۱۲ شهریور ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۶
لزوم چاره‌جویی دولت درباره روابط اقتصادی ایران و ترکیه؛ کرونا نبض گردشگری را ضعیف کرد
کارشناس اقتصاد گردشگری در گفتگو با بازار:

لزوم چاره‌جویی دولت درباره روابط اقتصادی ایران و ترکیه؛ کرونا نبض گردشگری را ضعیف کرد

اصفهان- کارشناس اقتصاد گردشگری گفت: دولت به عنوان اصلی‌ترین سیاست‌گذار صنعت گردشگری کشور تا دیر نشده باید به حال روابط اقتصادی و گردشگری ایران و ترکیه فکری کند.

بازار؛ گروه استان ها: در طول ماه های گذشته شیوع ویروس کرونا موجب شد تا اقتصاد ایران و بسیاری از کشورهای جهان متحمل آسیب فراوانی شود که شاید بخشی از این آسیب ها به سختی قابل جبران باشد؛ گردشگری و حوزه های مرتبط با آن از مواردی است که در این میان به دلیل ارتباط با سفر و بسته شدن مرزهای بسیاری از کشورها به روی گردشگران با آسیب‌های اقتصادی فراوانی روبرو بوده است و در این میان ایران که به تازگی در این زمینه جهانی ورود جدی تری پیدا کرده بود نیز در زمینه گردشگری از شیوع کرونا به واقع  دچار خسران شد.

ارتباط متقابل گردشگری میان کشورهای همسایه ایران  به ویژه با دولت ترکیه به عنوان یک دولت پیشگام و پیشرفته صنعت توریسم در طول سالهای گذشته همواره قابل توجه بوده است اما در طول ماه های گذشته از سویی با بسته شدن مرزها و از سویی اختلال در روند روابط اقتصادی میان ایران و ترکیه نیز بر موضوعات گردشگری میان دو کشور نیز تاثیرگذار بوده است و اکنون ایران یکی از اصلی ترین مبادی اقتصادی و گردشگری خود را از دست داده است و دولت به عنوان اصلی ترین سیاستگذار صنعت گردشگری کشور باید تا دیر نشده فکری به حال روابط دو جانبه اقتصادی و گردشگری میان ایران و ترکیه داشته باشد.

در این ارتباط سید مصطفی حق پرست کارشناس اقتصاد گردشگری در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: شیوع ویروس کرونا، مضرات مالی و اعتباری فراوانی برای نظام اقتصادی ایران داشته و بسیاری از مشکلاتی که در گذشته بنگاه‌های اقتصادی ایرانی با آن دست و پنجه نرم می‌کردند را تشدید کرده تا ارتباطات اقتصادی با کشورهای جهان به حداقل برسد.

وی افزود: در حقیقت این ویروس اقتصاد بین‌الملل ایرانی که تا پیش از آن توسط تحریم و دیگر راهکارهای جنگ اقتصادی ضعیف شده بود را بیش از پیش ضعیف کرد و موجب شد تا ارتباطات محدود اقتصادی ایران با کشورهای همسایه نیز کاهش یابد و حتی در برخی موارد قطع شود.

آسیب های مالی و اقتصادی به صنعت گردشگری
عضو انجمن متخصصان گردشگری ایران تاکید کرد: در واقع شیوع این ویروس نه تنها تاثیرات منفی و مخربی بر اقتصاد ایران داشته بلکه آسیب های مالی و اقتصادی فراوانی به صنعت گردشگری زده است و به عنوان مثال بسیاری از شرکت های مسافرتی و آژانس های هواپیمایی که خدمات‌رسانی آنها تا پیش از شیوع ویروس نیز بر اثر ناامن شدن آسمان ایران اختلالاتی را تجربه کرده بود با چالش های جدی مواجه شده اند.

وی ادامه داد: سالانه گردشگران زیادی مشتاق خرید تور ارزان ترکیه بودند اما بعد از اینکه اعلام شد ترکیه فعلا قصد اجازه ورود مسافران ایرانی را نمی‌دهد، سرانجام آژانس های مسافرتی با هجوم بسیار زیادی از مسافرانی که از آفر تور ترکیه، تور استانبول، تور کوش آداسی، تور مارماریس و تور بدروم خریداری کرده بودند و می‌خواستند هزینه ای که پرداخت کرده بودند را پس بگیرند مواجه شدند.

چه بسا بسیاری از شرکت های مسافرتی در روزهای اخیر اقدام به برکناری کارکنان خود کرده اند و تعداد بسیاری نیز ناچار شدند تا کسب و کارشان را برای همیشه تعطیل کنند

حق پرست تاکید کرد: این مطلب بدان معناست که در صورت ادامه روزهای تیره آژانس ها شرایط سخت تر می شود، چه بسا بسیاری از شرکت های مسافرتی در روزهای اخیر اقدام به برکناری کارکنان خود کرده اند و تعداد بسیاری نیز ناچار شدند تا کسب و کارشان را برای همیشه تعطیل نمایند.

وی اضافه کرد: البته لازم به ذکر است که در میان تورهای نام برده شده نمی توان از تقاضای بالای تور ارزان آنتالیا نیز چشم پوشی کرد و هنوز بسیاری از ایرانیان برای تماشای این زیبایی ها راهی این شهر بی نظیر می شوند.

۹۳ درصد گردشگران خارجی به ایران را کشورهای همسایه تشکیل می دهند
کارشناس اقتصاد گردشگری و استاد دانشگاه با اشاره به اینکه ۹۳ درصد گردشگران خارجی به ایران را کشورهای همسایه تشکیل می دهند، گفت: در سال های گذشته ترکیه همواره در میان سه کشور اول از نظر ورود گردشگرانش به ایران بوده است و حال با بسته شدن مرزهای ایران و ترکیه بر روی مسافران دیگر خبری از مسافران ترک در ایران نیست و این موضوع یعنی کاهش چشمگیر ورود ارزهای خارجی به کشور که در نتیجه در آینده نزدیک ایران را با چالش های جدی تری مواجه می شود.

وی ادامه داد: در حقیقت ترکیه یکی از کلیدی ترین همسایه‌های ایران است که از دیرباز روابط اقتصادی مهم و استراتژیکی با کشورمان داشته و در حال حاضر با توجه به سیاست های اقتصادی و ارتباطات خارجی دولت دوازدهم، بخش قابل توجهی از صنعت گردشگری کشور تحت پوشش گردشگران ترکی است که از ترکیه به ایران سفر می‌کنند.

با توجه به تاثیرات منفی شیوع گسترده ویروس کرونا بر نظام اقتصادی ایران به نظر می‌رسد اختلال در روند روابط اقتصادی میان ایران و ترکیه و به تبع آن آسیب‌پذیر شدن صنعت گردشگری، بخش قابل توجهی از صنعت پیشران گردشگری ایران را تحت تاثیر قرار دهد

حق پرست گفت: با توجه به تاثیرات منفی شیوع گسترده ویروس کرونا بر نظام اقتصادی ایران به نظر می‌رسد اختلال در روند روابط اقتصادی میان ایران و ترکیه و به تبع آن آسیب‌پذیر شدن صنعت گردشگری، بخش قابل توجهی از صنعت پیشران گردشگری ایران که توجه و اهتمام ویژه ای به آن در سند ششم توسعه شده است را تحت تاثیر قرار دهد.

وی  با بیان اینکه دولت به عنوان اصلی ترین سیاستگذار صنعت گردشگری کشور تا دیر نشده فکری به حال روابط اقتصادی و گردشگری ایران و ترکیه بکند، ابراز داشت: دولت ترکیه به عنوان یک دولت پیشگام و پیشرفته در حوزه گردشگری و صنعت توریست برنامه ویژه و با سرمایه‌گذاری بلندمدتی را تحت عنوان کارت سلامت گردشگری تعریف کرده است.

کارشناس اقتصاد گردشگری تاکید کرد: ترکیه قصد دارد به زودی بار دیگر شرایط را برای میزبانی از گردشگران مخصوصا توریست های خارجی که تعداد قابل توجهی از آنها ایرانی هستند را فراهم کند اما از طرفی با توجه به این که موج دوم ویروس کرونا در ایران آغاز شده است؛ باید منتظر ماند و دید چه زمانی این برنامه شامل حال ایرانیان خواهد شد.

کد خبر: ۳۵٬۹۹۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha