۳ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۷
اقتصاد خلاق و توسعه شهری
یادداشت؛

اقتصاد خلاق و توسعه شهری

اصفهان- شهر خلاق شهری است که دربردارنده فعالیت‌های نوآورانه است و جذب افراد خلاق موجب قدرتمند شدن شهر و بالندگی اقتصادی آن می‌شود؛ این بخشی از یادداشت فرضعلی سالاری سردری، کنشگر برنامه ریزی و توسعه منطقه ای است که برای بازار فرستاده است.

فرضعلی سالاری سردری؛ بازار: شهرها در طول تاریخ به طور پیوسته محل تغییر و تحولات بنیادی تمدن بشری بوده و به عنوان خاستگاه خلاقیت، تمدن و توسعه هستند. آن­ها از گذشته ­های دور ابزاری برای تحرک، تمرکز و مجرای تفکرات خلاق انسان بوده ­اند؛ شهرها تفکرات (اندیشه) را به نوآوری­‌های تکنیکی و هنری، اشکال جدید تجارت و صنایع و اقدامات تامین کننده رفاه، اجتماع و تمدن بشری تبدیل کرده‌­اند.

یک شهر مجموعه ای از عوامل به هم پیوسته اجتماعی، فرهنگی، طبیعی و نظایر آن است که در بستر محیط مکانی – فضایی شکل گرفته است، شهرهای یک جامعه که دربردارنده فرهنگ‌­ها، آداب و رسوم و مرکز استعدادهای گوناگونی هستند، هر یک ظرفیتی خاص در برخی از زمینه های نوآورانه در اقتصاد خلاق دارند.
توجه ویژه به خلاقیت و صنایع خلاق در هر یک از شهرهای یک کشور
در عصری که پیشرفت اقتصادی تحت لوای صنایع بزرگ صرفا نمی تواند پیشران یک کشور باشد، توجه ویژه به خلاقیت و صنایع خلاق در هر یک از شهرهای یک کشور در حال توسعه می تواند ضامن حفظ فرهنگ و اقتصاد آن کشور باشد. در این شهرها پیوند میان مردم، صنعت و فرهنگ در قالب صنایع فرهنگی بروز می یابد.

در عصر پسامدرن، اقتصاد فرهنگی نقش حائز اهمیتی در توسعه اقتصادی شهرها دارد و دلیل این امر  تاثیرگذاری پررنگ متغیر­های اقتصاد فرهنگی در برنامه­های تحول اقتصادی شهرهای جهان  است

در عصر پسامدرن، اقتصاد فرهنگی نقش حائز اهمیتی در توسعه اقتصادی شهرها دارد و دلیل این امر تاثیرگذاری پررنگ متغیر­های اقتصاد فرهنگی در برنامه‌­های تحول اقتصادی شهرهای جهان  است. در همین راستا در سده بیست و یکم، جذب نخبگان و استعدادهای خلاق به یکی از مهم­ترین ابزارهای شهرها برای رشد و بالندگی اقتصادی تبدیل کرده است.

شهر؛ مکانی است که در آن ترکیبات نوینی از فرهنگ­ ها و اقتصادها در حال ظهور و توسعه است و فرهنگ کالایی برای توسعه اقتصاد شهرها و اقتصاد فرهنگی خلاق آن می­ باشد. ارتقای فرهنگ گردشگری شهری، به عنوان چشم­ انداز بسیاری از طرح­های توسعه شهری با کارکرد ویژه و برای تنوع بخشی اقتصادی، توسعه متوازن زیستی و پایدار، جایگزینی و کاهش صنعت آلاینده در نظر گرفته می شوند.

شهر خلاق شهری است که دربردارنده فعالیت های نوآورانه است و جذب افراد خلاق موجب قدرتمند شدن شهر و بالندگی اقتصادی آن می‌گردد. طبق این رویکرد نقش سرمایه انسانی که یک نیروی بالقوه و منبع نوآوری است و نیز محیط جغرافیایی مناسب به عنوان زمینه های مورد نیاز یک شهر خلاق معرفی می­شوند.

خلاقیت و نواندیشی توسعه پایدار محیطی و مکانی با رویکرد بهره گیری از خلاقیت در کارآفرینی شهری و ایجاد مشاغل جدید (تنوع بخشی اقتصادی و همسان سازی محیط شهری با اشتغال شهری) در جوامع متراکم شهری در راستای رفع معضل بیکاری و ارتقای رفاه و کیفیت زندگی شهری از پیدایش ایده های تازه و بکر با ظاهری نوآورانه و آفرینشی نوین در حوزه های فرهنگی، صنایع بومی و هنری حکایت می ­کند که این فکر خلاق و شکوفایی اقتصادی درون جامعه وجود دارد (اقتصاد درون زا و مقاومتی) و نیاز به یک بستر مناسب برای شکوفایی و جهش اقتصاد محلی و منطقه ای دارد.

پیشرفت اقتصاد مکانی در پرتو توجه به صنایع خلاق از جمله مسیرهای تعالی اقتصاد خلاق آن مکان می باشد، با توجه به ظرفیت فراوان در ایران اسلامی در حوزه های مرتبط با صنایع فرهنگی و خلاق، توجه خاص به شهرهای فرهنگ پرور کشور و رشد و توسعه اقتصاد خلاق در آن­ها می تواند در زمینه اقتصاد داخلی اثرگذار باشد

خلاقیت یکی از ارکان پیشرفت است و مادامی که این رکن در هر زمینه‌ای مدنظر قرار گیرد، سبب پویایی آن خواهد بود. پیشرفت اقتصاد مکانی در پرتو توجه به صنایع خلاق از جمله مسیرهای تعالی اقتصاد خلاق آن مکان است، با توجه به ظرفیت فراوان در ایران اسلامی در حوزه های مرتبط با صنایع فرهنگی و خلاق، توجه خاص به شهرهای فرهنگ پرور کشور و رشد و توسعه اقتصاد خلاق در آن­ها می تواند در زمینه اقتصاد داخلی اثرگذار باشد.

تمرکز، تنوع و پویایی و تحرک در محیط‌­های شهری با جذب نخبگان
تمرکز، تنوع و پویایی و تحرک در محیط‌­های شهری با جذب نخبگان (نخبگان فکری و نخبگان مالی) منجر به خلاقیت، نوآوری و جهش اقتصادی شهر­ها می­ شود و این امر به پویش اقتصاد فرهنگی شهرها می­ انجامد.فعالیت­های فرهنگی و هنری که در گذشته فرض می شد اثرات جانبی روی شکوفایی اقتصادی دارند، امروزه جایگاه بسیار مهمی از جانب سیاست­‌گذاران و سرمایه­ گذاری عمومی کسب کرده ­اند.

در سالیان اخیر بحث در مورد رقابت پذیری مناطق از متغیرهای مکانی سخت نظیر انباشت اقتصادی، سطوح اجاره‌داری، قابلیت دسترسی به فضاهای اداری، قابلیت دسترسی، تسهیلات فنی و ترافیکی، سیستم‌­های مالیاتی ملی و محلی به سمت متغیرهای مکانی نرم (فرهنگی- هنری- ادبی) تغییر جهت داده است.

از این متغیرهای مکانی نرم می ­توان امکانات مسکونی، خدمات رفاهی فرهنگی و زیبایی ­شناختی، گردشگری، جستجوی سبک­‌های زندگی (آیین و رسوم)، تنوع قومی و نژادی، چشم‌­اندازهای زیبای فرهنگی و ایجاد مکان­های عمومی برای اهداف تفریحی و تجاری را برشمرد.

هسته اصلی اقتصاد خلاق شامل تبلیغات، معماری و هنرها و ابزارهای عکاسی است
هسته اصلی اقتصاد خلاق شامل تبلیغات، معماری، هنرها و ابزارهای عکاسی، هنرهای تجسمی و عملکردی، موسیقی، ناشران، بازی­های کامپیوتری، ابزارهای نرم­افزاری و برقی، رادیو و تلویزیون است.

فضاهای عمومی بازگشت رده، وجود پارکهای متعدد، ساخت و ارتقای مکان‌­های عمومی و فضاهای مدنی جدید و کیفیت آنان، توسعه ساختار جذب گردشگر، فرصت­‌های راهبردی برای عمل کارآفرینی و زیرساخت­‌های فرهنگی و خلاقیت خوشه‌­های توسعه شهری و روابط فضایی در محیط‌­های شهری وجود دارد.

کد خبر: ۳۶٬۶۲۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha