد این قاره در ۷ شاخص از میان ۸ شاخص مورد مطالعه رشد را تجربه کرده است. گزارشهای تهیه شده توسط موسسه مطالعاتی مک کینزی نشان می دهد در سال ۲۰۰۰، سهم آسیا در تولید ناخالص داخلی دنیا بر مبنای برابری قدرت خرید برابر با ۳۲ درصد بود در حالیکه در سال ۲۰۱۷ این سهم به ۴۲ درصد رسید وانتظار می رود تا سال ۲۰۴۰ میلادی  از مرز ۵۲ درصد فراتر برود. در مقابل سهم اروپا در تولید ناخالص داخلی دنیا از  ۲۶ درصد در سال ۲۰۰۰ به ۲۲ درصد در سال ۲۰۱۷ رسید  و سهم امریکا  هم در این بازه زمانی از ۲۵ درصد به ۱۵ درصد کاهش یافت.

در بخش مصرف هم آسیا نقش مهمی دارد. در سال ۲۰۰۰ میلادی ۲۳ درصد از کل مصرف دنیا را به خود اختصاص داده بود ولی تا سال ۲۰۱۷ سهمش در بازار مصرف به ۲۷ درصد رسید و پیش بینی می شود تا سال ۲۰۴۰ بالغ بر ۴۰ درصد از کل مصرف دنیا در قاره اسیا اتفاق بیفتد.

کالاهای تجاری به آسیا می رود

 قاره آسیا  پرجمعیت ترین قاره دنیا است. دو کشور پر جمعیت چین و هند در این قاره واقع شده است که هر کدام بالغ بر ۱ میلیارد نفرجمعیت دارند و بازار خوبی برای مصرف انواع کالاها هستند. رشد اقتصادی کشورهای بزرگ آسیایی از قبیل چین و هند در سالهای اخیر موجب شد تا قدرت خرید مردم هم افزایش یابد و تقاضا برای مصرف کالاهای جدید دنیای تکنولوژی هم بیشتر شود. در این شرایط  شرکتهای بزرگ تولیدی و صنعتی اقدام به صادرات بخش زیادی از تولیداتشان به این کشورها کردند و حتی کالاهایی متناسب با سلیقه و نیاز مردم این کشورها تولید شد.

سازمان تجارت جهانی نوشت: «جریان تجارت کالاها به سمت بازارهای اسیایی در سالهای اخیر رشد کرده است. در سال ۲۰۰۰ تنها ۲۷ درصد از کالاهای تجاری وارد قاره آسیا می شد ولی در سال ۲۰۱۷ این سهم به ۳۳ درصد رسید و انتظار می رود تا سال ۲۰۴۰ از مرز ۴۳ درصد فراتر برود.»

جریان سرمایه ها هم به سمت قاره آسیا است و در بازه ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۷ از ۱۳ درصدکل سرمایه گذاری های انجام شده در دنیا به ۲۳ درصد رسید. انتظار می رود در سال ۲۰۴۰ میلادی بالغ بر ۳۵ درصد از سرمایه های دنیا در کشورهای این منطقه سرمایه گذاری شود.

 از طرف دیگر آسیایی­ها یک رویکرد دیگر را هم وارد رویکردهای تجاری دنیا کرده اند و آن افزایش سهم تجارت منطقه ای است. آمارهای تهیه شده توسط سازمان تجارت جهانی نشان داد ۷۰ درصد از کالاهای تجاری در کشورهای آسیایی به دیگر کشورهای قاره آسیا صادر می شود و تنها ۳۰ درصد  محصولات تولید شده در این کشورها است که به کشورهای اروپایی یا امریکایی می رود.

سان هیولایت تحلیل گرارشد اقتصادی در مصاحبه با سی ان بی سی گفت: «کشورهای آسیایی در تلاش هستند تا منطقه ای قدرتمند ایجاد کنند. به عنوان مثال ۷۱ درصد از سرمایه گذاریهای انجام شده در استارت آپها و ۵۹ درصد از کل سرمایه گذاری انجام شده در منطقه را کشورهای آسیایی انجام می دهند و ۷۴ درصد از سفرهای انجام شده به کشورهای دیگر در همین قاره است. آسیایی ها د تلاش هستند تا پول آسیا صرف توسعه اقتصادی آسیا شود و در این زمینه هم موفق عمل کرده اند.»

آسیا قاره ای قدرتمند است

موسسه مطالعاتی مک کینزی با اشاره به تنوع اقتصادی کشورهای این منطقه نوشت: «آسیا پتانسیل های زیادی دارد و اگر بتواند سرمایه های لازم را دریافت کند، به ابرقدرتی در عرصه اقتصادی دنیا تبدیل می شود. ما بر این باور هستیم که دوران قدرتمندی اقتصادی  آسیا شروع شده است ونمی توان در برابر این تحول ایستادگی کرد.»

 این مرکز مطالعاتی کشورهای قاره آسیا را به چهار دسته  تقسیم کرد. اولین دسته از کشورهای آسیایی کشورهای توسعه یافته هستند که شامل استرالیا، ژاپن، نیوزیلند، سنگاپور و کره جنوبی است. سرانه تولید ناخالص داخلی در این کشورها بین ۳۰ هزار تا ۶۰ هزار دلار امریکا است و زیر ساختهای شهری و اقتصادی بسیار توسعه یافته ای دارند. در سالهای ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۷ میلادی کشورهای این دسته ۱ هزار میلیارد دلار سرمایه جذب کردند که معادل ۵۴ درصد از کل سرمایه گذاری انجام شده در آسیا بود و این سرمایه ها فرصت رشد اقتصادی را در این کشورها بیشتر کرد.

 بررسی ها نشان می دهد در سال ۲۰۱۷ میلادی ارزش تولید ناخالص داخلی این کشورها برابر با ۸ هزار میلیارد دلار بود ولی تا سال ۲۰۴۰ به مرز ۱۱ هزار میلیارد دلار خواهد رسید و از مجموع  تولید ناخالص داخلی کشورهای خاورمیانه و قاره افریقا بیشتر می شود.

موسسه مک کینزی در دومین دسته کشور چین را جای داد و نوشت: «اقتصاد چین به تنهایی آنقدر بزرگ است که  ارزش مطالعه جداگانه داشته باشد. این کشور دومین اقتصاد بزرگ دنیا محسوب می شود و در بازه زمانی ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۷میلادی ۳۵ درصد از کل سرمایه های خارجی وارد شده به آسیا را جذب کرد. در سال ۲۰۱۷ ارزش تولید ناخالص داخلی چین برابر با ۱۳ هزار میلیارد دلار بود ولی انتظار می رود تا سال ۲۰۴۰ از مرز ۳۴ هزار میلیارد دلار بگذرد. در صورت تحقق این پیش بینی در سال ۲۰۴۰ میلادی، ارزش تولید ناخالص داخلی چین بیشتر از کل امریکای شمالی خواهد بود و شاید به همین دلیل است که امریکا و کشورهای صنعتی از قدرت گیری آن در عرصه اقتصادی نگران هستند.»

سومین دسته از کشورهای آسیایی بازارهای در حال گذار شامل فیلیپین و مالزی و تایلند وتعداد دیگری از اقتصادهای آسیایی هستند که ارزش تولید ناخالص داخلی آنها در بازه مورد مطالعه از ۳ هزار میلیارد دلار به ۷ هزار میلیارد دلار می رسد و قابل مقایسه با ارزش تولید ناخالص داخلی در بازارهای در حال گذار امریکای لاتین است.

آخرین دسته از کشورهای آسیایی اقتصادهای پیشرو و هند هستند که ارزش تولید ناخالص داخلی آنها از ۴ هزارمیلیارد دلار در سال ۲۰۱۷ به ۱۳ هزار میلیارد دلار  در سال ۲۰۴۰ می رسد. در این گروه دوازده کشور شامل افغانستان وپاکستان و ازبکستان به علاوه هند وجود دارند.

کد خبر: ۳٬۶۸۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha