۲۶ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۸
گرمایش زمین، تهدیدی جدی برای امنیت غذایی دنیا
جنگل خواری نکنید

گرمایش زمین، تهدیدی جدی برای امنیت غذایی دنیا

تغییرات جوی و گرمایش زمین از مهمترین خطراتی است که دنیا را تهدید می کند. این بحران می تواند تولید محصولات کشاورزی را کم کند و کیفیت مواد غذایی را نیز تقلیل دهد. در نتیجه سلامت انسانها و بقای آن روی کره زمین تحت تاثیر قرار خواهد گرفت.

بازار؛گروه بین الملل: یکی از بحران های مهمی که این روزها در مورد آن سخن گفته می شود، تغییرات جوی و گرمایش زمین است و بیشترین تاثیر این بحران روی تولید محصولات کشاورزی و تامین غذای دنیا است. سازمان خوارو بار و کشاورزی جهانی بارها در مورد تاثیر منفی تغییرات جوی روی تامین غذای دنیا هشدار داده است ولی کشورهای صنعتی توجهی به این هشدارها نکرده اند. اوج این بی توجهی را می توان در خارج شدن امریکا در دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ از توافق زیست محیطی پاریس دید.

به گزارش نشریه اگریکالچر، افزایش دمای زمین تاثیرات مخربی روی صنعت کشاورزی دارد. از یک طرف افزایش دما باعث می شود تا تولید بسیاری از محصولات امکان پذیر نباشد زیرا شرایط جوی مناسب برای تولید محصولات خاصی وجود نخواهد داشت. از طرف دیگر افزایش دمای زمین به خصوص در نیمکره جنوبی یا کشورهای گرمسیر بحران های بسیار زیادی را به همراه می آورد و راندمان تولید محصولات کشاورزی را تا ۳۰ درصد کاهش می دهد. این کشورها هم اکنون هم با مشکل دمای بالا و بارشهای کم روبرو هستند و بیشتر شدن متوسط دمای زمین می تواند این معضل را بزرگتر کند. سازمان خوارو بار و کشاورزی جهانی نوشت:« افزایش دمای زمین باعث می شود تا بارندگی ها کاهش پیدا . کاهش بارندگی و خشکسالی باعث کاهش توان تولید محصولات می شود و تامین غذای دنیا را با چالش روبرو خواهد کرد.»

 مطالعات نشان می دهد پدیده گرمایش زمین باعث بیشتر شدن آفتهای گیاهی و افزایش بیماری در میان محصولات کشاورزی می شود و در نهایت تولید در مزارع را کاهش می دهد. فائو در گزارش خود نوشت: «با افزایش دمای زمین بخش زیادی از زیستگاه ها از بین می روند و شمار زیادی از گونه های گیاهی و جانوری نابود می شوند. این گونه های نابود شده بعضا گونه هایی هستند که شکارچی آفت  های گیاهی هستند و وجودشان در طبیعت باعث می شود تا گیاهان و باغات بدون خطر دوره رشد خود را طی کنند. اما با از بیم رفتن آنها، هجوم بیماریها به محصولات کشاورزی بیشتر می شود و در نهایت راندمان مزارع کمتر می شود.»

افت کیفیت غذای  دنیا به دنبال تغییرات جوی
تغییرات جوی و افزایش میزان دی اکسید کربن در اتمسفر زمین باعث می شود تا کیفیت محصولات کشاورزی تولید شده در دنیا کاهش پیدا کند و در نهایت بیماری زیادی برای انسانهای مصرف کننده این محصولات کشاورزی ایجاد شود. همچنین  احتمال وقوع حوادث طبیعی مانند سیل و طوفان را بیشتر می کند و این مساله هم تخریب بخش های زیادی از مزارع، از بین رفتن محصولات و حتی فرسایش خاک  را به همراه می آورد.

فائو نوشت:« آسیب دیگری که تغییرات جوی به صنعت کشاورزی وارد می کند ، از طریق فرسایش خاک و کاهش سطح مواد معدنی و مواد مغذی موجود در خاک است. پدیده فرسایش در جریان افزایش دمای زمین و افزایش میزان بادها و طوفانها در دنیا اتفاق می افتد و به تدریج باعث می شود تا بخش بیشتری از زمین ها در دنیا به جرگه زمین های بایر و غیر قابل کشت در دنیا تبدیل شود و توان تولید محصولات کشاورزی کاهش چشمگیری پیدا کند.»

در این شرایط چه می توان کرد
اما فائو برای مقابله با این بحران راهکارهایی هم ارایه داده است. فائو در گزارش اخیرش نوشت:«تغییرات جوی و پدیده گرمایش زمین بحرانی جدی برای صنعت کشاورزی و زندگی انسانها روی زمین ایجاد می کند و در این شرایط این سوال پیش می آید که برای مقابله با آن چه می توان کرد؟ در درجه اول باید در نظر گرفت که مسئولیت اصلی مقابله با تغییرات جوی روی دوش دولتها  و سیاستگذاران کشورها است به همین دلیل بود که در سال ۲۰۱۵ میلادی سران کشورهای دنیا برای مقابله با تغییرات جوی پیمان زیست محیطی پاریس را امضا کردند و متعهد شدند تا اجازه افزایش دما بیش از ۱.۵ درجه سانتیگراد تا سال ۲۰۵۰ را ندهند و  انتشار گازهای آلاینده را کاهش دهند. پیمانی که تا کنون در اجرای آن موفقیت زیادی حاصل نشده است.»

از طرف دیگر ما می توانیم با استفاده بهینه از انرژی، اعم از انرژی برق یا انرژی مورد استفاده در سوخت خودروها نقش خود را در این زمینه ایفا کنیم. همچنین عدم ورود به زیستگاه های طبیعی و تبدیل آنها به زمین های کشاورزی مساله دیگری است که باید مد نظر قرار بگیرد. بررسی های اخیر نشان داده است از آنجا که بخش زیادی از مزارع در دنیا به دنبال تغییرات جوی از نظر کیفیت خاک توان تولید را ندارند، مردم به جنگلها و زیست گاه های سر سبز روی آورده اند تا با از بین بردن آنها و تبدیل آنها به زمین های کشاورزی از خاک با کیفیت آنها استفاده کنند. طی یک دهه اخیر ۲۰ درصد از جنگل ها و زیست گاه های دنیا از بین رفته اند و به مزرعه تبدیل شده اند و فائو این سیاست را فاجعه آفرین می داند. فائو می نویسد:«تبدیل زیستگاه های طبیعی و جنگل ها به مزارع  شاید در نگاه اول تولید محصولات کشاورزی را افزایش دهد ولی راه تنفس زمین و محل زندگی گونه های زیادی از موجودات زنده را از بین می برد و احتمال ایجاد بیماریهایی از قبیل بیماری کوید -۱۹ را افزایش می دهد.»

کد خبر: ۳۵٬۷۶۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha