۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۳
افزایش ۴۲ درصدی قیمت مسکن در یک سال
دفتر اقتصاد مسکن اعلام کرد

افزایش ۴۲ درصدی قیمت مسکن در یک سال

دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی اعلام کرد با توجه به روند معاملات مسکن در شهر تهران، قیمت هر مترمربع واحدمسکونی در تهران در دی‌ماه نسبت به ماه قبل و مدت مشابه سال گذشته به ترتیب ۳ و ۴۲ درصد افزایش یافته است.

به گزارش بازار، دفتر اقتصاد مسکن در گزارشی روند بازار معاملات مسکن را در دی‌ماه سالجاری اعلام کرد. بر اساس این گزارش روند معاملات مسکن در شهر تهران در دی‌ماه نسبت به ماه گذشته رشد ۱۲ درصدی داشته است، این در حالی است که قیمت هر مترمربع واحدمسکونی در تهران در دی‌ماه، ‌ نسبت به ماه قبل و مدت مشابه سال گذشته به ترتیب افزایش ۳ و ۴۲ درصدی را نشان می‌دهد.

این گزارش حاکی است که در ۱۰ ماهه نخست سال‌جاری تعداد ۶۱ هزار و ۱۰۹ مبایعه نامه ثبت شد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته با تعداد ۱۰۷ هزار و ۸۳۲ واحد، کاهش بیش از ۴۳ درصدی در تعداد معاملات را نشان می‌دهد. همچنین، متوسط قیمت هر مترمربع واحد مسکونی در ۱۰ ماهه سال‌جاری با میانگین حدود ۱۳ میلیون تومان معامله شد که این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل که رقم هفت میلیون و ۷۸۲ هزارتومان بود افزایش ۶۶.۹ درصدی داشته است.

بنا بر این گزارش در دی‌ماه سال جاری ۱۰ هزار و ۸۶۲ مبایعه‌نامه ثبت شده که نسبت به ماه گذشته ۱۲.۴ درصد رشد و نسبت به ماه مشابه سال گذشته ۵۸.۲ درصد رشد داشته است. همچنین، ارزش ریالی مبایعات ۱۱۹.۲ هزار میلیاردریال تخمین زده شده که ارزش ریالی آن‌ نسبت به ماه گذشته ۱۴.۲ درصد و نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۱۱.۳ درصد افزایش یافته است.

متوسط قیمت هر مترمربع واحد مسکونی در شهر تهران ۱۳ میلیون و ۸۸۲ هزار تومان برآورده شده است که در مقایسه با ماه گذشته با متوسط قیمت خرید و فروش هر واحد مسکونی ۱۳ میلیون و ۴۷۴ هزار تومان، افزایش ۳ درصدی و نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش ۴۲ درصدی در قیمت واحدهای مسکونی معامله شده را نشان می‌دهد. در عین‌حال، علاوه بر افزایش قیمت هر متر مربع واحد مسکونی، تعداد مبایعات ثبت شده نیز به تعداد ۱۹۷ مبایعه نامه نسبت به ماه قبل، رشد داشته است.

بر اساس آمار ارائه شده، بیش‌ترین تعداد معاملات در منطقه پنج شهر تهران رخ داده است که علاوه بر رشد نسبت به ماه گذشته تعداد مبایعات ثبت شده در دی ۹۸، یک‌هزار و ۶۶۱ مبایعه نامه اعلام شده و هر مترمربع واحد مسکونی در منطقه پنج با متوسط ۱۶ میلیون و ۴۳۹ هزار تومان معامله شد. کم‌ترین معاملات ثبت شده در دی‌ماه نیز به منطقه ۱۹ تهران با ۷۲ مبایعه نامه اختصاص یافته است و هر واحد مسکونی در این منطقه با متوسط قیمت ۸ میلیون تومان، معامله شد.

بیش‌ترین قیمت هر مترمربع واحد مسکونی نیز به روال ماه‌های گذشته به منطقه یک تهران اختصاص داشت که در این منطقه متوسط هر مترمربع واحد مسکونی در حدو ۳۰ میلیون و ۲۱۸ هزار تومان خرید و فروش شد. منطقه ۳ تهران نیز با ۲۴ میلیون و ۹۶۷ هزار تومان رتبه دوم افزایش قیمتی را به خود اختصاص داد. همچنین کم‌ترین قیمت هر مترمربع واحد مسکونی معامله شده در شهر تهران مربوط به منطقه ۲۰ شهر تهران با هفت میلیون و ۱۸۲ هزار تومان و بعد از آن منطقه ۱۷ با هفت میلیون و ۱۹۰ هزار تومان اختصاص یافت.

به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، در گزارش دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی آمده است بازار اجاره‌بها در مناطق ۲۲ گانه تهران نیز نشان از افزایش قیمت‌ اجاره‌بها و همچنین تعداد اجاره‌نامه‌های ثبت شده دارد. در دی‌ماه سال جاری ۹۴۴۹ تعداد اجاره‌نامه به ثبت رسید که این رقم نسبت به ماه قبل با ۹۱۷۰ اجاره‌نامه ثبت شده، نشان از افزایش دارد.

کد خبر: ۳٬۵۷۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha