۲۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۱۱
کرونا با اقتصاد دنیا چه کرد؟/ چین تنها کشور دارای رشد مثبت
سقوط اقتصاد در دو فصل اول سال ۲۰۲۰

کرونا با اقتصاد دنیا چه کرد؟/ چین تنها کشور دارای رشد مثبت

اقتصاد دنیا سال ۲۰۲۰ را با بحران های زیادی شروع کرد. بحران هایی که برای پشت سر گذاشتن آنها شاید سالها زمان مورد نیاز باشد. در میان این دوره پر از بحران که تمامی کشورهای صنعتی تشدید رکود در فصل دوم را شاهد بودند، ارزش تولید ناخالص داخلی چین با نرخ دور رقمی رشد کرد.

مونا مشهدی رجبی؛ بازار: همه گیری کرونا باعث شد تا اکثر کشورهای صنعتی دنیا وارد رکودی شدید شوند. این رکود از فصل دوم سال جاری شروع شده است و انتظار می رود تا انتهای امسال ادامه داشته باشد.نشریه آ س آن پست در گزارش اخیر خود به بررسی وضعیت کشورهای مختلف دنیا در فصل دوم امسال پرداخت و نوشت:« اقتصاد دنیا هر روز با شدت بیشتری تضعیف می شود و بازارها با سرعت زیادی سقوط می کنند. در این ماه ها کمتری سرمایه گذاری در دنیا نتیجه مثبت داشت و تنها نتیجه ای که این بحران درپی داشت ثروتمند تر شدن افراد ثروتمند و فقیر تر شدن فقرا بود.»این نشریه وضعیت اقتصادی کشورهای مختلف در فصل دوم سال جاری را به نقل از مراکز آمار کشورها منتشر کرد و تاکید کرد:« در اغلب این کشورها امیدی به رشد اقتصادی تا عرضه واکسن وجود ندارد. هم اکنون بخش زیادی از فعالیتهای اقتصادی تعطیل شده است و بازارها با چالشهای زیادی روبرو شده اند.»

چین تنها کشوری بود که در فصل دوم امسال رشد را تجربه کرد. این کشور که اولین قربانی ویروس کرونا در دنیا بود، در فصل اول سال جاری افت ۱۰ درصدی تولید ناخالص داخلی را تجربه کرد اما توانست به سرعت رشد را از سر بگیرد و در فصل دوم امسال ارزش تولید ناخالص داخلی آن ۱۱.۵ درصد افزایش یافت.وضعیت کشورهای دیگر کاملا متفاوت از چین بود و در تمامی کشورهای صنعتی رکود در فصل دوم شدت گرفته است.

اول: اتحادیه اروپا
کشورهای اروپایی در جریان بحران کرونا آسیب بزرگی متحمل شدند . هم صنایع این کشورها آسیب دید و هم کاهش ورود  توریست به این کشورها باعث افت میزان درآمد آنها شد. آمارها نشان می دهد در فصل اول امسال ارزش تولید ناخالص داخلی کشورهای عضو منطقه یورو ۳.۶ درصد و در فصل دوم ۱۲.۱ درصد کاهش یافته است . انقباض اقتصادی ثبت شده در فصل دوم امسال، بالاترین نرخ انقباض اقتصادی فصلی ثبت شده در تاریخ اتحادیه اروپا یعنی از سال ۱۹۹۵ تا کنون بوده است:

دوم: بریتانیا، آلمان و فرانسه
در جریان این بحران بریتانیا شدیدترین رکود را در میان کشورهای اروپایی تجربه کرده است . ارزش تولید ناخالص داخلی این کشور در فصل اول امسال ۲.۲ درصد کاهش پیدا کرد و در فصل دوم رکورد انقباض ۲۰.۴ درصدی اقتصاد را شکست و این نرخ بالای رکود فصلی را در تاریخ اقتصاد این کشور ثبت کرد.از طرف دیگر این کشور یکی از بزرگترین قربانیان کرونا در قاره اروپا بوده است ودر سالهای اخیر بیش از دیگر کشورها با چالش روبرو شده است.

اقتصاد آلمان هم در اثر کرونا آسیب های زیادی متحمل شد.آمار نشان می دهد در فصل اول امسال اقتصاد این کشور با نرخ ۲ درصد منقبض شده است و در فصل دوم انقباض ۱۰.۱ درصدی را تجربه کرد.بالاترین رکود اقتصادی ثبت شده در تاریخ آلمان ، پیش از همه گیری کرونا به فصل اول سال ۲۰۰۹ میلادی باز می گردد. در فصل اول سال ۲۰۰۹ میلادی به دنبال بحران مالی در دنیا ، ارزش تولید ناخالص داخلی این کشور ۴.۷ درصد کاهش پیدا کرده بود.فرانسه دومین اقتصاد بزرگ اروپا است. ارزش تولید ناخالص داخلی این کشور درفصل اول امسال ۵.۹ درصد و در فصل دوم ۱۳.۸ درصد کاهش پیدا کرد. این کشور در مقایسه با کشورهای همسایه خود طولانی ترین دوره قرنطینه را داشته است.

سوم: ایتالیا و اسپانیا
این دو کشور را می توان بزرگترین قربانیان کرونا در قاره سبز دانست. اقتصاد ایتالیا در فصل اول امسال ۵.۴ درصد و در فصل دوم ۱۲.۴ درصد منقبض شد در حالیکه اسپانیا در فصول اول و دوم امسال به ترتیب انقباض ۵.۲ درصدی و ۱۸.۵ درصدی تولید ناخالص داخلی را تجربه کرده است. افت ارزش تولید ناخالص داخلی این دو کشور اروپایی به دلیل افت ۶۰ درصدی درآمد صنعت توریسم در این کشورها بود. صنعت توریسم سهم زیادی در اقتصاد این دو کشور اروپایی دارد و کاهش توریستها در این دو کشور درآمد آنها را به شدت کاهش داد.

چهارم: ژاپن
اقتصاد ژاپن در فصل اول و دوم سال جاری با رکود روبرو شد. طبق آمارهای موجود در فصل اول امسال ارزش تولید ناخالص داخلی ژاپن ۰.۶ درصد  نسبت به فصل آخر سال قبل کاهش پیدا کرد. این آمار زمانی اهمیت پیدا می کند که بدانیم در فصل آخر سال قبل هم اقتصاد ژاپن در رکود قرار داشت و ارزش تولید ناخالص داخلی این کشور ۱.۹ درصد کاهش داشته است. این روزهای بحرانی برای اقتصاد ژاپن در فصل دوم امسال تشدید شد. مرکز آمار این کشور اعلام کرد در فصل دوم سال جاری  اقتصاد با نرخ ۷.۸ درصد منقبض شده است  که بالاترین نرخ انقباض اقتصادی طی بیست سال اخیر بوده است . مقامات اقتصادی ژاپن نگران تاثیر بحران کرونا روی اقتصاد این کشور در نیمه دوم امسال هستند و روزهای سختی را برای اقتصاد ژاپن پیش بینی می کنند. لازم به ذکر است ژاپن سومین اقتصاد بزرگ دنیا بعد از امریکا و چین است.

پنجم: امریکا
امریکا بزرگترین اقتصاد دنیا است ولی ارزش تولید ناخالص داخلی این کشور در فصل اول  امسال نسبت به سال قبل ۱.۳ درصد و در فصل دوم ۹.۵ درصد تنزل پیدا کرده است . آمارهای ارایه شده توسط دولت امریکا نشان می دهد ارزش تولید ناخالص داخلی در فصل دوم در روش محاسبه سالانه بالغ بر ۳۲ درصد کاهش یافته است. این روش محاسبه ارزش تولید ناخالص  داخلی تنها در امریکا استفاده می شود.

کد خبر: ۳۶٬۴۷۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha