۲۸ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۰:۰۸
معضل بازار مسکن ناشی از اقتصاد کلان است
کارشناس بازار مسکن:

معضل بازار مسکن ناشی از اقتصاد کلان است

پیرلورن، کارشناس بازار مسکن، معضل این حوزه را متوجه اقتصاد کلان و عدم مدیریت صحیح عنوان کرد.

به گزارش بازار به نقل از صداوسیما، فریدون پیرلورن با اشاره به هزینه کرد یک سومی بودجه خانواده ها برای مسکن گفت: مسکن شوک هایی را به طرف تقاضا و عرضه جذب می کند و تولید کننده و مصرف کننده را تحت تاثیر قرار می دهد.

وی حبس سرمایه و تورم شدید را دو وجه رویارویی مسکن در شرایط بازار عنوان کرد و افزود: اواخر اسفند ۹۶ مسکن متری ۴ میلیون تومان بود که امروز به بیش از [ ۲۰ میلیون تومان] رسیده است.

پیرلورن مشکل اساسی مسکن را ناشی از تحولات اقتصاد کلان دانست و گفت: افزایش نهاده های مسکن نظیر میلگرد و بتن تاثیر مستقیم و شدید بر بازار مسکن گذاشته است.

این کارشناس بازار مسکن ادامه داد: در حال حاضر اکثر فعالان حوزه مسکن سودا گر هستند. این افراد با میل سرمایه گذاری سود ده در کوتاه ترین زمان وارد بازار مسکن شده اند.

پیرلورن با بیان اینکه این افراد تنها به فکر حفظ دارایی بوده و مصرف کننده واقعی نیستند، افزود: حرکت دارایی ها به سمت مسکن منتج به اشتغال می گردد ولی اینکه سوداگران اثری بد در بخش اقتصاد می گذارند، بدلیل سرمایه گذاری در کوتاه مدت است.

وی ماندگاری سرمایه در حوزه مسکن را مثبت ارزیابی کرد و گفت: سوداگران چنان بازار مسکن را متلاطم می کنند که قادر به کنترل آن نیستیم.

پیرلورن همچنین دست اندرکاران دولتی را قشر دیگری دانست که در بازار مسکن تاثیر سوء می گذارند و در اینباره گفت: در حال حاضر انشعاب ۴۰۰ هزار تومانی در سال ۹۴ به بیش از ۱۰ میلیون تومان رسیده است و دلیل این معضلات را وزارت نیرو باید پاسخ دهد.

این کارشناس بازار مسکن در عین حال افزایش کلی هزینه ها را دلیل این کار دولت عنوان کرد و گفت: سازنده هم مجبور به خرید انشعابات با قیمت های کلان و در نهایت فروش [به مردم] است.

پیرلورن خاطرنشان کرد: مسکن همواره برای سوداگران جذاب بوده و قیمت ها حتی بیش از حد تورم افزایش یافته است.

وی در بخشی دیگری اعلام کرد: طرح مسکن بسیار مثبت بود ولی در اواخر دولت دهم، به تورم ۴۰۰درصدی برخورد که از هدف دور شد.

پیرلورن یادآور شد: در آن طرح قرار بود مردم با داشتن ۱۰ میلیون تومان و وام ۲۰ میلیون تومانی منازل خود را تهیه کنند ولی بدلیل وضعیت اقتصادی [این امر میسر نشد].

کد خبر: ۳۶٬۴۵۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha