۲۷ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۷:۲۱
غفلت از صنعت خودروسازی در آذربایجان شرقی/ ظرفیت هایی که آماده بهره برداری است
بازار گزارش می‌دهد؛

غفلت از صنعت خودروسازی در آذربایجان شرقی/ ظرفیت هایی که آماده بهره برداری است

تبریز- برای درک اهمیت صنعت خودروسازی همین بس که کشورهای غربی در جهت وارد ساختن ضربه های کاری به اقتصاد کشور، در کنار بحث فروش نفت، صنعت خودروسازی را نیز دچار تحریم کردند و این موضوع نشان از نقش برجسته خودروسازی در اقتصاد کلان کشور دارد.

بازار؛ گروه استان ها: صنعت خودرو ایران به عنوان لوکوموتیو صنعت کشور دارای ظرفیت های عظیمی در تولید روزانه هزاران خودرو و میلیون ها قطعه در کشور است که موجب رونق ۶۰ رشته بزرگ و کوچک  صنعتی مانند فولاد، پتروشیمی، لاستیک، آلومینیوم، شیشه، نساجی، رنگ و پوشش ها مواد شیمیائی و غیره می شود.

صنعت مذکور فروشی در حدود ۱۹ درصد کل فروش صنعت کشور و سهم ۲.۷ درصدی  از تولید ناخالص ملی را به خود اختصاص داده است. صنعت خودرو ایران برخوردار از برندهای ملی و دانش طراحی بدنه و موتور، اکسل و سایر سیستم های خودرو بوده و ضریب خودکفایی (ساخت داخل) این صنعت بیش از ۷۰درصد است.

همچنین صنعت خودرو  بزرگترین مشتری اعتبارات بانکی بوده و  با اشتغالزایی بیش از ۹۰۰،۰۰۰ نفر شغل مستقیم و غیر مستقیم و برخوردار از بیش از ۲،۲۰۰ واحد فروش و خدمات پس از فروش در سطح کشور، محرک شبکه لجستیک و حمل و نقل است.

همانگونه که گفته شد به دلیل نقش اساسی این صنعت در تولید ناخالص ملی هر کشور و نقش آن در فعال سازی زنجیره‌های تولید پسین و پیشین خود، کشورهای مختلف همواره از صنعت خودرو خود حمایت می‌کنند و قطعا خودروسازی در آینده ایران و اقتصاد آن نقش اساسی و اصلی را ایفا خواهد کرد. به ویژه که با توجه به حرکت کشور به سمت اقتصاد مقاومتی و رهایی از وابستگی به نفت، اهمیت این صنعت بیش از پیش نمایان می شود.

استان آذربایجان شرقی و شهر تبریز به عنوان شهری که از دهه ها قبل در حوزه صنایع مختلف فعال بوده و همیشه جزو برترین تولیدکنندگان ایران و خاورمیانه قرار داشته، در بحث خودروسازی و قطعه سازی نیز پیشگام بوده و هنوز هم پتانسیل های زیادی برای ارتقا جایگاه خود دارد.

حضور و فعالیت شرکت های بزرگ و با سابقه ای چون ماشین سازی تبریز و چرخشگر به عنوان ویترین عملکرد موفق صنعتی آذربایجان نمایانگر فعالیت کارگاه ها و کارخانه های کوچک و بزرگ قطعه سازی و صنعتی است که همگی در کنار هم، در مسیر تبدیل آذربایجان شرقی به سومین قطب خودروسازی کشور حرکت می کنند.

حمایت از صنعت خودرو جزو برنامه های اصلی ما است
محمدرضا پورمحمدی، استاندار آذربایجان شرقی در خصوص وضعیت فعلی صنعت استان و جایگاه خودروسازی در آن می گوید: آذربایجان شرقی در سال‌هایی نه چندان دور از جمله استان‌های برتر صنعتی کشور بود که اکنون از این جایگاه فاصله گرفته است. باید با همت جمعی و تلاش مضاعف، آذربایجان شرقی را به جایگاه درخشان خود در عرصه صنعت بازگردانیم.

وی با اشاره به فعالیت مناسب شرکت‌هایی مانند ایدم و چرخشگر، اظهار کرد: البته برخی از واحدهای فعال در صنعت خودروسازی با مشکلات جدی مواجه هستند که لازم است برای حل مشکلات آنها تدابیر لازم اتخاذ شود. ایجاد قطب سوم صنعت خودروسازی کشور در آذربایجان شرقی از اهداف و برنامه های اولویت دار ماست که با وجود زنجیره مناسب و مورد نیاز برای صنعت خودروسازی و استفاده بهینه از ظرفیت‌های صنعتی استان، تحقق این هدف دور از انتظار نیست.

افزایش امیدبخش تولیدات خودروسازان آذربایجان شرقی
حجت‌الاسلام‌ محمدرضا میرتاج الدینی نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی نیز با بیان این نکته که امروز چرخه تولید کشور نیازمند کارگران خدومی است که با جان و دل در مسیر تعالی و اعتلای تولید ملی می‌کوشند و امید را به بخش های مختلف اقتصادی تزریق می‌کنند، می گوید: طی بازدیدی که از شرکت سایپا آذربایجان داشتیم، مطابق اعلام مدیران این مجموعه، سال گذشته توانسته اند علاوه بر قراردادهای خوب بین المللی در حوزه اشتغال و جذب جوانان نیز عملکرد مطلوبی از خود ارائه دهد و همچنین در زمان فعلی که در اوج تحریم های ظالمانه قرار داریم، بیش از ۳۰ درصد بر تولیدات خود اضافه کرده و میزان فروششان را نیز چند برابر کرده اند.

وی ادامه می دهد: این پیشرفت ها در شرایط فعلی بسیار امیدوار کننده و قابل توجه است. ناگفته پیداست که چاره ای جز ادامه این مسیر پیش روی ما و اقتصاد ما وجود ندارد و مجموعه های مختلف باید بتوانند با افزایش تولید و فروش سهمی در رشد و بهبود اقتصاد کشور داشته باشند. البته که این امر لازمه حمایت دولت و مجلس از چنین واحدهای تولیدی و صنعتی را اجتناب ناپذیر می کند.

ظرفیت های فراوان تولیدی نیازمند توجه
امروز و با وجود تولید ۹۷ درصد قطعات تراکتور و انواع قطعات خودرو و وسایط نقلیه سبک و سنگین کشور در آذربایجان شرقی، بدون شک با تکیه بر نیروهای بومی و مطالعات انجام‌گرفته، ظرفیت لازم برای تبدیل استان به قطب سوم تولید خودرو در کشور وجود دارد.

صنعت خودروسازی در کشور یک صنعت استراتژیک بشمار می‌رود؛ چراکه بنیان بسیاری از واحدهای تولیدی بر اساس قطعه‌سازی و خودروسازی استوار است و بر همین اساس، استان آذربایجان شرقی با برخورداری از ۶۰۰ کارگاه و کارخانه قطعه سازی و تولید متنوع لوازم یدکی با اشتغال حدود ۲۵ هزار نفر، توان تولید ۷۰ درصدی قطعات مورد نیاز خودرو در کشور را داراست.

علی رغم وجود چنین ظرفیت های کم نظیری در استان، طی ۱۰ سال گذشته با وجود مشکلات ناشی از تحریم‌ها و صد البته برخی مشکلات مدیریتی، رتبه قطعه سازی آذربایجان شرقی در کشور به عدد هفت رسیده است که فرسوده بودن ماشین آلات، کمبود نقدینگی، پرداخت نشدن به موقع مطالبات از طرف خودروسازان، پایین بودن حاشیه سود و نهایتا بالا بودن نرخ بهره بانکی به کاهش رتبه استان منجر شده است.

برای عبور از این مشکلات و کمک به رونق قطعه سازی، راهکارهایی چون مذاکره با شرکت های بزرگ تامین قطعه و از سوی دیگر، تسهیل و رفع موانع تولید، اعطای تسهیلات و همچنین ترغیب خودروسازان استانی مبنی بر تامین قطعات از ظرفیت بومی و درون استانی می تواند تا حد زیادی راه گشا باشد.

کد خبر: ۳۵٬۷۳۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha