۲۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۶
بازار سرمایه حباب ندارد و به تبع اتفاقات اقتصاد کشور پیش می رود
کارشناس بازار بورس:

بازار سرمایه حباب ندارد و به تبع اتفاقات اقتصاد کشور پیش می رود

اعتمادی، کارشناس بازار بورس و سرمایه گفت: به اعتقاد بسیاری از کارشناسان در حال حاضر کلیت بازار سرمایه حبابی ندارد و به تبع اتفاقات اقتصاد کلان کشور پیش می رود.

به گزارش بازار به نقل از صداوسیما، امیر اعتمادی کارشناس بازار بورس و سرمایه درباره اما و اگرهای بازار سرمایه گفت: به اعتقاد بسیاری از کارشناسان در حال حاضر کلیت بازار سرمایه حبابی ندارد و به تبع اتفاقات اقتصاد کلان کشور پیش می رود.

وی افزود: اگر تورم انتظاری را در روزهای آینده نداشته باشیم و حمایت دولت هم از بازار سرمایه برداشته شود قطعاً توقعات کاهش پیدا خواهد کرد و آنگاه می توان گفت که به سمت رکود می رویم اما در شرایط فعلی همچنان از خیلی از شرکتهای بورسی انتظار سودآوری داریم.

کارشناس بازار بورس و سرمایه با انتقاد از ضعف آموزشی در ورود مردم به این بازار گفت: اینکه مردم کد بورسی بگیرند هیچ اشکالی ندارد اما مشکل در استفاده از این کدها یعنی همان ضعف آموزش و ورود مردم به بازار با سواد مالی پایین است.

اعتمادی متذکر شد: اگر این ظرف نقدینگی به سمت بازارهای موازی حرکت کند دولت و همه ارکان نظام یک فرصت طلایی را از دست خواهند داد و فقط در صورت استفاده از این فرصت است که نقدینگی ها به سمت تولید هدایت می شود.

در ادامه، محمدرضا ایران نژاد رئیس کارگروه بانکی دیده بان شفافیت و عدالت، مشاور و مدرس امور اقتصادی و بانکی در پژوهشکده پولی و حقوقی بانک مرکزی، تأمین مالی بنگاه ها و هدایت نقدینگی به این سمت و سو را از کارکردهای مهم بازار بورس برشمرد و گفت: عمق بازار سرمایه وابسته به تعداد ورودی ها و شرکتها و همچنین تنوع ابزارهای بازیگران این بازار است که در این خصوص ضعف ها و موانع زیادی داریم.

وی افزود: به عنوان مثال کل ارزش بازار سهام ما شاید رقمی بالاتر از ۲۰۰ میلیارد دلار نباشد درحالیکه ارزش یک شرکت آرامکو فقط ۱۷۰۰ میلیارد دلار یعنی هشت برابر ارزش کل سهام بورس ایران است و این نشان می دهد که بازار سرمایه ایران هنوز جای رشد زیادی دارد.

رئیس کارگروه بانکی دیده بان شفافیت و عدالت همچنین افزایش تعداد کدهای بورسی را خطرناک دانست و گفت: این مسئله در صورت عدم مدیریت دقیق می تواند به یک فاجعه اجتماعی و حتی اقتصادی منجر شود چراکه اکثر افرادی که وارد این بازار می شوند دانش بورسی ندارند و اگر هم دوره هایی گذرانده اند قطعاً با مسائل هیجانی بازار آشنا نیستند.

مدرس امور اقتصادی گفت: سهامداران نباید درگیر هیجانات و نوسانات کوتاه مدت بازار بورس شوند چراکه بازدهی بالا در این بازار نیازمند ریسک پذیری بالاست.

وی همچنین مطرح کرد: خیلی از کارمندان و کارگران با حقوق ۲ تا ۴ میلیون تومان شرکتهای خودشان را ترک کرده و وارد بازار بورس شدند و این نگرانی وجود دارد که در آینده ای نه چندان دور با معضل کارفرمایانی مواجه شویم که قدرت استخدام کارمند با هزینه معقول را هم نداشته باشند از این رو مجلس باید الزاماتی را برای دریافت کد بورسی و فعالیت در این حوزه تعیین و ورود کند.

ایران نژاد به شورای عالی بورس و مجلس پیشنهاد کرد که بورس اعتبار بندی شود به این معناکه کسانی که قصد ورود به بورس را دارند اعتبارسنجی شده و یک سقفی برای خرید سهام آنها تعیین شود تا از خطرات این حوزه مصون بمانیم.

وی همچنین درباره رشد حبابگونه برخی شرکتهای بورسی گفت: ارزش دارایی های اکثر شرکتهای بورسی در واقع ارزش دفتری است و قطعاً اگر تجدیدارزیابی شوند اتفاقات خوبی خواهد افتاد و شرکتهای دانش بنیان هم که اختراعی را به ثبت می رسانند از طریق کارشناسان قابل ارزشگذاری هستند.

کد خبر: ۳۵٬۵۳۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha