۲۸ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۳
روابط اقتصادی ایران و قطر در انتظار رسیدن به مرز یک میلیارد دلار؛ رایزنی برای برقراری پرواز خوزستان-قطر
در گفتگو با بازار عنوان شد

روابط اقتصادی ایران و قطر در انتظار رسیدن به مرز یک میلیارد دلار؛ رایزنی برای برقراری پرواز خوزستان-قطر

خوزستان- رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و قطر عقیده دارد چنانچه با برنامه پیش برویم می‌توانیم در مراودات تجاری با قطر یک جهش بزرگ داشته باشیم و در گام اول از ۳۰۰ میلیون دلار به ۵۰۰ و یا یک میلیارد دلار برسیم.

محمود نواصر؛ بازار: سابقه تاریخی مراودات تجاری نشان می‌دهد، کشورهای عربی می‌توانند یکی از بهترین بازارهای صادراتی ایران باشند، اما طی سال‌های اخیر به دلیل برخی مسائل این روابط‌ تجاری تضعیف شده است. این در حالی است که فرصت‌های تجاری برای این مبادلات همواره پابرجاست به خصوص بعد از فشارهای بین‌المللی و همچنین تحریم تجاری قطر از سوی کشورهای عربی این فرصت برای ایران فراهم شده است.

به طور کلی کشور قطر ظرفیت‌های فراوانی برای تولیدکنندگان و صادرکنندگان ایرانی به همراه دارد و ایجاد چالش بین این کشور و دیگر کشورهای عربی، می‌تواند بستری برای شکوفا شدن فرصت‌های ایران در تجارت با قطر باشد.

استان خوزستان ظرفیت‌های بی نظیری دارد که در هیچ استانی از کشور این حجم از ظرفیت دیده نمی‌شود.‌ ظرفیت‌هایی همچون صنایع نفت، گاز و پتروشیمی و همچنین فرصت‌های بزرگ کشاورزی، صنایع فولاد و... خوزستان را به استانی پر از پتانسیل تبدیل کرده است تا جایی که حجم صادرات این استان قابل توجه است.

ظرفیت عظیم توسعه تجارت بین ایران و قطر ما را بر آن داشت تا با «عدنان موسی پور»، رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و قطر در خصوص ظرفیت‌ها و چالش‌های پیش روی ارتباط تجاری ایران و همچنین استان خوزستان و قطر گفتگو کنیم که در ادامه می‌خوانید:

*چشم انداز روابط تجاری ایران و عمان را تا چه اندازه روشن می‌بینید؟

باید بررسی کنیم قبلا این روابط در تاریخ چه بوده است؛ طی سال‌های اخیر و همچنین در آینده چه خواهد بود و متاثر از چه چیزی بوده است.پیشتر یک سکوت و رکود در روابط تجاری ایران و قطر بوده است که پس از تحریم قطر توسط همسایگان این کشور اتفاقاتی افتاد و چند درب به روی این کشور بسته شد. در واردات از امارات متحده عربی، عربستان، بحرین و چند کشور دیگر بسته شد، اما اعتقاد دارم کل درهای دنیا همچون ایران، ترکیه، آلمان و سایر نقاط جهان به روی آن باز شد.

در حال حاضر دولت‌ها قراردادهای بلند مدتی با قطر منعقد کرده‌اند و چنانچه با برنامه پیش برویم می‌توانیم در مراودات تجاری یک جهش بزرگ داشته باشیم و در گام اول از ۳۰۰ میلیون دلار به ۵۰۰ و یا یک میلیارد دلار برسیم ولی چنانچه به روش فعلی حرکت کنیم که بار را بر عهده صادرکننده‌ها بیاندازیم و در حد ارتباطات کم فعالیت کنیم، قطعا اتفاق خاصی نخواهد افتاد

روابط تجاری ایران و قطر در این مرحله از صادرات ۶۰ میلیون دلاری به ۳۰۰ میلیون دلار رسید. این رقم نسبت به گذشته خوب است اما نسبت به شرایط فعلی رقم ضعیفی است. مثلا ایران با امارات متحده عربی تجارت مراودات ۱۵ میلیارد دلاری دارد و در حال حاضر تجارت ما با قطر در حجم کوچک انجام می‌شود که البته ناشی از دو علت است. علت اول به دلیل کوچک بودن بازار قطر است و علت دوم باز بودن درهای جهان است که سبب شده از اقصی نقاط جهان کالا به این کشور صادر شود.

پس از شیوع ویروس کرونا صادرات بسیاری از کالاها متوقف شد اما صادرات مواد غذایی و کالاهای مشابه آن در حال انجام است. در حال حاضر دولت‌ها قراردادهای بلند مدتی با قطر منعقد کرده‌اند و چنانچه با برنامه پیش برویم می‌توانیم در مراودات تجاری یک جهش بزرگ داشته باشیم و در گام اول از ۳۰۰ میلیون دلار به ۵۰۰ و یا یک میلیارد دلار برسیم ولی چنانچه به روش فعلی حرکت کنیم که بار را بر عهده صادرکننده‌ها بیاندازیم و در حد ارتباطات کم فعالیت کنیم، قطعا اتفاق خاصی نخواهد افتاد.

*به عنوان اتاق مشترک ایران - قطر چه اقداماتی در راستای توسعه روابط تجاری با این کشور انجام داده‌اید؟

مدت زمان تشکیل اتاق مشترک بازرگانی ایران و قطر دو سال است. جهش صادراتی از ۶۰ به ۳۰۰ میلیون دلار را شاهد هستیم در کنار اینکه سایر دوستان در این خصوص زحمت کشیدند، اتاق نیز در آن نقش جدی داشته است. جلسات اتاق مشترک بازرگانی ایران و قطر به صورت مستمر در حال برگزاری است و مشاوره‌های زیادی به اعضا داده شده است.

*بیشترین کالاهای مورد نیاز عمان چیست؟

مصالح ساختمانی و مواد غذایی بیشترین کالاهای مورد نیاز عمان است.

*با توجه به اینکه در خوزستان سه اتاق بازرگانی اهواز، آبادان و خرمشهر وجود دارد، برای افزایش صادرات این استان به قطر باید چه اقداماتی را انجام داد؟

در قطر یا هر کشور مقصد، ایران را می‌شناسند. مثلا کرمان مرزی ندارد ولی تجار کرمانی آنجا فعال هستند و ممکن است کالاهای خود را از تهران یا اصفهان خریداری کنند ولی استان‌هایی که بیشتر مراوده را دارند شامل فارس، بوشهر و هرمزگان است.

استان خوزستان از نظر بندری بیشتر به سمت عراق، کویت و تا حدودی امارات متحده عربی استعداد دارد و در مراحل بعدی قطر است. به عنوان مثال به صرفه‌ترین محل برای صادرات از ایران به قطر، بوشهر است؛ البته در حال حاضر خوزستانی‌های زیادی در حال فعالیت هستند.

*با توجه به موقعیت جغرافیایی خوزستان، آیا برقراری پرواز از این استان به قطر باعث افزایش روابط تجاری می‌شود؟

این موضوع در حال بحث است؛ به طور حتم برقراری پرواز در افزایش روابط تجاری تاثیر زیادی دارد. قطر ایرویز یک ایرلاین عادی نیست و یکی از بهترین شرکت‌های هواپیمایی در جهان است. یکی از مزیت‌های قطر دارا بودن ایرلاین مدرن و پیشرفته است. قطرایرویز یک ایرلاین عادی نیست و بین‌المللی است و هم اکنون از ایران پرواز دارد.

*برای برقراری پرواز از استان خوزستان به قطر، اتاق مشترک بازرگانی ایران و قطر تاکنون رایزنی انجام داده است؟

بله، رایزنی‌های خوبی انجام شده و همچنان ادامه دارد.

*فقط در حوزه مسافری رایزنی انجام شده یا کارگو نیز بوده است؟

نقطه شروع مهم است، چنانچه پرواز مسافری برقرار شود به طور حتم کارگو نیز کنار آن می‌آید ولی در نهایت اقتصادی بودن مسیر، مشخص کننده است.

شاید ارسال کالا از شیراز نسبت به اهواز مقرون به صرفه‌تر باشد و در واقع به محصول بستگی دارد.

کد خبر: ۳۵٬۵۶۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha