۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۶
رمزارزها، راز پیروزی ایران در برابر ترامپ
یک اتفاق راهگشا در دوران تحریم؛

رمزارزها، راز پیروزی ایران در برابر ترامپ

با گسترش تحریم های امریکا، استفاده دولت و مردم ایران از رمز ارزها افزایش یافته به طوری که سال گذشته چندین پروژه ی بلاک چین توسط بانک مرکزی ایران معرفی و مورد آزمایش قرار گرفته اند.

به گزارش خبر نگار بازار به نقل از اف پی، تحریم های اقتصادی اعمال شده توسط ایالات متحده علیه ایران در دو سال گذشته مؤثر بوده و رشد اقتصادی  ایران را ۱۰ تا ۲۰ درصد کاهش داده است.

همچنین این تحریم ها در تسریع استفاده از ارزهای رمزپایه مانند بیت کوین، که بطور فزاینده توسط دولت و عموم مردم ایران برای فرار از موانع قانونی استفاده می شود، موثر بوده اند.

این امر به سرکوب بیت کوین منجر شده اما صنعت رمزنگاری ارزان به طرز فزاینده ای در حال گسترش است.

دولت ایران مدتهاست که علاقه ای به استفاده از ارزهای رمزنگاری شده برای حمایت از تجارت بین المللی در خارج از سیستم بانکی سنتی دارد. در ژوئیه سال ۲۰۱۸، ایران تصمیم خو را برای راه اندازی رمزنگاری ملی اعلام کرد؛ یک ماه بعد، یک آژانس خبری وابسته به بانک مرکزی ایران ویژگی های متعدد رمزپرداخت ملی را بیان کرد و اظهار داشت که از ریال - پول ملی ایران حمایت می شود.

گفتنی است که سال گذشته پروژه های چندگانه بلاک چین توسط بانک مرکزی ارائه شد که در حال حاضر توسط چهار بانک ایرانی مورد آزمایش قرار گرفته است (سه مورد از آنها تحت تحریم است).

 قبل از اینکه ایران بتواند به طور کامل از قدرت رمز ارزها بهره ببرد، موانعی در حال بروز است. فضای ناشناس بودن در دنیای رمز ارزها پیوسته در حال کوچک شدن است. همچنان که شاهد بودیم وزارت خزانه داری آمریکا دو فرد ایرانی و آدرس بیت کوین مرتبط به آنها را به لیست خود اضافه کرد. در چند سال اخیر، فضای رمز ارزی با سوء استفاده ی رژیم هایی همانند ایران و ونزوئلا شاهد مقررات سنگین تری بوده است.

 این مقررات ایران را از مبادلات مهم رمز ارزی خارج و به سمت مبادلات محلی که هزینه ی مبادلاتی بالاتری دارد هدایت کرده است.  این افزایش هزینه، قیمت های بسیار پایین برق در ایران برای استخراج رمزارزها را خنثی و رقابت پذیری این کشور را کاهش می دهد.

به رغم سخت گیری مقرراتی، دگرش های جدیدی در دنیای رمز ارزها در حال وقوع است که فرار از تحریم ها را تسهیل می کند، مثل افزایش ارزهای دیجیتالی بانک های مرکزی که به آنها اجازه می دهد پول دیجیتالی خودشان را وارد بازار کنند. چین و روسیه مدتی است که بر روی این پروژه کار می کنند و انتظار می رود سکه ی مستقل چین یا همان یوان دیجیتالی امسال به بازار عرضه شود. اینها همگی می تواند رهبری ایالات متحده بر بازارهای مالی جهانی را به چالش بکشد.

یکی دیگر از پیشرفت های مهم صنعت رمز ارزها، سرمایه گذاری غیر متمرکز است که به ارائه ی خدمات مالی از طریق شبکه های غیر متمرکز و بدون واسطه می پردازد. ایران در چند سال گذشته با تورم بالایی مواجه بوده است، اما توانسته با نرخ های بسیار پایین تری از این دست از بازارها وام دریافت کند.  

  از سوی دیگر این شبکه های غیر متمرکز نقدینگی پایین تری نسبت به شبکه های متمرکزتر ارائه می دهند و رفته رفته به سمت شفافیت و سیستم شناسایی مانند بیت کوین پیش می روند، که به نوبه ی خود خطر اقدامات غیر قانونی را کاهش می دهند.

 ایران به وضوح دریافته که رمز ارزها از جمله راهکارهای به چالش کشیدن و براندازی معماری مالی جهانی تحت رهبری ایالات متحده است. بستن این کانال ها به طور موثری می تواند هماهنگی و همکاری جهانی با ارائه دهندگان سرویس های رمز ارزی را افزایش دهد. با این حال، با وجود حفره های مقرراتی باید منتظر سوء استفاده ی برخیها در ایران بود.

کد خبر: ۳٬۵۵۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha