۲۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۴
نقدینگی روزانه تا ۱۵۰۰ میلیارد تومان رشد می کند
رئیس کمیته اقتصادی کمیسیون برنامه و بودجه:

نقدینگی روزانه تا ۱۵۰۰ میلیارد تومان رشد می کند

قادری، رئیس کمیته اقتصادی کمیسیون برنامه و بودجه گفت: برآورد می شود روزی ۱۴۰۰ الی ۱۵۰۰ میلیارد تومان به حجم نقدینگی اضافه شده که باید به سمت تولید سوق داده شود.

به گزارش بازار به نقل از صداوسیما، جعفر قادری اظهار کرد: برآورد می شود روزی ۱۴۰۰ الی ۱۵۰۰میلیارد تومان به حجم نقدینگی اضافه شود که باید به سمت تولید سوق داده شده تا متناسب با رشد نقدینگی اشتغال و درآمد مردم رونق گیرد.

وی این رویه را موجب رونق درآمدهای مالیاتی دولت دانست و افزود: بر این اساس حجم اقتصاد پیامدهای منفی رشد نقدینگی را به شکل مثبت تغییر می دهد و لایحه دولت در این زمینه اجازه می دهد از طریق افزایش حجم سهام، نقدینگی به سمت تکمیل طرح و پروژه های نیمه تمام حرکت کند.

قادری ادامه داد: اوراق سلف نفت کلیاتی مورد تایید دولت دارد ولی مجلس بدان اعتقادی ندارد. مجلس معتقد است [بجای فروش نقدی، فروش با تخفیف امکان بهتری است] و نفت در شرایط فعلی باید به فراورده تبدیل شود؛ حتی فراوره های غیر استاندارد که بایستی در داخل کشور استفاده گردد.

این نماینده مجلس با بیان اینکه امکان صادرات فراورده راحت تر از نفت خام است، ادامه داد: در شرایط فعلی فروش سهام دولت در مجموعه های عرضه نشده، به جمع آوری نقدینگی کمک کرده تا توسط دولت در تکمیل طرح های نیمه تمام یا پروژه های جدید مورد استفاده قرار گیرد.

قادری لزوم واگذاری طرح ها و پروژه های نیمه تمام دولتی را متذکر شد و افزود: دسترسی به لایحه مشارکت بخش های غیر دولتی در اجرای طرح ها و پروژه های عمرانی باید در دستور کار قرار گیرد که بخشی از منابع مورد نیاز دولت را برای تکمیل سایر طرح ها فراهم می کند.

وی خاطرنشان کرد: باید جلوی برخی بخشنامه ها که مصداق انداختن سنگ در چاه است را بگیریم و اجازه ندهیم سازمان های مختلف آئین نامه و دستورالعمل هایی را صادر و ایجاد مشکل نمایند.

در ادامه وحید شقاقی، اقتصاددان با اشاره به نقدینگی سه هزار هزار میلیارد تومانی گفت: تولید هم به همین نسبت است و این عدد در سایز جهانی رقمی بالا نیست.

وی افزود: موتور رشد نقدینگی کشور با سرعت رو به فزونی است و دولت این معضل را حل و فصل نکرده است و لذا تلاش می کنیم نقدینگی را در جاهایی بلوکه نماییم.

شقاقی این رویه را راهگشا ندانست و تصریح کرد: این موتور باید خاموش شود ولی برخی تصمیمات به این مسئله دامن می زند.

وی با اشاره به افزایش نرخ سود سپرده های بلند مدت توسط بانک مرکزی گفت: این رقم به ۲۲ درصد رسیده است که در کنار خلق پول بی رویه و افزایش بدهی دولت به بانک مرکزی در کنار کسری بودجه، به رشد نقدینگی دامن می زند.

شقاقی کنترل رشد نقدینگی را الزام اولیه دانست و افزود: تا زمانیکه رشد نقدینگی با سرعت و شتاب پیش می رود، بلوکه کردن [جواب نمی دهد] چراکه باید اولویت دوم ما باشد.

کد خبر: ۳۵٬۶۶۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha