۲۸ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۴:۱۴
ثبات قیمت در بازار آهن در ۲ هفته گذشته/ صادرکنندگان فولاد به بهانه لیست بدحسابان ارزی انتخابی شدند!
رئیس اتحادیه آهن در گفتگو با بازار خبر داد

ثبات قیمت در بازار آهن در ۲ هفته گذشته/ صادرکنندگان فولاد به بهانه لیست بدحسابان ارزی انتخابی شدند!

رستگار، رئیس اتحادیه آهن با بیان اینکه وزارت صمت، یک تعداد از صادرکنندگان فولاد را به دلیل آنچه که عدم بازگشت ارز دانسته شده از صادرات منع کرده است، گفت: صادرات فولاد جلوتر از پتروشیمی ها برای کشور ارزآوری داشته است.

بازار؛ گروه صنعت: بحث عدم بازگشت ارزهای صادراتی موضوعی است که هر از چند گاهی از سوی مقامات ارشد و رئیس جمهور مطرح می شود. اما اینکه چه کسانی و در چه رسته ای از ورود این ارزها به کشور خودداری می کنند هیچ گاه نام برده نشده است. رئیس اتحادیه آهن در اظهارنظر جدیدی در این خصوص می گوید که وزارت صمت علیرغم اینکه صادرات فولاد داریم اما یک تعدادی از صادرکنندگان فولاد را از صادرات منع کرده است.

او می گوید: صادرات فولاد حتی جلوتر از پتروشیمی ها برای کشور ارزآوری داشته است پس باید به این بخش توجه ویژه ای شود.

بازار آهن در رکود است
حمید رضا رستگار رئیس اتحادیه آهن در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری بازار در پاسخ به این پرسش که آیا بازار آهن نیز همانند برخی بازارها که دچار رکود شده اند در رکود به سر می برد؟ گفت: بازار آهن نیز همانند سایر بازارهایی که در رکود هستند وضعیتی مشابه دارد. پس اگر قرار است رکود در ساخت و ساز و مصالح ساختمانی رخ دهد، بازار آهن نیز از این وضعیت نمی تواند مستثنی باشد. 

وی با اشاره به اینکه باید برای ساخت و ساز و مصارف فولادی برنامه ریزی مناسبی صورت بگیرد،تاکید کرد: کارخانه های فولاد و آهن متوقف نمی شوند. پس باید این کارخانه ها شمش را تبدیل به فولاد کرده و ایجاد اشتغال کنند. بنابراین باید به گونه ای برنامه ریزی شود که تولید کارخانه های فولاد و آهن متوقف نشود و همواره اشتغال در این کارخانه ها رونق داشته باشد. 

موضوعی که بسیار آزار دهنده است این است که وزارت صنعت، معدن و تجارت یک تعدادی از صادرکنندگان فولاد را با این عنوان که ارزهای خود را وارد کشور نکرده اند از آمار صادرات حذف کرده است

رستگار با تاکید بر اینکه باید برای صادرات فولاد نیز به گونه ای برنامه ریزی شود که چون مازاد تولید فولاد داریم صادرات آن به اهل فن سپرده شود تاکید کرد: راههای مختلفی برای صادرات فولاد وجود دارد اما اگر به اهل آن سپرده شود موفق تر خواهیم بود. موضوعی که بسیار آزار دهنده است این است که وزارت صنعت، معدن و تجارت یک تعدادی از صادرکنندگان فولاد را با این عنوان که ارزهای خود را وارد کشور نکرده اند از آمار صادرات حذف کرده است.

رئیس اتحادیه آهن با تاکید بر اینکه این تعداد افراد حذف شده سالهاست که در صادرات فولاد فعال هستند و ارزآوری دارند گفت: صنعت فولاد از پتروشیمی ها جلوتر بوده و ارزآوری بیشتری داشته است. اما باید محدودیت ها به صورت حساب شده برداشته شود و اینطور نباشد که به صورت انتخابی صادرکننده باشند.

ظرفیت تولید و صادرات فولاد کشور سالانه ۱۱ میلیون تن است. اما اینکه چه میزان صادرات داشتیم باید آمار آن استخراج شود. پس باید به این نکته توجه داشت که دستورالعمل هایی که برای فولاد صادر می شود بعضا غیر منطقی است

رستگار ادامه داد: ظرفیت تولید و صادرات فولاد کشور سالانه ۱۱ میلیون تن است. اما اینکه چه میزان صادرات داشتیم باید آمار آن استخراج شود. پس باید به این نکته توجه داشت که دستورالعمل هایی که برای فولاد صادر می شود بعضا غیر منطقی است. 

وی در پاسخ به این پرسش که در چند هفته گذشته وضعیت بازار آهن به چه شکل بوده است گفت: بر خلاف تیر ماه که قیمت آهن آلات ۱۰۰ درصد رشد قیمت داشت در یکی دو هفته اخیر افزایش قیمت در بازار آهن نداشتیم. چرا که این بازار با رکود مواجه بوده و یا کاهش قیمت داشته است. 

رستگار افزود: ارز و دلار از عوامل بی ثباتی و گرانی قیمت آهن و فولاد است. در حالیکه نباید اینطور باشد.

بر اساس گزارشهایی که قبلا هم منتشر شده بود رشد قیمت آهن و میلگرد در تیر ماه منجر به افزایش قیمت تمام شده مسکن نیز شده و گلایه اکثر سازنده های مسکن را در پی داشت. انبوه سازان بر این باور بودند که وزارت صنعت، معدن و تجارت باید نظارت خود را بر بازار آهن آلات بیشتر کند چرا که هر گونه افزایش قیمت در این بازارها منجر به افزایش قیمت تمام شده مسکن می شود.

کد خبر: ۳۶٬۱۲۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha