۲۸ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۱۶
تئوری پول مدرن  می تواند اقتصاد آمریکا را نجات دهد
ویروس کرونا و کسری بودجه ایالات متحده آمریکا

تئوری پول مدرن می تواند اقتصاد آمریکا را نجات دهد

دولت آمریکا تاکنون حدود ۳ تریلیون دلار برای کاهش آسیب ناشی از ویروس کرونا هزینه کرده است. در نتیجه، کسری بودجه دولت فدرال برای این سال مالی به مراتب بیشتر از سالهای جنگ جهانی دوم خواهد بود.

فاطمه محمدی پور؛ بازار: سایت تحلیلی نشنال اینترست اخیرا مقاله ای با قلم «استیون پرسمن» ، استاد اقتصاد دانشگاه ایالتی کلرادو در مورد کسری بودجه امریکا در نتیجه شیوع ویروس کرونا منتشر نموده است. ترجمه متن مقاله در ادامه آمده است.

ولتیر، فیلسوف فرانسوی جمله معروفی دارد: اگر خدا وجود نداشت ، باید او را بسازیم. جمله ای  مشابه را می توان در مورد تئوری پول مدرن - که به عنوان MMT نیز شناخته می شود - گفت: زیرا این تئوری تنها امید اقتصادی برای از بین بردن بیماری همه گیر کووید ۱۹ است.  MMT معتقد است که کشوری با واحد پول خودش می تواند تقریباً نامحدود پول خرج کند. در حالی که هزینه های دولت معمولاً توسط مالیات یا استقراض تأمین می شود ،MMT پیشنهاد می کند که دولت ها نیز می توانند این کار را با ایجاد پول انجام دهند.

به عبارت دیگر تئوری پول مدرن نظریه‌ پولی-‌مالی جدیدی است که در آن، پول به‌مثابه ابزار در انحصار مطلق دولت قرار می‌گیرد و دولت اجازه دارد به میزان لازم پول جدید خلق کند تا با استفاده از آن، برنامه‌های مختلف دولتی اعم از برنامه‌های اشتغال‌زایی، حفاظت از محیط‌زیست، کمک‌های اجتماعی و... را تأمین مالی کند.

من در حال حاضر روی یک کتاب کار می کنم که تئوری های مختلف اقتصادی درباره بدهی دولت ، از جمله MMT را بررسی می کند. من معتقدم که این تئوری اکنون مورد آزمایش قرار گرفته است زیرا ایالات متحده و سایر کشورها مبلغ بی سابقه ای برای کمک به شرکت ها ، کارگران و شهروندانشان در طول همه گیری های کرونا ویروس خرج می کنند.

شکی نیست که اکنون جهان با مشکلات عظیم اقتصادی روبرو است. وضعیت اقتصادی ایالات متحده آمریکا اکنون بدتر از هر زمان دیگری است و میلیون ها بیکار و ده ها هزار شغل در حال ورشکستگی هستند. دولت آمریکا تاکنون حدود ۳ تریلیون دلار برای کاهش آسیب ها هزینه کرده است. در نتیجه ، کسری بودجه دولت فدرال برای این سال مالی به مراتب بیشتر از سالهای جنگ جهانی دوم خواهد بود و انتظار می رود دولت ۱ تریلیون دلار به ۳.۵ تریلیون دلار دیگر اضافه کند ، با فرض اینکه قانونگذاران با لایحه امداد دیگری موافقت کنند.

تمام این هزینه ها به پیشرفت صنایعی مانند خطوط هوایی تحت کنترل کمک می کند ، مشاغل کوچک را از نابودی نجات می دهد و از آمریکایی هایی که شغل یا درآمد خود را از دست داده اند پشتیبانی می کند. ایالات متحده آمریکا تنها کشوری است که پول را در رکود ناشی از کرونا ویروس خرج می کند. بیشتر کشورهای توسعه یافته در حال افزایش هزینه های دولت و سطح بدهی برای پیشبرد اقتصاد خود هستند.

با این حال ، نگرانی بزرگ این است که آیا کشورها می توانند از پس این هزینه ها برآیند یا خیر. به طور سنتی، اقتصاددانان معتقدند که هزینه های بالای امروز به معنای افزایش مالیات برای پرداخت آن است. این امر می تواند برای مدتی با قرض گرفتن پول از سرمایه گذاران نیز به تعویق افتد. هر دو گزینه خطرات خاص خود را دارند.

مالیات بالا به هزینه های مصرف کننده و تجارت آسیب می رساند و افزایش وام می تواند منجر به افزایش نرخ بهره شود که این امر باعث افزایش هزینه ها برای مصرف کنندگان و مشاغل می شود. هر دو به رشد اقتصادی آسیب می رسانند ، به همین دلیل استدلال می کنند که آمریکا نمی تواند پول بیشتری برای مبارزه با رکود کروناویروس هزینه کند. MMT این استدلال را رد می کند و استدلال می کند که کشورهای صادرکننده ارز مانند ایالات متحده گزینه سومی نیز دارند.

بر اساس MMT وزارت خزانه داری از سرمایه گذاران برای تأمین هزینه ها وام می گیرد، اما پس از آن فدرال رزرو سهم قابل توجهی از آن بدهی را خریداری می کند و وجه را در حساب دولت واریز می کند بنابراین در این روند پول ایجاد می شود و دولت می تواند پولی را که می خواهد هزینه کند. خزانه داری و فدرال رزرو ممکن است این روند را MMT ننامند ، اما این روند واقعا MMT  است.

یکی از نگرانی های مربوط به MMT این است که پول ایجاد شده منجر به هزینه های بیش از حد و ایجاد تورم خواهد شد که باعث می شود ارزش پس انداز افراد کاهش یابد و بی ثباتی سیاسی ایجاد شود. در حال حاضر ، پولی که ایجاد می شود و هزینه می شود جایگزین درآمدی می شود که که کارگران و مشاغل دریافت می کردند اگر بیماری COVID-۱۹ وجود نداشت. اگر پول ایجاد شده بیش از دستمزد و سود عادی باشد که مردم دریافت می کنند و سپس خرج می کنند بر اساس تئوری اساسی اقتصادی عملکرد MMT باعث افزایش تورم نمی شود.

عملکرد اقتصادی ژاپن در طی تاریخ می تواند از این ایده حمایت کند – کشوری که می تواند عرضه پول خود را بدون تحریک تورم افزایش دهد. دولت از دهه ۱۹۹۰ از عملکرد MMT استفاده می کند، با این حال تورم در ژاپن بسیار پائین مانده و میانگین آن در طول یک دهه گذشته کمتر از نیم درصد در سال است. بنابراین ایجاد پول هنگفت در دوران رکود بزرگ منجر به تورم بالا در ایالات متحده نمی شود.

 با تأیید این احتمال که MMT  ممکن است باعث افزایش تورم شود، طرفداران MMT ادعا می کنند در صورت تسریع تورم ، می توان آن را با افزایش مالیات، هزینه های کمتر دولت یا برخی ابزار دیگر کنترل کرد. من نگرانم که اگر موج دوم شیوع کرونا در پاییز وجود داشته باشد، دولت ایالات متحده باید تریلیون ها  دلار بیشتر هزینه کند. MMT به ما می گوید ما می توانیم به طور نامحدود - یا تا زمان افزایش تورم - ایجاد پول را ادامه دهیم.

اما تاریخ گذشته هیچ تضمینی برای موفقیت آینده نیست. اگر تورم در طول همه گیری شروع شود ممکن است متوجه شویم که MMT یک راه حل عملی نیست.

آزمون نهایی MMT  وقتی خواهد بود که همه گیر فعلی به پایان رسید و اقتصاد ایالات متحده شروع به بازگشت به حالت عادی کند. در این مرحله پول زیادی در اقتصاد ایالات متحده برای حمایت از اقتصاد عادی و رو به رشد در گردش می باشد. اگر اساساً آن را از طریق مالیات یا نرخ بهره بالاتر از مردم و شرکتها از گردش خارج نکنید، تورم به یک ریسک در حال رشد تبدیل می شود.

 آیا سیاستمداران فردا این اراده را دارند که مالیات را جمع کنند؟ آیا فدرال رزرو می تواند حمایت خود از اقتصاد را کاهش داده و نرخ بهره را بالا ببرد؟ این تصمیمات هرچند لازم باشد دردناک است ، حتی اگر اقتصاد از سلامت خوبی برخوردار باشد.

در حال حاضر من معتقدم که دولت ها باید واقع گرایانه عمل کنند و MMT  می تواند این امید را به ما دهد که دوران دشوار فعلی را با آسیب های کمتری طی کنیم.

کد خبر: ۳۶٬۲۲۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha