۲۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۸
پایین آمدن نرخ ارز قیمت‌ها را کاهش نمی دهد/ ناموفق بودن بانک مرکزی در کنترل رشد پایه پولی
کارشناس اقتصادی در گفتگو با بازار:

پایین آمدن نرخ ارز قیمت‌ها را کاهش نمی دهد/ ناموفق بودن بانک مرکزی در کنترل رشد پایه پولی

لرستان- ندری، کارشناس اقتصادی با بیان اینکه پایین آمدن نرخ ارز سبب کاهش قیمت‌ها نمی‌شود، گفت: اگر دولت نتواند بدون استفاده از منابع پولی و بانکی، کسری بودجه را تامین کند شرایط تورم ادامه پیدا می‌کند.

کامران ندری در گفت‌وگو با خبرنگار بازار در رابطه با دلایل افزایش نرخ طلا، سکه و ارز طی چند ماه اخیر، اظهار داشت: عوامل متعددی در افزایش این قیمت‌ها دخیل بوده که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به کرونا، رشد نقدینگی در اقتصاد و عدم بازگشت ارز صادراتی در اقتصاد اشاره کرد.

وی افزود: همچنین عواملی مانند اقتصاد تورمی که افزایش قیمت سهام در بازار سرمایه به وجود آورده، شرایط تحریمی کشور، افزایش قیمت جهانی طلا و پایین آمدن نرخ سود بانکی در این افزایش قیمت‌ها تاثیر گذار بوده است.

کارشناس اقتصادی با اشاره به امکان پایین آمدن قیمت سایر کالاها با کاهش نرخ ارز عنوان کرد: این اتفاق زمانی می‌افتد که صادرات گسترده‌ای با نرخ ارز پایین انجام دهیم ولی بعید می‌دانم که پایین آمدن نرخ ارز باعث کاهش قیمت‌ها شود.

وی اظهار کرد: اگر بخواهیم قیمت سکه و طلا کاهش یابد باید نرخ ارز را کنترل کنیم و ارز هم بستگی به میزان صادرات ما دارد؛ هرچه صادرات بیشتری در اقتصاد داشته باشیم راحت‌تر می‌توانیم نرخ ارز خود را مدیریت و کنترل کنیم.

ندری تصریح کرد: در گذشته به دلیل صادرات بالای نفت به خارج از کشور، مازاد تراز تجاری داشتیم و امکان کنترل ارز تا حدودی برای ما فراهم بود اما در حال حاضر مجموع صادرات کشور کاهش یافته و کنترل نرخ ارز برای دولت سخت شده است.

وی با بیان‌ اینکه بانک مرکزی تا حدودی نتوانسته نرخ رشد پایه پولی را کنترل کند، گفت: در حال حاضر کسری بودجه دولت به صورت مستقیم و غیرمستقیم از محل بانک مرکزی تامین می‌شود که این قضیه در رشد پایه پولی و به تبع رشد نقدینگی تاثیر گذاشته است.

کارشناس اقتصادی افزود: رشد پایه پولی و نقدینگی آثار تورمی را در همه بازارها از جمله بازار ارز، سکه، سرمایه، خودرو و مسکن به دنبال داشته که این آثار تورمی در بقیه بازارها هم به تبع آن ایجاد می‌شود.

وی در رابطه با پیش بینی وضعیت آینده طلا و سکه، بیان کرد: بستگی دارد دولت از چه طریقی کسری بودجه خود را تامین کند و مسئله بعدی سیاست‌های دولت در بازار سرمایه و بازار پول است که اگر دولت بتواند آن‌ها را خوب مدیریت کند، تورم مهار می‌شود.

ندری گفت: با توجه به کاهش درآمدهای نفتی با کسری بودجه روبه‌رو هستیم، اگر دولت نتواند بدون استفاده از منابع بانک مرکزی و منابع پولی این کسری بودجه را تامین کند و ناچار شویم از منابع پولی برای تامین کسری بودجه استفاده کنیم، پس تورم اجتناب‌ناپذیر است.

وی با بیان‌ اینکه مهار انتظار تورمی از مدیریت نقدینگی سخت‌تر است، اظهار کرد: دولت برای جلب اعتماد مردم باید دو مسأله را مورد توجه قرار دهد نخست اینکه انتظار تورمی را مدیریت کند و دوم هم به کنترل رشد نقدینگی بپردازد.

کد خبر: ۳۵٬۶۱۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha