۲۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۹
ملی گرایی در عرضه واکسن، دنیا را با بحران بزرگتری روبرو می کند
سازمان بهداشت جهانی هشدارداد

ملی گرایی در عرضه واکسن، دنیا را با بحران بزرگتری روبرو می کند

در این روزهای پر تنش که دنیا در حال تولید واکسن است، ملی گرایی در عرضه واکسن می تواند تلاش های دنیا در ایمن سازی انسانها در برابر ویروس را بی نتیجه کند. به همین دلیل است که شماری از شرکتهای داروسازی قراردادهایی با کشورهای مختلف منعقد کرده اند و حق تولید واکسن برای مردم کشور بعد از تایید نهایی واکسن را به شرکتهای داروسازی داخلی داده اند.

بازار؛گروه بین الملل:در این روزها که خبرهای مربوط به تولید واکسن کرونا و عرضه آنها، مهمترین خبر زندگی ماست و شرکتهای داروسازی برای عرضه اولین واکسن به بازار در تلاش هستند، این نگرانی در میان سران سازمان بهداشت جهانی ایجاد شده است که ملی گرایی در عرضه واکسن باعث افت بازدهی تولید واکسن در جهان شود و سلامت دنیا را قربانی کند. بروکسل تایمز اخیرا مصاحبه ای با رییس سازمان بهداشت جهانی انجام داد و از او پرسید خطری که دنیای کرونایی ما را تهدید می کند چیست و او در پاسخ تاکید کرد ملی گرایی درعرضه واکسن کرونا مهمترین معضل پیش روی جهان است. واکسن کرونا نه وسیله ای برای کسب سود است و نه ابزاری برای نشان دادن قدرت و اقتدار یک کشور است. این واکسن یک کالای عمومی است که  جهان را از بزرگترین بحران سلامتی قرن نجات می دهد.

او در این مصاحبه گفت:« باید در نظر داشت که کنترل بیماری در بسیاری از کشورها تنها از طریق بستن مرزها و کنترل ورود و خروج افراد و تعطیلی بسیاری از کسب و کارها میسر شده است ولی باید در نظر داشت قرنطینه، تعطیلی فعالیتهای اقتصادی و بسته شدن مرزها نمی تواند مدت زیادی ادامه داشته باشد زیرا زنجیره عرضه کالاها و مواد اولیه صنایع را مختل می کند و اقتصادهای وابسته به درآمد توریسم را با چالشهای بزرگی روبرو می کند. به همین دلیل تنها راه پیش روی ما تولید واکسن و عرضه آن به تمامی دنیا است.»

سلامت ما، به سلامت دیگر ساکنان دنیا وابسته است
بروکسل تایمز به نقل از رییس سازمان بهداشت جهانی نوشت: «نکته مهم این است که ویروس با سرعت زیادی منتقل می شود و می تواند افراد را درگیر کند بنابراین ما زمانی می توانیم در برابر ویروس ایمن باشیم که همه مردم دنیا بدنی مقاوم در برابر ویروس داشته باشند. در این شرایط عرضه واکسن به تمامی کشورها امری ضروری است.»

او پاندمی ها را بحران هایی درعرصه سلامت بشر خواند که تنها یک بار در طول هر قرن ایجاد می شود ولی تاثیرات آنها تا دهه ها در اقتصاد و سلامت افراد جامعه باقی می ماند و همکاری جامعه جهانی برای مقابله با این بحران ها را امری ضروری قلمداد کرد.

البته برخی از شرکتهای تولید کننده واکسن و کشورهای حامی آنها به این مساله اذعان داشته اند. مثلا دولت بریتانیا رسما اعلام کرده است که این واکسن یک کالای عمومی است و در اختیار همه قرار می گیرد و کمیسیون اروپا هم در روز ۱۴ اوت سال جاری قانونی تصویب کرد که به موجب آن ۳۰۰ میلیون دوز واکسن از شرکت داروسازی استرازنکا خریداری می کند و آن واکسن ها را در اختیار کشورهای کم درآمد و کشورهای با درآمد متوسط در قاره اروپا قرار می دهد. انتظار می رود یونان یکی از دریافت کنندگان این واکسن های اهدایی از طرف کمیسیون اروپا باشد و وزیر بهداشت این کشور در روز گذشته خبر از دریافت ۷۰۰ هزار دوز واکسن کرونا در دسامبر سال جاری در صورت نتیجه بخش بودن دور سوم آزمایشهای بالینی واکسن تولیدی اکسفورد، داد.

تلاش برای کسب بهترین نتیجه از تلاش های جهانی شروع شده است
 در تلاشی جهانی برای تولید واکسن در دنیا، اخیرا خبرهای  تازه ای به گوش می رسد. روزنامه چاینا مورنینگ  نوشت:« شرکت داروسازی سینوفارم در نظر دارد سومین مرحله از آزمایشهای بالینی را با همراه روسیه انجام دهد و از دانشمندان این کشور در این مرحله کمک بگیرد. البته در این خبر ذکر نشده است که کدام یک از واکسن ها(واکسن روسی یا واکسن چینی) مورد ارزیابی قرار می گیرد ولی تاکید شد واکسنی که تولید می شود می تواند محصولی ایمن برای بازار  جهانی باشد. این روزنامه چینی هدف از اجرای این طرح را تسریع روند رسیدن به نتیجه نهایی در سومین دور از آزمایشهای بالینی ذکر کرده است.

 از طرف دیگر روزنامه جاکارتا پست اندونزی هم خبر از انجام سومین دور آزمایشهای بالینی واکسن تولیدی شرکت سینوواک چین در این کشور داد و تاکید کرد که شرکت داروسازی چینی متعهد شده است تا امکان تولید واکسن را در داخل اندونزی  و در واحدهای داروسازی این کشور فراهم کند. قرار بر این است که مردم اندونزی  واکسن کرونا را به طور رایگان دریافت کنند.

استرالیایی ها هم واکسن را رایگان دریافت می کنند
از طرف دیگر روزنامه دیلی صباح خبری در مورد  خرید واکسن توسط دولت استرالیا از شرکت داروسازی استرازنکا  خبر داد. دولت استرالیا اعلام کرده است از آنجا که واکسن تولیدی توسط  دانشگاه آکسفورد  بیشترین احتمال برای دریافت تاییدیه های نهایی و اثر بخشی را دارد، ما قراردادی با شرکت استرازنکا منعقد کردیم و به موجب آن واکسن را برای مصرف داخلی در مراکز داروسازی داخل استرالیا تولید خواهیم کرد. قرار براین است استرالیایی ها این واکسن را رایگان دریافت کنند.

اسکات موریسون نخست وزیر کشور استرالیا در روز گذشته گفت:« ما با شرکت سودی استرازنکا توافقی امضا کردیم و در صورتی که واکسن تولید اکسفورد و استرازنکا مرحله سوم آزمایشهای بالینی را با موفقیت پشت سر بگذارد، ما تولید این واکسن را به سرعت شروع می کنیم و آن را در سریع ترین زمان ممکن به بازار مصرف کشورعرضه می کنیم.» انتظار می رود نتیجه سومین مرحله از آزمایشهای بالینی آکسفورد در انتهای اکتبر سال جاری مشخص شود.

کد خبر: ۳۶٬۴۶۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha