۲۷ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۹
روند نزولی کیفیت خودروها از ۲۰ سال گذشته/ خودروهای داخلی چگونه با چینی‌ها رقابت کنند؟
گفتگو با صدرایی؛ کارشناس صنعت خودرو

روند نزولی کیفیت خودروها از ۲۰ سال گذشته/ خودروهای داخلی چگونه با چینی‌ها رقابت کنند؟

‌صدرایی، کارشناس صنعت خودرو : وابستگی تولید باعث افزایش قیمت خودرو طی ماه‌های گذشته شده است.

بازار؛ گروه ‌خودرو: نوسانات نرخ ارز و مشکلات اقتصادی در صنعت و بازار خودرو، انتخاب و توان خرید مشتریان را محدود و تغییر دهد. محدودیتی که تمایل بیشتر به استفاده از خودروهای چینی نسبت به داخلی را به دلیل کیفیت مطلوب افزایش داده است. در همین راستا برای بررسی این موضوع با بابک‌صدرایی کارشناس صنعت خودرو به گفت‌وگو پرداختیم:

* چرا قیمت خودرو در بازار افزایش داشته است، به نظرتان این افزایش درماه‌های آینده نیز ادامه خواهد داشت؟
بله، خودروهای موجود در بازار کشور به طور همزمان دچار افزایش قیمت می‌شوند، دلیل این افزایش نیز اغلب وابستگی تولید به نوسانات نرخ ارز است. باتوجه به شرایط فعلی صنعت‌ خودرو احتمال افزایش ۱۰درصدی قیمت خودروها طی چندماه آینده در بازار وجود دارد، هرچند که در مدت زمان مذکور باید انتظار ثبات قیمت‌ها را نیز به دلیل تغییرات سیاسی در روابط بین‌الملل داشت. اگر روند کاهش نرخ خودرو وجود داشته باشد، در بازار ایجاد شده و این مساله هیچگاه ازسوی خودروسازان محقق نخواهد شد.

* به نظر شما در شرایط فعلی بازار، مشتریان تمایل به خرید خودروهای داخلی دارند یا چینی؟
تصمیم‌گیری برای خرید خودرو به شرایط اقتصادی و نرخ ارز مربوط می‌شود. اکثر مشتریان در بازار با حساسیت بیشتری اقدام به انتخاب محصول کرده و به دلیل هزینه‌های نگهداری، قیمت لوازم‌یدکی و آینده فروش خودرو به سمت محصولات داخلی می‌روند. در این میان نیز مشتریانی هستند که به دنبال خودروهای با ظاهر و ویژگی‌های جدیدتر بوده واین مساله آن‌ها را به سمت خودروهای چینی ترغیب می‌کند.

* خودروهای چینی چگونه توانستند سهم بازار قابل توجهی برای خود در داخل کشور ایجاد کنند؟
اگر خودروهای ۱۰‌سال گذشته چینی موجود در بازار را با مدل‌های فعلی مقایسه کنید، متوجه خواهید شد که به رغم افزایش کیفیت، تکنولوژی و طراحی آن‌ها نیز دستخوش تغییرات فراوانی شده است. شاید ۱۰سال پیش خودروهای چینی از نظر آپشن، کیفیت و ایمنی با خودروهای تولید داخل یکسان بودند. اما اکنون محصولات چینی پیشرفت قابل توجهی داشته، این در صورتی است که خودروهای داخلی هیچ پیشرفتی نداشته‌اند. چینی‌ها با درک اینکه برای تصاحب بازار خودرو باید کیفیت را افزایش و طراحی را اصلاح کنند، محصولات به ‌روزی را تولید و عرضه بازارها کردند. اما در ایران هیچ تغییری در موارد مذکور ایجاد نشده و گاهی نیز دچار تقلیل شدند. در حمایت از تولید داخل این نکته مهم را باید ذکر کرد که مشتریان بر اساس نیاز اقدام به خرید و انتخاب خودرو می‌کنند.

* چگونه می‌توان توسعه و پیشرفت در خودروهای ساخت داخل در قیاس با خودروهای چینی ایجاد کرد؟
با گذشت زمان فاصله پیشرفتی بین خودروهای چینی و داخلی بیشتر می‌شود، خودروسازان داخلی برای پیشرفت باید ابتدا زبان طراحی را تغییر و صاحب پلت‌فرم شوند. پس از آن باید نیاز بازار را شناخته و ببینیم تقاضا روی کدام محصول بیشتر است. سپس براساس آن طراحی و تولید خودروی به‌روز و متناسب با سلیقه مشتری انجام شود. البته این نکته هم حائز اهمیت است که تعبیه سانروف، دنده‌اتوماتیک و ترمزهای جدید، امروزه به عنوان تکنولوژی نوین در خودروسازی شناخته نمی‌شوند.

* کیفیت خودروهای داخلی را چگونه ارزیابی می‌کنید و نظر شما در خصوص محصولات جدید خودروسازان چیست؟
محصولاتی که خودروسازان داخلی عرضه می‌کنند، نسبت به ۲۰سال گذشته هیچ تغییر نداشته و گاهی کیفیت آن دچار کاهش شده است. زمانی که خودرو ژاپنی یا اروپایی را آورده و روی آن تغییر ایجاد می‌کنند، نباید آن را خودرو ملی خطاب کنند. خودرویی می‌تواند در بازار با اقبال بهتر مواجه شود که بتواند پاسخگو نیاز مشتری باشد. اگر سیستم‌هایی همانند ایربگ و... روی محصولات داخلی نصب شده الزامات استانداردی بوده است، نباید این مورد را به منزله ایجاد تغییر در ساختار آن‌ها تلقی کرد.

*بیشترین قیاسی که بین خودروهای تولید داخل و چینی‌های انجام می‌شود در خصوص آپشن آن‌ها است، برای پاسخ به این نیاز خودروسازان چه سیاستی باید در پیش بگیرند؟
 مشتریان اکنون در بازار ذائقه‌شان تغییر کرده و به دنبال خودروهای به روز هستند. به خودروسازان داخلی پیشنهاد می‌دهم کارگروهی را تشکیل داده و به دنبال اقتصادی‌ترین خودروهای تولیدی دنیا باشند. خودروهای که در بازه قیمتی ۱۰ تا ۱۲هزار دلار قرار دارند. پس از یافتن این خودروها، از نظر آپشن آن را با گران‌ترین خودرو تولید داخل بررسی کنند. آیا آپشن‌های یکسانی دارند؟ باید به این نتیجه برسیم که جامعه چه خودروی را می‌خواهد. اگر خودروی داخلی خریداری می‌شود به معنای علاقه به این خودروها با تکنولوژی قدیمی نیست بلکه توان خرید مشتریان محدود به همین مورد است. اکنون ادبیات تولید خودرو در دنیا می‌گوید، محصولاتی با کیفیت و تنوع سبد برای اقشار مختلف جامعه تولید کنید. همچنین از یک پلت‌فرم می‌توان چندین محصول را با قیمت و امکانات معقول و متنوع تولید کرد. به طور کلی باید گفت برای رقابت با محصولات جهانی باید جهانی فکر کرد.

کد خبر: ۳۶٬۰۰۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha