۷ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۹
استان سمنان به دنبال فتح بازارهای جدید؛ توسعه صادرات با حمایت از تولید
بازار گزارش می‌دهد؛

استان سمنان به دنبال فتح بازارهای جدید؛ توسعه صادرات با حمایت از تولید

سمنان - یکی از ظرفیت‌هایی که امروز در استان سمنان از سوی مسئولان پیگیری می‌شود، فتح بازارهای جدید برای محصولات تولیدی خود است، استانی که به لحاظ معدنی و صنعتی و حتی کشاورزی حرف‌های زیادی برای گفتن دارد.

به گزارش خبرنگار بازار، بیش از ۶۰۰ واحد معدنی و دو هزار واحد صنعتی در استان سمنان فعال هستند همچنین ۱۱۰ قلم کالا از سوی ۱۰۶ شرکت صادراتی شامل فروسیلیس، قاشق و چنگال یکبار مصرف، کولر، هیدروکربن سبک، کابل زمینی، شمش سرب و ... از استان صادر می شود.

از سوی دیگر باید گفت مقصد صادراتی این استان باوجود تحریم و فشارهای خارجی از ۳۶ کشور به ۴۶ کشور جهان افزایش‌یافته است و این نشان می‌دهد که استان سمنان کم‌کم در حال نگاه به بازارهای جهانی است اما دراین‌بین مشکلاتی هم وجود دارد که باید آن‌ها را رفع کرد.

ارتقای ارزش صادرات

مدیرکل گمرک استان سمنان درباره ارتقای شاخص‌های صادراتی استان می‌گوید: متوسط ارزش دلاری هر تن کالای صادراتی این استان به ۸۸۲ دلار رسید که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۶۸ درصد افزایش داشت.

علی سعدالدین از افزوده شدن ترکیه و هند به بازارهای هدف اصلی استان سمنان خبر داد و بیان داشت: تا سال قبل عراق و افغانستان مقصد بیش از ۵۰ درصد از کالاهای صادراتی استان بودند اما در سال جاری ۱۷ درصد صادرات محصولات این استان به کشور ترکیه، هفت درصد به هند و ۳۷ درصد نیز به عراق و افغانستان انجام شد که نشان می‌دهد بازار جهانی محصولات استان در حال افزایش است.

وی گفت: بیش از ۸۲ هزار تُن مصالح ساختمانی و موادمعدنی به ارزش هشت میلیون و ۶۳۰ هزار دلار امسال از این استان به خارج از کشور صادر شد که این نشان می‌دهد تنوع اقلام صادراتی استان نیز خوب بوده است.

سهم بزرگ صنعت و معدن از صادرات

ازآنجاکه سهم اشتغال سمنان در بخش صنعت و معدن بیش از ۳۸ درصد است و از سوی دیگر تولید ناخالص این استان حدود ۲۲ درصد مربوط به بخش صنعت و معدن محسوب می شود باید گفت معدن و صنعت یک رکن بزرگ در صادرات است.

همچنین طبق اعلام معاون اقتصادی استاندار سمنان میزان صادرات استان از واردات پیشی گرفته و در حال حاضر صادرات این استان چهار برابر واردات است.

حشمت‌الله عسگری بابیان اینکه ظرفیت‌های خوبی درزمینهٔ صادرات در استان سمنان وجود دارد، گفت: باید به تولیدکنندگان کمک کنیم تا بتوانند با رفع مشکلاتشان ارتقای تولید با استانداردهای بازار جهانی را داشته باشند.

افتتاح گمرک شاهرود و گرمسار

گمرک استان سمنان علاوه بر مرکز استان در دو شهرستان شاهرود و گرمسار دارای دفتر گمرکی است که هر دو دفتر امسال با رشد قابل‌توجه صادرات روبرو بودند و این نشان می‌دهد که درزمینهٔ صادرات پراکندگی خوبی نیز در سطح استان سمنان دیده می شود.

گمرک استان سمنان در ۱۰ ماه گذشته درمجموع ۲۷ میلیارد تومان درآمد داشته که نشان از رشد پنج‌درصدی درآمد گمرک استان دارد.

علی‌اصغر جمعه‌ای رئیس اتاق بازرگانی استان سمنان نیز در گفتگو با خبرنگار بازار، می‌گوید: توسعه صادرات نیازمند حمایت تولید است تا بتوانند به استانداردهای بالاتری دست یابند.

وی همچنین فرسودگی ماشین‌آلات تولیدی را یکی از موانع کاری شرکت‌های تولیدی دانست و گفت: باید به واحدهای تولیدی صادراتی کمک کرد چراکه صادرات می‌تواند به درآمدزایی بالایی منجر شود.

اعطای تسهیلات رونق تولید

از طرف دیگر دولت حمایت‌های خود را از واحدهای تولیدی افزایش داده است آن‌طور که رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان سمنان در گفتگو با خبرنگار بازار می‌گوید: ۹ هزار میلیارد ریال تسهیلات در قالب رونق تولید ۹۸ و بند الف تبصره ۱۸ برنامه اشتغال به واحدهای صنعتی و کشاورزی این استان پرداخت‌شده است.

بهروز اسودی بیان کرد: ۲۶۸ واحد تولیدی این استان در بخش صنعت و معدن و کشاورزی از تسهیلات رونق تولید و اشتغال بهره‌مند شدند و ۴۷۹ واحد تولیدی برای دریافت تسهیلات به ارزش حدود ۲۰ هزار میلیارد ریال در قالب تسهیلات رونق تولید ۹۸ به بانک‌های عامل معرفی شد.

اگر واحدهای تولیدی استان سمنان توانمند و تقویت شوند می‌توانند خوراک دهنده خوبی به شرکت‌های صادراتی فعال باشند از طرف دیگر بین‌المللی شدن فرودگاه شاهرود می‌تواند زمینه‌ساز تحول خوبی در حوزه صادرات باشد.

کد خبر: ۳٬۶۴۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha