۲۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۲
چرا دنیا به پول های کاغذی پشت کرد؟
چرا پروژه تولید ارز دیجیتال در چین کلید خورد

چرا دنیا به پول های کاغذی پشت کرد؟

ارز دیجیتال را می توان، پول رایج سالهای آینده دانست و چین هم در این زمینه سرمایه گذاری های زیادی کرده است تا در جریان میزبانی المپیک زمستانه در سال ۲۰۲۲، احتمال انتقال ویروس ها و بیماریها از طریق پول های کاغذی از بین برود.

مونا مشهدی رجبی؛ بازار: با وجود اینکه در سالهای گذشته هم در مورد ارزهای دیجیتال و مزایای آن برای اقتصاد دنیا بسیار سخن گفته می شد ولی از آغاز همه گیری کرونا تا کنون، این روند تسریع شده است. امروزه اغلب بانکهای مرکزی در کشورهای صنعتی پروژه تولیه و عرضه ارزهای دیجیتال را شروع کرده اند و برخی در این زمینه موفقیتهای زیادی به دست آورده اند. یکی از مسایلی که موجب تسریع روند مطالعه روی ارزهای مجازی و بانکداری الکترونیک شد، انتقال سریع ویروس کرونا از طریق پول های کاغذی بود.

سی ان ان مانی نوشت: «در جریان همه گیری کرونا، تمامی مسولان بهداشتی دنیا در مورد انتقال ویروس از طریق پولهای کاغذی هشدار دادند. مطالعات انجام شده در اروپا نشان می دهد پولهای اروپایی به طور متوسط میزبان بالغ بر ۲۶ هزار نوع باکتری و ویروس هستند. ویروس آنفولانزا تا ۱۷ روز روی پولهای کاغذی باقی می ماند. حال در نظر بگیرید پول های یک دلاری و پنج دلاری که روزانه بالغ بر ۱۰۰ بار دست به دست می شوند، چقدر می توانند عامل انتشار ویروس آنفولانزا و بیماریهای دیگر باشند. همین مساله سبب شد تا کشورهای صنعتی اروپایی  سرمایه گذاری روی این پروژه را از فصل دوم امسال شروع کنند و حتی بحران کرونا و مشکلات اقتصادی ناشی از آن مانع از اجرای این طرح نشده است.»

 چین هم در این زمینه سرمایه گذاری زیادی کرده است. بانک مرکزی چین در گزارش خود که هفته اول ماه جولای منتشر کرده بود، نوشت: «پولهای کاغذی زمینه را برای انتقال ویروس های زیادی فراهم می کنند و ممکن است بستر بروز بیماریهایی باشد که امروزه چیزی در مورد آن نمی دانیم. به همین دلیل است که ما مصمم  هستیم استفاده از پول نقد را در تمامی محیط های پر ریسک مانند حمل و نقل عمومی، بازارهای خرید کالاهای اساسی و مواد غذایی و بیمارستان ها ممنوع کنیم.»

المپیک ۲۰۲۲، انگیزه اصلی سرمایه گذاری روی ارز دیجیتال در چین
بانک مرکزی کشور چین رسما اعلام کرد ارز دیجیتال جایگزین پولهای کاغذی می شود و این تغییر، امری ضروری است. طبق این گزارش از ماه آوریل سال جاری استفاده از ارز دیجیتال با نام یوان الکترونیکی در شماری از شهرهای بزرگ چین از قبیل شنزن و بخش جنوبی پکن  به صورت آزمایشی شروع شده است. طبق گزارش رسانه های دولتی چین، ارز دیجیتال به طور رسمی در این شهرها پذیرفته شده است و حتی کارمندان دولتی این شهرها از ماه می سال جاری، دستمزد خود را به صورت ارز دیجیتالی دریافت کرده اند. رییس بانک مرکزی چین اعلام کرد: «ما انتظار داریم  تا سال ۲۰۲۲ که پکن میزبان المپیک زمستانه خواهد بود، این طرح آزمایشی ادامه داشته باشد و از زمان برگزاری این مسابقات دیگر پکن از پول کاغذی استفاده نکند. تجربه کرونا نشان داد استفاده از پول کاغذی که توریستها از کشورهای مختلف به چین وارد می کنند، خود می تواند زمینه ساز انتقال بیماریهای زیادی باشد و باید از همین امروز برای مقابله با این بحران احتمالی برنامه ریزی کرد.»

این کشور سرمایه گذاری های زیادی برای آماده کردن زیرساختها به منظور میزبانی برای مسابقات المپیک زمستانه انجام داده است و در نظر دارد از خطر انتقال بیماریها و ویروس ها که به دلیل استفاده از پول های خارجی در کشور ایجاد می شود بکاهد. قرار است در جریان این مسابقات تمامی نقل و انتقلات مالی به صورت الکترونیک یا با استفاده از ارزهای دیجیتال انجام شود.

آلمانی ها هم پروژه استفاده از ارز دیجیتال را کلید زدند
اما چین و امریکا در این حرکت تنها نیستند. اخیرا بانک دویچه کشور آلمان اعلام کرده است مطالعه روی ۲۰ پروژه ارز دیجیتال در آلمان و در بیست کشور دیگر اروپایی رسما شروع شده است که در میان این کشورها فرانسه و هند موفقیت های بیشتری کسب کرده اند. بانک دویچه آلمان نوشت: «هدف از تمامی این طرح ها ارتقای کارایی استفاده از پول در اقتصاد است. ارزهای دیجیتالی می توانند بخش زیادی از هزینه ها و مشکلات اجرایی و امنیتی در بازار پول را از بین ببرند. استفاده از ارزهای دیجیتال باعث می شود تا تجارت جهانی کم ریسک تر و کارآمد تر شود. از طرف دیگر افزایش شفافیت در نظام مالی دنیا از مزایای دیگر استفاده از ارزهای دیجیتال است. مساله دیگر قابلیت رصد و کنترل سیر استفاده از ارزهای دیجیتال در دنیا است که خطر پولشویی و استفاده نادرست از منابع مالی در دنیا را به حداقل می رساند.»

در ادامه گزارش نوشته شد: «استفاده از ارزهای دیجیتال برای بانکهای مرکزی کشورها هم مزیت زیادی دارد. در درجه اول بانکهای مرکزی می توانند  نظارت دقیق تری بر بازار پول داشته باشند و این  بازار را کارآمدتر مدیریت کنند. همچنین وضع سیاستهای پولی در بازارهایی که با ارزهای دیجیتالی کار می کند هم مزیت بزرگی دارد.»

 فدرال رزرو امریکا در گزارش خود نوشت: «افزایش کارایی سیاستهای پولی در اقتصاد دنیا در نتیجه استفاده از ارزهای دیجیتال در شرایط کنونی اهمیت زیادی دارد و به همین دلیل است که اغلب کشورهای صنعتی تلاش می کنند در همین روزهای بحرانی اقتصادی این تغییر بزرگ را شروع کنند. ما تلاش می کنیم تا با استفاده از سیاستهای پولی بیشترین تغییر مثبت را در اقتصاد ایجاد کنیم. اقتصادی که در اثر کرونا آسیب زیادی متحمل شده است. حال اگر استفاده از ارزهای دیجیتال اثر گذاری سیاستها را بیشتر کند، ما نتایج بهتری را دریافت خواهیم کرد.»

کد خبر: ۳۶٬۴۶۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha