۲۷ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۵
چین استفاده آزمایشی از یوان الکترونیک را شروع کرد
ارزهای دیجیتال، پول آینده دنیا

چین استفاده آزمایشی از یوان الکترونیک را شروع کرد

تاثیر دنیای تکنولوژی در نظام بانکی و پولی دنیا بسیار بزرگ است و همه گیری کرونا هم سرعت رخنه تکنولوژی به این صنعت را افزایش داد. حال پروژه ارزهای دیجیتال در دنیا به سرعت جریان یافته است. پروژه ای که اگر به ثمر نشیند، می تواند سازوکار مالی دنیا را دگرگون کند.

بازار؛ گروه بین الملل: یکی دیگر از پروژه هایی که در این روزهای کرونایی در دنیا کلید خورده است، پروژه  تولید ارزهای دیجیتال و استفاده از ان به عنوان جایگزینی برای پولهای کاغذی است. این پروژه در کشورهای صنعتی شروع شده است و چین هم تنها  کشور در حال توسعه ای است که بیشترین پیشرفت را در این مسیر داشته است. طبق اخبار منتشر شده در دنیا امریکا و آلمان، فرانسه  و ۱۷ کشور اروپایی دیگر تاکنون سرمایه گذاریهای زیادی در این زمینه انجام داده اند و هند هم اخیرا مطالعه در این زمینه را شروع کرده است. این کشورها بر این باورند که ارز دیجیتال، ارز آینده دنیا است و کشوری که بتواند اولین ارز دیجیتال را تولید کند و زمینه را برای استفاده انبوه آن فراهم کند، بانکدار دنیای آینده می شود. به همین دلیل است که با وجود تمامی چالشهای مالی این روزهای دنیا، سرمایه گذاری در این زمینه متوقف نشده است. باید در نظر داشت که کشورهای زیادی در این مسیر گام نهاده اند ولی کشورهای نامبرده هم از نظر میزان سرمایه گذاری و هم از نظر موفقیتهایی که به دست آورده اند، شاخص هستند.

ارز دیجیتال چیست
ارز دیجیتال نوعی از پول است که  تمامی کارکردهای پول های کاغذی را دارد ولی قابل لمس نیست و تنها به صورت دیجیتال و الکترونیک وجود دارد. برای استفاده از ارز دیجیتال باید کیف پول الکترونیک داشت و به اینترنت و کامپیوتر دسترسی داشت و البته در شرایط امروز نیاز به دانش تکنولوژیکی هم وجود دارد. مانعی که به نظر می رسد با تسهیل سیستم استفاده از ارزهای دیجیتال در دنیا به تدریج برطرف می شود.

 از اصلیترین و مهمترین مزیتهای این پول می توان به سرعت انجام معاملات  و امکان انجام معامله های با ارزش بالا بین کشورهای مختلف اشاره کرد. به عنوان مثال یک بازرگان امریکایی برای خرید کالاهایی از کشور سنگاپور می تواند  از ارزهای دیجیتال استفاده کند و هزینه خرید خود را به سرعت به حساب فروشنده واریز کن. در این فضا دیگر نیازی به انجام معامله در ساعت کاری بانکها یا محدودیت انتقال وجه وجود ندارد که مزیت مهمی برای بازرگانان و تجار بزرگ دنیا است. همچنین امکان رصد مسیر انتقال پول های دیجیتال فراهم است و توسعه استفاده از آنها می تواند شفافیت بیشتر نظام مالی و بانکی دنیا را به همراه داشته باشد.

چین، پروژه آزمایشی استفاده از پول دیجیتال را شروع کرد
بانک مرکزی چین در گزارش خود نوشت: «پولهای کاغذی زمینه را برای انتقال ویروس های زیادی فراهم می کنند و ممکن است بستر بروز بیماریهایی باشد که امروزه چیزی در مورد آن نمی دانیم. به همین دلیل است که ما مصمم  هستیم استفاده از پول نقد را در تمامی محیط های پر ریسک مانند حمل و نقل عمومی، بازارهای خرید کالاهای اساسی و مواد غذایی و بیمارستان ها ممنوع کنیم.»

بانک مرکزی کشور چین رسما اعلام کرد ارز دیجیتال جایگزین پولهای کاغذی می شود و این تغییر، امری ضروری است. طبق این گزارش از ماه آوریل سال جاری استفاده از ارز دیجیتال با نام یوان الکترونیکی در شماری از شهرهای بزرگ چین از قبیل شنزن و بخش جنوبی پکن  به صورت آزمایشی شروع شده است. طبق گزارش رسانه های دولتی چین، ارز دیجیتال به طور رسمی در این شهرها پذیرفته شده است و حتی کارمندان دولتی این شهرها از ماه می سال جاری، دستمزد خود را به صورت ارز دیجیتالی دریافت کرده اند. رییس بانک مرکزی چین اعلام کرد: «ما انتظار داریم  تا سال ۲۰۲۲ که پکن میزبان المپیک زمستانه خواهد بود، این طرح آزمایشی ادامه داشته باشد و از زمان برگزاری این مسابقات دیگر پکن از پول کاغذی استفاده نکند. تجربه کرونا نشان داد استفاده از پول کاغذی که توریستها از کشورهای مختلف به چین وارد می کنند، خود می تواند زمینه ساز انتقال بیماریهای زیادی باشد و باید از همین امروز برای مقابله با این بحران احتمالی برنامه ریزی کرد.»

مقامات بانک مرکزی چین استفاده از ارز مجازی تولید شده توسط بانک مرکزی این کشور را راهی برای رهایی از سلطه دلار بر اقتصاد این کشور و شرکای اقتصادی اش می دانند و به همین دلیل است که با وجود تمامی چالشهای اقتصادی موجود، سرمایه گذاری در این زمینه را ادامه می دهد.

موانع تکنولوژیکی زیادی وجود دارد
 اما این موفقیت به این سادگی ها حاصل نمی شود زیرا توسعه ارزهای دیجیتال و فراهم شدن شرایط برای استفاده عمومی از آنها نیازمند برطرف شدن موانع ساختاری و فنی زیادی است. موانعی که به گفته  بانک مرکزی کشور چین بخش زیادی از آنها در این کشور از بین رفته است و چین پتانسیل لازم برای عرضه اولین ارز دیجیتال به دنیا را دارد. از مزایای اجتماعی استفاده از ارزهای دیجیتال هم می توان به امکان دسترسی مردم دورافتاده ترین مناطق کشورها و دنیا به بازارهای کالایی است.

 مجمع جهانی اقتصاد در انتهای گزارش خود در مورد ارزهای دیجیتال نوشت: «باید در نظر داشت که برطرف کردن موانع تکنولوژیکی پروسه ای سخت و زمان بر است و تاکنون شرکتهای بزرگ فعال در عرصه تکنولوژی سرمایه گذاریهای زیادی برای برطرف شدن این موانع انجام داده اند. دنیا باید راه هایی را بیابد که این مشکلات سریع و با کمترین هزینه ممکن برطرف شود و برطرف شدن آنها باعث از بین رفتن امنیت در بازار ارزهای دیجیتال نشود.»

در پایان نکته مهم این است که در این دوره پر از تغییر، در دوره ای که تکنولوژی  زندگی و کار و تحصیل مردم را تحت تاثیر قرار داده است و حتی نظام بانکی هم از این تغییرات دور نمانده است، استفاده از ارزهای دیجیتال و تغییر کارایی بانکها می تواند گام بزرگ و مهمی باشد. گامی که اقتصاد دنیا، نظام بانکی و مالی و حتی ساز و کار تجارت را تغییر می دهد ولی برای مشاهده این تغییرات نباید عجله کرد. دنیا برای تجربه این تغییر بزرگ حداقل یک دهه فاصله دارد.

کد خبر: ۳۶٬۰۰۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha