۲۸ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۲۲
یارانه مستقیم کرونا را حذف، در آموزش سرمایه گذاری کنید
موسسه مطالعاتی مک کینزی پیشنهاد داد

یارانه مستقیم کرونا را حذف، در آموزش سرمایه گذاری کنید

بحث بر سر بسته تازه حمایت مالی بین کنگره دو دولت امریکا بالا گرفته است. برخی بر این باورند تاثیر تزریق های اولیه روی اقتصاد چشمگیر نبوده است و دلیلی برای ادامه اجرای این طرح نیست. اما موسسه مک کینزی پیشنهاد کرده است به جای تزریق به اقتصاد و پرداخت مستقیم به مردم در آموزش نیروی کار سرمایه گذاری کنید.

بازار؛گروه بین الملل: در نتیجه همه گیری کرونا و تزریق میلیاردها دلاربه اقتصاد ، هم اکنون بزرگترین اقتصاد دنیا با کسری بالغ بر ۳ هزار میلیارد دلاری روبرو است. اما مساله این است که با وجود تمامی این تزریق ها و ارایه کمک های مالی هنوز هم اوضاع اقتصادی امریکا مطلوب نیست و مصرف کنندگان به مصرف در سطح قبل از کرونا ادامه نداده اند. در این شرایط صحبت از ارایه بسته حمایتی دیگری به اقتصاد است. بسته ای که دولت و کنگره بر سر جزییات آن توافق ندارند و همین مساله باعث تاخیر در تصویب آن شده است. سی ان بی سی در روز گدشته گزارشی در مورد بسته های حمایتی ارایه شده توسط دولت در جریان بحران کنونی تهیه کرد و این سوال را مطرح کرد که آیا ارایه بسته مالی دیگری به اقتصاد ضروری است یا  اینکه اجرای این سیاست  تنها فشار بدهی ها را بر دوش اقتصاد کشور افزایش می دهد؟

مرکز مطالعاتی مک کینزی در گزارش اخیر خود در مورد طرح تزریق به اقتصاد در جریان بحران اقتصادی سال ۲۰۰۸ نوشت:« در جریان بحران مالی یک دهه قبل، ما میلیاردها دلار به اقتصاد تزریق کردیم و توانستیم به روند احیای اقتصاد کمک کنیم. اما این سیاست نتوانست زیر ساختهای مالی و اقتصادی ما را قوی کند و  اقتصاد کشور را برای چهارمین انقلاب صنعتی در دنیا آماده کند. بنابراین استفاده از این سیاست برای چندمین بار برای مبارزه با اثرات اقتصادی کرونا کار نادرستی است.»

سرمایه گذاری های سالهای اخیر نادرست بود
مرکز مطالعاتی مک کینزی درمورد تاثیر تزریق های یک دهه اخیر روی اقتصاد امریکا نوشت: «سیاستهای مالی و پولی اجرا شده طی یک دهه اخیر و در جریان تمامی بحران های مالی ،شامل تزریق به اقتصاد و کاهش نرخ بهره بانکی بود که نتوانست باعث افزایش پایدار نرخ رشد اقتصادی کشور شود. مساله این است که این بار هم ما در حال تکرار همان اشتباه قبلی هستیم و برنامه ریزی های بلند مدت نداریم.»

سی ان بی سی به نقل از این مرکز مطالعاتی دو اشتباه اصلی دنیا در مواجهه با معضلات اقتصادی ناشی از همه گیری کرونا را این طور  نوشت: «اولین اشتباه این است که ما تصور می کنیم با افزایش نقدینگی در اقتصاد می توانیم مانع از فروپاشی اقتصادی شویم به همین دلیل دولتها در سراسر دنیا و از جمله امریکا با تخصیص بسته های حمایتی اقتصادی تلاش کردند در این مسیر حرکت کنند. مساله ای که ما به آن توجه نمی کنیم این است که بسته های حمایتی مالی نمی تواند زمینه را برای رشد پایدار اقتصادی فراهم کند و درمانی موقتی برای یک بیماری مهم اقتصادی است.همانطور که بیماریهای سخت با آرام بخش ها درمان نمی شوند، بحران های اقتصادی  هم با تزریق منابع مالی به اقتصاد درمان نمی شوند.از طرف دیگر سیاستگذاران اقتصادی بدون توجه به اینکه تاثیر این سیاست موقتی است و در بازه ای کوتاه از بین می رود، اقدام به ارایه بسته های دوم و سوم  می کنند تا از اقتصاد حمایت کنند غافل از اینکه این سیاست غیر اصولی و نادرست است.

دومین اشتباه  این است که با افزایش نقدینگی و کاهش نرخ بهره بانکی، تلاش می شود تا تقاضا در بازار احیا شود ولی مطالعات اقتصادی اثبات کرد، این سیاست تنها می تواند زمینه را برای رشد عرضه فراهم کند و تاثیری روی تقاضا ندارد.»

تزریق های سالهای اخیر اثرفزاینده نداشت
مطالعات موسسه مک کینزی نشان داده است، تزریق های مالی انجام شده توسط فدرال رزرو طی یک دهه اخیر اثر فزاینده در اقتصاد و بازار پول نداشته است و به همین دلیل است که  این سیاست نمی تواند باعث رشد اقتصادی شود.مفهوم اثر فزاینده در اثر تزریق منابع مالی به اقتصاد به این معنا است که زمانی که یک هزار میلیارد دلار به اقتصاد تزریق می شود در نتیجه سرعت بالای گردش پول در اقتصاد و دست به دست شدن چند باره پول در طول سال، بیش از یک هزار میلیارد دلار تقاضا و مصرف ایجاد کند و در نهایت باعث تسریع مداوم رشد اقتصادی شود. اما در جریان بحران سال ۲۰۰۸ و بحران کنونی مشاهده شده است که این اثر فزاینده وجود ندارد و یک هزار میلیارد دلاری که به اقتصاد تزریق می شود تنها به همین میزان روی اقتصاد و مصرف اثر دارد و بعد از پایان مصرف آن، دولت باید بودجه دیگری تزریق کند تا اقتصاد به فعالیت ادامه دهد. این سیاست برای دراز مدت قابل اجرا نیست و ضمن افزایش بدهی های دولتی، زمینه را برای رشد اقتصادی کشورها فراهم نمی کند.

روی آموزش سرمایه گذاری کنید
با توجه به تجربه دو دهه اخیر اقتصاد امریکا، بهترین راهکار پیش روی سیاستگذاران سرمایه گذاری روی آموزش است. سی ان بی سی در این زمینه نوشت:« با سرمایه گذاری روی بخش آموزش  و ایجاد فرصتهای شغلی تازه، می توان با سرعت بیشتری  اقتصاد را از رکود خارج کرد و در مسیر توسعه قرار داد. سرمایه گذاری در بخش آموزش هم می تواند توسط دولتها انجام شود و هم بخش خصوصی در این زمینه مشارکت کند.»

موسسه مک کینزی در انتهای گزارش نوشت:« فرض کنید فدرال رزرو امریکا به جای تزریق یک هزار میلیارد دلار به اقتصاد، یک هزار میلیارد دلار برای آموزش کدگذاری کامپیوتری، هوش مصنوعی ، احیای فرصتهای شعلی و در نهایت ایجاد فرصتهای شغلی و آموزشی در زمینه انرژی های احیا شدنی سرمایه گذاری کند.این سرمایه گذاری در دوره کوتاهی زمینه شکوفایی اقتصاد و ایجاد ارزش افزوده برای اقتصاد را فراهم می کند ولی پرداخت های مستقیم به مردم و تزریق به اقتصاد تنها مصرف را برای یک دوره ارتقا می دهد و این پروسه تمام می شود.»

کد خبر: ۳۶٬۲۲۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha