۲۶ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۷:۱۶
آمریکای لاتین تا انتهای فصل اول سال ۲۰۲۱ واکسینه می شود
قیمت واکسن هم در امریکای لاتین ۴ دلار تعیین شد

آمریکای لاتین تا انتهای فصل اول سال ۲۰۲۱ واکسینه می شود

دانشگاه آکسفورد یکی از شانس های دنیا برای دریافت واکسن کرونا است. واکسن تولیدی توسط این دانشگاه از نظر علمی پیشگام است و در مراحل اول و دوم آزمایشهای بالینی موثر بوده است. حال قرار است بعد از تایید این واکسن، تولید و عرضه برای بازار آمریکای لاتین به آرژانتین و مکزیک واگذار شود.

بازار؛ گروه بین الملل: در این روزها که شرکتهای داروسازی تمام تلاش خود را برای تولید واکسنی ایمن انجام می دهند، یک سوال دیگر ذهن تمامی مردم دنیا و سیاستگذاران عرصه بهداشت را مشغول کرده است و آن هم چگونگی عرضه واکسن به تمامی کشورها در کمترین زمان ممکن است. رویترز در این زمینه نوشت: «عرضه واکسن به مردم دنیا در سریع ترین زمان ممکن می تواند سرعت بازگشت ما به زندگی عادی و عادی سازی اوضاع اقتصادی را افزایش دهد.»

 یکی از این راهکارها ارایه فرمولاسیون واکسن شرکتهای داروسازی معتبر کشورهای مختلف است تا آنها با تولید واکسن مورد نیاز برای کشور و منطقه خود، سرعت عرضه این دارو به مردم را افزایش دهند. اخبار رسیده از امریکای لاتین نشان می دهد که این منطقه اولین توافق را با شرکت سویدی آسترازیکا منعقد کرده است.

به گزارش روزنامه بوینس آیرس تایمز دو کشور آرژانتین و مکزیک اخیرا خبر از انعقاد توافق تازه ای با شرکت داروسازی سویدی استرازنکا داد که بر مبنای این توافق این دو کشور واکسن مورد نیاز برای تمامی ساکنان امریکای لاتین را تا انتهای فصل اول سال ۲۰۲۱ تولید خواهند کرد. این شرکت داروسازی تولید واکسن دانشگاه اکسفورد را بر عهده دارد.

آلبرتو فرناندز، رییس جمهوری آرژانتین اعلام کرد: «آررژانتین و مکزیک مسئول تولید و عرضه واکسن برای  کشورهای آمریکای لاتین به استثنای برزیل هستند. تولید در شرکتهای داروسازی آرژانتین انجام می شود و بسته بندی و توزیع به شرکتهای مکزیکی سپرده شده است. تولید واکسن برای مردم برزیل در داخل برزیل و توسط شرکتهای برزیلی انجام خواهد شد.»وی دلیل انتخاب آرژانتین برای این مسولیت مهم و خطیر را کیفیت بالای  آزمایشگاه های این کشور دانست و گفت: «ما می خواهیم اطمینان حاصل کنیم تمامی کشورهای امریکای لاتین در فاصله کوتاهی بعد از تایید واکسن در دنیا، می توانند از آن استفاده کنند و به زندگی عادی بازگردند. این مساله برای اقتصاد منطقه اهمیت زیادی دارد.»

قیمت واکسن آکسفورد چقدر است
نکته مهم دیگر در مورد این واکسن این است که دانشگاه آکسفورد تولید و توزیع واکسن در دنیا را یک پروژه جهانی معرفی کرد و تاکید کرد در این مرحله هیچ یک از طرف های درگیر در تولید یا توزیع واکسن به دنبال کسب سود نیستند و تنها برای پایان دادن به این بحران انسانی تلاش  می کنند. البته قرار است مردم در کشورهای آرژانتین و مکزیک این واکسن را رایگان دریافت کنند ولی ساکنان دیگر کشورهای امریکای لاتین هم برای خرید این واکسن هزینه ای بین ۳ دلار تا ۴ دلار خواهند پرداخت. رقمی که پرداخت آن برای اکثر افراد در این منطقه امکان پذیر است.

رییس جمهوری کشور مکزیک گفت: «ما به مردم اطمینان می دهیم در اوایل سال بعد می توانند به طور رایگان واکسن را دریافت کنند و هیچ مانعی در این زمینه وجود ندارد. این توافق امتیاز بزرگی در اختیار ما قرار داده است و ما می توانیم اطمینان داشته باشیم به محض تولید واکسن، می توانیم از آن استفاده کنیم و مردم را در برابر ویروس مرگبار کرونا مقاوم کنیم.»

واکسن در چه مرحله ای است
رویترز در مورد واکسن  دانشگاه آکسفورد نوشت: «واکسنی که دانشمندان دانشگاه آکسفورد روی آن کار می کنند یکی از پیشرفته ترین تلاشهای علمی در جهت مبارزه با ویروس کرونا در دنیا است و می توان از آن به عنوان بزرگترین شانس جهان برای مقابله با این ویروس نام برد. این واکسن در فاز اول و دوم آزمایشهای بالینی به عنوان واکسنی ایمن برای سیستم ایمنی بدن شناخته شده است و توانسته آنتی بادی های لازم برای مبارزه با ویروس کرونا را در بدن افراد ایجاد کند.»

 این شرکت داروسازی سومین مرحله از آزمایشهای  بالینی را شروع کرده است. پیش بینی شده بود تا انتهای سپتامبر این مرحله تمام شود ولی به نظر می رسد زمان بیشتری برای تکمیل این مرحله از آزمایشها مورد نیاز است. رسانه های بریتانیایی بر این باور هستند در صورت نتیجه بخش بودن مرحله سوم آزمایشهای بالینی  تا انتهای سال جاری این واکسن تولید می شود و در اختیار مردم بریتانیا قرار می گیرد.

عرضه به دیگر کشورها چگونه خواهد بود
مساله دیگری که باید به آن پاسخ داده شود، این است که دیگر کشورهای دنیا چگونه واکسن را دریافت می کنند؟ وزیر بهداشت بریتانیا اعلام کرده است واکسن کرونا یک کالاهای عمومی است و باید در اختیار تمام مردم دنیا قرار بگیرد.   سفیر بریتانیا در آرژانتین هم بعد از انتشار خبر تولید واکسن دانشگاه آکسفورد در کشور آرژانتین و مکزیک برای عرضه به مصرف کنندگان امریکای لاتین در حساب توییتری اش نوشت: «این توافق نشانه همکاری مهربانانه بریتانیا با دنیا برای مقابله با ویروس کرونا است. دنیا به این مشارکت و همکاری در این روزها بیش از هر زمان دیگری نیاز دارد.»

سازمان بهداشت جهانی هم خبر از اجرای سیاستهایی برای عرضه ۱ میلیارد دوز واکسن به کشورهای در حال توسعه و فقیر دنیا داده است.

اما با تمامی این تمهیدات به نظر می رسد راهی که اکسفورد در پیش گرفته، بهترین راه برای تسریع روند واکسیناسیون دنیا است. یعنی انتخاب مراکز قابل اعتماد تولید واکسن در مناطق مختلف دنیا و سپردن مسولیت تولید و عرضه واکسن برای مردم ساکن در آن منطقه به مرکز مذکور. این سیاست باعث می شود در کوتاه ترین زمان ممکن مردم دنیا واکسن کرونا را دریافت کنند و به این بحران پایان دهند.

در پایان باید گفت با توجه به این اخبار و سیاستها برای توزیع واکسن به نظر می رسد ما فاصله زیادی با عرضه واکسنی قابل اعتماد و ایمن نداریم، اما تا آن زمان بهترین کارحفظ فاصله اجتماعی، رعایت بهداشت و تلاش برای عدم ابتلا به بیماری است.

کد خبر: ۳۵٬۷۵۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha