۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۱
مس، رکورد فروش را شکست/ رتبه هشتم ایران در تولید مس جهان
در ۹ ماه اول سال جاری

مس، رکورد فروش را شکست/ رتبه هشتم ایران در تولید مس جهان

مدیرعامل شرکت ملی مس ایران با بیان اینکه ایران در رتبه هشتم تولید مس جهان قرار دارد، گفت: شرکت ملی مس ایران در ۹ماهه سال جاری رکورد فروش را شکسته و حدود ۱۲۵ درصد رشد را تجربه کرده است.

اردشیر سعد محمدی در گفت‌وگو با خبرنگار بازار، درباره وضعیت فعلی مس و طرح های توسعه‌ای آن، اظهار کرد: صنعت مس ایران در حال حاضر دارای شرایط خوبی نسبت به گذشته بوده و خود را آماده می‌کند تا ۳۵۰۰ میلیارد تومان طرح را در منطقه خاتون آباد کرمان افتتاح کند.  

مدیرعامل شرکت ملی مس ایران، افزود: یکی از طرح‌های در دست احداث، طرح افزایش ظرفیت ذوب از ۸۰ هزار تن به ۱۲۰ هزار تن بوده و همچنین تولید اسید سولفوریک و ایجاد کارخانه اکسیژن برای افزایش تولید ذوب از دیگر طرح‌های شرکت ملی مس بوده و از سوی دیگر مس ایران طرح راه اندازی انبار کنسانتره جدید را در دست احداث دارد.

ظرفیت تولید مس از اول انقلاب تا کنون ۲برابر شد

وی با بیان اینکه ظرفیت تولید مس به ۴۰۰هزار تن افزایش یافته است، گفت: ظرفیت تولید مس کشور در اوایل انقلاب و حدود ۴۰ سال پیش رقمی بالغ بر ۲۰۰هزار تن بوده و تا کنون این رقم به ۲برابر افزایش یافته است.

سعد محمدی، ادامه داد: طرح های دیگری برای تولید کنسانتره در مناطق مختلف کشور وجود دارد تا بتوانیم تولید کنسانتره را افزایش داده و ظرفیت ذوب سرمایه‌گذاری شده را تامین خوراک کنیم.  

مدیرعامل شرکت ملی مس ایران، با اشاره به اینکه شرکت مس سومین شرکت بزرگ بورسی از نظر ارزش در کشور است، خاطرنشان کرد: سهم مس در بازار داخلی با توجه به افزایش ۳۰درصد سرمایه در هفته گذشته بالا رفته و شرکت مس در حال حاضر سومین شرکت بزرگ بورسی از نظر ارزش در کشور محسوب می‌شود لذا تلاش خواهد شد با توجه به طرح‌های توسعه‌ای، رتبه شرکت ملی مس ایران را در این حوزه افزایش دهیم.

افزایش ۶درصدی تولید مس نسبت به ۹ماهه سال گذشته

این کارشناس حوزه مس در ارتباط با شرایط تولید شرکت مس ایران، گفت: تولید مس با توجه به وجود تنها یک کوره، نسبت به ۹ ماهه سال گذشته افزایش را شاهد بوده که این افزایش حدود ۶ درصد بوده است.

مس ایران در رتبه ۸ جهان

وی تصریح کرد: در بحث اکتشاف، ذخایر جدیدی اکتشاف شده و با تولید ۳۴.۵ میلیون تن مس خالص، در رتبه ۸ جهان قرار گرفته‌ایم و امیدواریم با سرمایه‌گذاری جدید که در این حوزه صورت گرفته این جایگاه را ارتقا بخشیم و معادن جدید را به ذخایر کشور اضافه کنیم.

سعد محمدی تحریم‌ها را بر صنعت مس ایران بی اثر خواند و اظهارکرد: تحریم‌ها بر این صنعت هیچ‌گونه اثری نداشته و مس ایران در میزان فروش خود در ۹ماهه سال جاری رکورد جدیدی را به ثبت رسانده است.

مدیرعامل شرکت ملی مس ایران، افزود: میزان فروش در ۹ ماهه امسال رقمی حدود ۱۷ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود ۱۲۵ درصد معادل ۲.۲ برابر افزایش پیدا کرده است.

وی در پایان تصریح کرد: در بحث صادرات مس نمی‌توان آمارها را منتشر کرد زیرا حساسیت در این صنعت بالا بوده و امکان سوء استفاده از این آمارها را برای کشورهای معاند فراهم می‌کند.

کد خبر: ۳٬۵۸۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha