۲۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۰
بانک مرکزی از پشت شیشه دودی به بازار ارز ننگرد
عضو هئیت رئیسه مجلس شورای اسلامی در گفتگو با «بازار» :

بانک مرکزی از پشت شیشه دودی به بازار ارز ننگرد

سلیمی، عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی تاکید دارد؛ بانک مرکزی باید هر چه زودتر اقدامات خود را در مسیر ساماندهی بازار ارز و منطقی کردن نرخ ها در این بازار پر نوسان به کار گیرد و به وعده های خود جامع عمل بپوشاند.

بازار؛ گروه بانک و بیمه:  با وجودی که قیمت ها در بازار ارز مدتی است از یک ثبات نرخی و البته و با نوسانی اندک همراه است اما آنگونه که رئیس کل بانک مرکزی اعلام می کند؛ «قیمت واقعی ارز نرخ‌هایی که در بازار و فضای مجازی مطرح می‌کنند، نیست». اما کارشناسان این بازار معتقدند؛ اجرای برنامه ریزی های این بانک در راستای کاهش قیمت ها و واقعی کردن نرخ ها در چنین بازاری ضروری است تا ثبات به بازار ارز برگردد.
علی رضا سلیمی عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی در گفتگو با «بازار» درباره وضعیت قیمت ها در بازار ارز و تاثیر گذاری آن بر اقتصاد کشور و خانوارها، گفت: هر چند مشکلات تحریمی و پدیده شوم کرونا بر به هم ریختی بازار ارز و اقتصاد کشور تاثیر گذار است اما بانک مرکزی باید با شیوه های خاص کارشناسی بازار ارز را به خوبی مدیریت کند و با بکارگیری ابزارهای لازم و برنامه ریزی های دقیق مانع از بی ثباتی نرخ ارز و افزایش قیمت این کالا در بازار شود.

ضرورت برخورد جدی با متخلفانی که قیمت ها را در بازار گران می کنند
وی با بیان اینکه رها شدن بازار ارز، قیمت ها را به نفع عده ای افزایش و تبعات آن رشد قیمت همه کالا ها و خدمات در بازار را بدنبال دارد، افزود: گرانی کالاها در پی رشد قیمت ارز، فشار زیادی را به مردم وارد کرده است در چنین شرایطی لازم است بانک مرکزی به همراه تیم اقتصادی دولت هر چه زودتر برنامه های خود را در راستای کاهش قیمت ارز در بازار بکار گیرند و از طرفی نیز قیمت کالاهایی که در پی گرانی ارز در بازار به شدت گران شده اند کنترل و با متخلفان برخود جدی شود.
این عضو هئت مدیره مجلس شورای اسلامی به برخی وعده های بانک مرکزی و دولت در کاهش قیمت ها در بازار ارز و سایر بازارها اشاره کرد و اظهار داشت: رئیس کل بانک مرکزی در مصاحبه های خود مدام از ساماندهی بازار ارز سخن می گوید؛ اما مردم نتیجه چنین سخنانی را که به کاهش قیمت ها در بازار منجر شود، نمی بینند. بنابراین بانک مرکزی به جای وعده های که می دهد اقدامات جدی خود را برای کاهش قیمت ها بکار گیرد تا مردم کاهش قیمت ها را لمس کنند نه اینکه هر روز شاهد رشد قیمت ها در بازار باشند.

نقدینگی به جای جذب در تولید به بازارهای سفته بازی رفته است
وی به وجود نقدینگی بسیار حجیم در کشور اشاره کرد و گفت: نقدینگی ها اکنون در جای خود که تولید را متحرک و رشد اقتصادی را به ارمغان بیاورد، ننشسته است بلکه در بازارهای سفته بازی قرار گرفته اند. نتیجه چنین رویکردی جز افزایش نرخ تورم چیز دیگر را در بر ندارد هر چند عده ای از این این موقعیت سود های هنگفتی را به جیب می زنند.
سلیمی خاطرنشان کرد: مدیریت بازار در دست دولت است و دولت نقش اساسی در ساماندهی بازارها آنگونه که نوسان قیمت ها برای عده ای سود آور و از طرفی خیل عظیمی از جمعیت کشور را با مشکل جدی مواجه کند دارد. بنابراین دولت باید از لفظ «باید» استفاده نکند، به طور مثال اکنون خیلی از مدیران طراز اول اجرایی کشور مدام می گویند؛ قیمت ها در بازار «باید» کاهش یابد این در حالی است که دولت بایستی به مطالبات مردمی و تاکید کارشناسان برمدیریت بازار پاسخگو شود.

پیچیدن نسخه اورژانسی برای اقتصاد کشور
این عضو هئت مدیره مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه نگاه مدیران دولتی بخصوص رئیس کل بانک مرکزی و شخص رئیس جمهور به مسائل اقتصادی نباید از پشت شیشه دودی باشد، افزود: رشد قیمت ها در بازار ارز و افزایش سطح عمومی قیمت فشار مضاعقی را به مردم و فعالان اقتصادی وارد کرده است در چنین شرایطی دولت باید نسخه ای اورژانسی برای تعدیل قیمت ها را در بازار بپیچد و با تدابیر خاص از همه امکانات خود برای ثبات نرخ ارز و جلوگیری از رشد بی منطق قیمت ها در بازار استفاده کند.
بنا به این گزارش، اخیرا و برای چندمین بار همتی، رییس کل بانک مرکزی گفته است؛ با سیاست‌های اتخاذ شده، قیمت ارز متعادل می‌شود. وی البته تاکید دارد؛ این سیاست را آغاز کردیم و در سامانه نیما و در تامین ارز مورد نیاز وارد کنندگان این سیاست‌ها اعمال شده و ارز متقاضیان واقعی ارز را به تدریج تامین می‌کنیم. او معتقد است؛ با پیش‌بینی‌های انجام شده و اقدامات مورد نظر شاهد بهتر شدن وضعیت خواهیم بود و سیاست کسانی که می‌خواهند اقتصاد کشور را بهم بریزند به نتیجه نمی‌رسد.

کد خبر: ۳۵٬۵۷۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha