۲۶ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۹
ترس فروشندگان از رشد لحظه ای قیمتها / بازار مصالح این هفته التهاب کمتری دارد
گزارش میدانی از بازار مصالح فروشی

ترس فروشندگان از رشد لحظه ای قیمتها / بازار مصالح این هفته التهاب کمتری دارد

اگر چه در چند ماه گذشته شاهد رشد قیمت انواع مصالح ساختمانی بودیم اما گزارشها از بازار مصالح ساختمانی حاکی از این است که در چند هفته گذشته به دلیل افت تولید مسکن و کاهش تقاضا ثبات قیمت در این بازار را شاهد هستیم.

بازار؛ گروه راه و مسکن: روند صعودی قیمت مصالح ساختمانی در ماههای متوالی سال جاری باعث شد تا این روند نه تنها موجب گلایه سازندگان و تولیدکنندگان مسکن شود بلکه حتی خود فروشندگان مصالح ساختمانی را نیز سردرگم کند.

این روزها بازار مصالح ساختمانی در یک وضعیت شدیدا نامشخص از لحاظ وضعیت قیمت ها قرار بگیرد. اغلب فروشندگان مصالح ساختمانی به غیر از آهن آلات معتقد هستند که با این وضعیت که هر روز قیمت ها تغییر می کند نمی توان کسب درآمد کرد.

در ماه گذشته شاهد رشد حتی تا ۵۰ درصدی قیمت مصالح ساختمانی بودیم اما چند روزی است که قیمتها رشد آن چنانی نکرده است

محمدیان یکی از فروشندگان مصالح ساختمانی در گفت و گو با خبرنگار بازار با اشاره به اینکه هر روز قیمت مصالح ساختمانی تغییر می کند و این تغییر قیمتی ما فروشندگان را هم سردرگم کرده است گفت: در ماه گذشته شاهد رشد حتی تا ۵۰ درصدی قیمت مصالح ساختمانی بودیم اما چند روزی است که قیمتها رشد آن چنانی نکرده است.

وی افزود: هر زمان که رشد قیمت ها به یک باره متوقف و کُند می شود ترس ما را بر می دارد که احتمالا رشد قیمت شدیدی را خواهیم داشت.

یکی از دلایل این کُند شدن را باید به کاهش تولید مسکن مرتبط کرد. این روزها اکثر سازنده های مسکن به دلیل عدم ثبات بازار مسکن و در کنار آن عدم ثبات قیمت نهاده های تولید مسکن، ساخت و ساز را ها کرده اند

این فروشنده مصالح ساختمانی در پاسخ به این پرسش که دلیل کُند شدن رشد قیمتها چیست؟ ادامه داد: یکی از دلایل این کُند شدن را باید به کاهش تولید مسکن مرتبط کرد. این روزها اکثر سازنده های مسکن به دلیل عدم ثبات بازار مسکن و در کنار آن عدم ثبات قیمت نهاده های تولید مسکن، ساخت و ساز را ها کرده اند.

ماه گذشته رشد قیمت مصالح ساختمانی که به افزایش هزینه های تولید مسکن منجر شده بود انتقاد انبوه‌سازان را نیز به دنبال داشت.

رشد قیمت تمام شده مسکن در پی رشد قیمت مصالح ساختمانی
فرشید پورحاجت دبیر کانون سراسری انبوه سازان در گفت و گو با خبرنگار بازار در چند ماه گذشته شاهد رشد ۱۰۰ درصدی قیمت انواع مصالح ساختمانی خارج از قواعد بازار عرضه و تقاضا بوده ایم گفت: انتقاد ما از وزارت صنعت، معدن و تجارت این بود که وقتی تولید آهن آلات در داخل کشور انجام می شود چرا باید شاهد رشد غیر قابل تصور قیمت انواع آهن آلات باشیم؟

وی با تاکید بر اینکه قطعا این رشد قیمت در بازار مصالح ساختمانی و به خصوص آهن آلات می تواند بر رشد قیمت تمام شده مسکن نیز تاثیر منفی بگذارد گفت: با رشد قیمت تمام شده مسکن، این وضعیت تنها به ضرر مصرف کننده نهایی و در نهایت کاهش هر جه بیشتر قدرت خرید متقاضبان مسکن خواهد شد.

رشد قیمت مصالح ساختمانی کمتر از نرخ تورم
اسماعیل کاظمی رئیس اتحادیه مصالح فروشان در گفت و گو با خبرنگار بازار با اشاره به اینکه قیمت مصالح ساختمانی با موضوع قیمت آهن الات متفاوت است و هر گرانی اثرات خود را بر روی مسکن و دیگر کالاها خواهد داشت گفت: قیمت مصالح ساختمانی در ۶ ماهه دوم سال ۹۸ و سه ماهه اول سال ۹۹ افزایش داشته اما این افزایش کمتر از تورم سالیانه بوده است.

در ابتدای سال ۹۹ قیمت مصوب سیمان ۲۰ درصد افزایش یافت که همزمان هزینه های حمل و نقل نیز با افزایش مواجه بود بنابراین در مجموع در سال جاری با افزایش قیمت ۳۰ تا ۳۵ درصدی قیمت سیمان مواجه شدیم

وی اظهار داشت: قیمت پایه مسکن براساس قیمت زمین و پس از آن براساس قیمت نیروی انسانی و مصالح ساختمانی تعیین می شود در ابتدای سال ۹۹ قیمت مصوب سیمان ۲۰ درصد افزایش یافت که همزمان هزینه های حمل و نقل نیز با افزایش مواجه بود بنابراین در مجموع در سال جاری با افزایش قیمت ۳۰ تا ۳۵ درصدی قیمت سیمان مواجه شدیم.

بر اساس مشاهدات میدانی خبرنگار بازار قیمت انواع مصالح ساختمانی شامل (آجر  ، سیمان، گچ و تیر آهن) نشان می دهد که حتی خود فروشندگان نیز در فروش محصولات به نوعی ترس دارند.

آنان می گویند: وقتی یک جنسی را می فروشیم به دلیل بی ثباتی بازار باید مبلغی را هم برای خرید همان جنس فروخته شده پرداخت کنیم تا بتوانیم مجددا جنس جدید را جایگزین جنس قبلی کنیم.

 از قیمت ها چه خبر؟  
قیمت های برخی کالاها مثل سیمان و گچ در بازار مصالح ساختمانی بدین شرح است:

سیمان اصفهان پرتلند تیپ ۱ : ۱۵۴۵۰ تومان، سیمان اصفهان پرتلند تیپ ۲ : ۱۵۹۵۰ تومان، سیمان اصفهان پرتلند تیپ ۵: ۱۶۴۵۰ تومان، سیمان اردستان تیپ ۲: ۱۵۹۵۰ تومان، گچ درسا ممتاز ۳۰ کیلوگرمی ۴۸۰۰ تومان، گچ درسا گیپتون ۱۰ هزار تومان، گچ آترین ضد حریق ۱۱ هزار و ۵۰۰ نومان، سوپر گچ متین ۳۰ کیلوگرمی ۴۴۵۰ تومان، سوپر گچ متین ۳۳ کیلوگرمی ۴۹۵۰ تومان و گچ زیر کاری با کیسه های ۳۰ کیلوگرمی ۶۸۰۰ تومان بود.

قیمت آجر و سفال نیز در بازار مصالح ساختمانی بدین شرح بود:

آجر پلاک نسوز ۲۰۰۰ تومان، تیغه سفالی ساده ۲۷۰۰ تومان و گچ و خاک مدل اسپیران و جمال ۳۸۰۰ تومان بود.

کد خبر: ۳۵٬۶۹۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha