۳۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۷
اگر واکسنی برای کرونا تولید نشود؛ چه کنیم؟
احتمال تولید واکسن برای کرونا چقدر است؟

اگر واکسنی برای کرونا تولید نشود؛ چه کنیم؟

این روزها تمامی خبرها حول تولید واکسن و احتمال عرضه آن در انتهای سال جاری است . اما سوالی که وجود دارد این است که شانس دنیا در تولید واکسن کرونا چقدر است و اگر واکسنی برای این ویروس تولید نشود، زندگی ما چگونه خواهد بود؟

بازار؛ گروه بین الملل: هر روز اخبار مربوط به واکسن احتمالی کرونا در رسانه های دنیا منتشر می شود. اخباری که افراد زیادی آنها را دنبال می کنند و همه امیدوارند تا با عرضه آن به بازار، این روزهای سخت اقتصادی و اجتماعی به پایان برسد.از طرف دیگر دولتها میلیاردها دلاری برای دریافت واکسن های احتمالی سرمایه گذاری می کنند و قراردادهایی با شرکتهایی که بالاترین شانس تولید واکسن را دارند، به امضا می رسانند.

 اما با وجود تمامی اخبار امیدوار کننده در مورد واکسن، هر از گاهی دانشمندان و پزشکان در مورد در نظر گرفتن احتمال عدم تایید این واکسن ها  و ناکارآمد بودن آنها هم صحبت می کنند.آنتونی فایوچی رییس مرکز بیماریهای هفونی آمریکا یکی از این افراد است که ضمن ابراز خوش بینی در مورد احتمال موفق بودن دنیا در مورد تولید واکسن، احتمال نا کارآمد بودن واکسن هایی که در فاز سوم آزمایشهای بالینی قرار دارند را نادیده نمی گیرد.حال سوال اصلی این است که شانس تولید واکسنی برای ویروس کرونا چقدر است؟ و سوال مهمتر اینکه اگر واکسنی در دنیا تولید نشود، چه خواهد شد؟

 با افزایش دانش ما در مورد داروهایی که می تواند در درمان بیماران مبتلا به کوید-۱۹ استفاده شود، به تدریج مرگ و میر ناشی از این بیماری کم می شود و این بیماری از زمره بیماری های خطرناک برای بشر خارج می شود.

احتمال تولید واکسنی برای کرونا چقدر است
وب سایت سی نت در گزارش اخیر خود برای یافتن پاسخ این سوال به گزارشهای علمی و فعالان عرصه تولید واکسن در دنیا رجوع کرده است. این رسانه در مورد احتمال تولید واکسن به نقل از مراکز مطالعات واکسن امریکا نوشت:«ویروس های خانواده کرونا، خانواده بزرگی از ویروس ها در دنیا هستند که تا کنون برای هیچ کدام از آنها واکسنی در دنیا تولید نشده است. از جمله این ویروس می تواند به  Mers اشاره کرد که روسیه مدعی به ساخت واکسن برای آن است ولی سازمان بهداشت جهانی رسما اعلام کرده است که هیچ واکسن تایید شده ای برای آن ویروس وجود ندارد.»

در ادامه گزارش به اشاره به اخبار امیدوارکننده در مورد  فاز اول و دوم آزمایشهای بالینی واکسن  کرونا در دنیا آمده است: «هیچ تضمینی برای عرضه واکسن تا انتهای امسال یا ابتدای سال بعد وجود ندارد. مطالعات آماری نشان می دهد تنها ۶ درصد از واکسن هایی که در دنیا فاز اول و دوم آزمایشهای بالینی را با موفقیت طی می کنند، می توانند  به عنوان واکسنی قابل اعتماد وارد بازار مصرف شوند و واکسنی که امروز دنیا روی آن کار می کند، ممکن است در این دسته قرار نگیرد.در ضمن در طول تاریخ پروسه تولید واکسن ۱۰تا ۱۵ سال است و این اولین بار است که دنیا توانسته در بازه ای به این کوتاهی اینقدر پیشرفت کند و در صورتی  که یکی از این پروژه ها به نتیجه برسد، تحولی بزرگ در صنعت تولید واکسن در دنیا ایجاد خواهد شد.»

رویترز در این مورد نوشت:«شواهد نشان می دهد ویروس کوید-۱۹ به سرعت ویروس آنفولانزا جهش نمی کند و  مطالعات نشان داده است که تا کنون هم جهش بزرگی در ویروس ایجاد نشده است. همین مساله شانس دنیا در تولید واکسن برای این ویروس را بیشتر می کند و امید ما به موفقیت در این زمینه را افزایش می دهد .ولی یک مساله مهم را باید در نظر گرفت و آن هم تازه بودن این ویروس و کم بودن اطلاعات  دانشمندان در مورد ویژگی های آن است.»

«هر چه دوره ای که ما بدون واکسن طی می کنیم طولانی تر شود، تمرکز دانشمندان روی تولید داروهایی که برای مبارزه با این ویروس بعد از ابتلا به آن مورد نیاز است، افزایش پیدا می کند. به عنوان مثال می توان به معرفی داروی رمدزویر به عنوان داروییو دگزامتازون  برای درمان بیماران بدحال مبتلا به کرونا نام برد. 

اگر واکسنی تولید نشود، چه خواهد شد؟
اما باید این احتمال را هم در نظر گرفت که دنیا هیچ واکسنی برای ویروس کرونا کشف نکند. احتمالی که شاید در نگاه اول بسیار ناامید کننده باشد ولی می توان آن را به عنوان واقعیتی تلخ پذیرفت.رویترز در مورد این احتمال نوشت:«هر چه دوره ای که ما بدون واکسن طی می کنیم طولانی تر شود، تمرکز دانشمندان روی تولید داروهایی که برای مبارزه با این ویروس بعد از ابتلا به آن مورد نیاز است، افزایش پیدا می کند. به عنوان مثال می توان به معرفی داروی رمدزویر به عنوان دارویی برای درمان بیماران بدحال مبتلا به کرونا نام برد. داروی دیگری برای بیماران بد حال مبتلا به این ویروس استفاده می شود و باعث می شود احتمال مرگ در این افراد کاهش چشمگیری پیدا کند، داروی دگزامتازون است که در بیمارستان ها تجویز می شود. با افزایش دانش ما در مورد داروهایی که می تواند در درمان بیماران مبتلا به کوید-۱۹ استفاده شود، به تدریج مرگ و میر ناشی از این بیماری کم می شود و این بیماری از زمره بیماری های خطرناک برای بشر خارج می شود.این اتفاق برای بسیاری از ویروس های مرگبار برای بشر در طول تاریخ افتاده است و ما امروزه هیچ نگرانی در مورد ابتلا به آنها نداریم  و بعد از ابتلا به این ویروس ها می توانیم به سرعت و با استفاده از داروهای ساده درمان شویم.»

در انتهای این گزارش در مورد طولانی شدن دوره انتظار برای دستیابی به واکسن هم اشاره شد. بر مبنای گزارش رویترز در صورتی که این دوره طولانی شود و بین ۶۰ تا ۷۰ درصد از جمعیت دنیا به این ویروس مبتلا شوند، ایمنی جمعی ایجاد می شود. ایمنی جمعی هدفی است که تولید واکسن و تزریق همگانی آن دنبال می کند. در نهایت با تجربه ایمنی جمعی ما  می توانیم به زندگی عادی بازگردیم و از قرنطینه و تعطیلی های فعالیتهای اقتصادی و نگرانی در مورد احتمال ابتلا به بیماری رهایی یابیم.

کد خبر: ۳۶٬۷۰۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha